Verslag Google Analytics User Conference (GAUC), Adwords edition

Woensdag 21 november vond de derde Nederlandse editie van Google Analytics User Conference (GAUC) plaats, dit keer de Adwords edition. Door Webanalisten.nl ben ik uitgenodigd geworden om de conferentie te bezoeken en mijn ervaringen en hoogtepunten te delen.

Zelf gebruik ik Google Analytics al flink wat jaren, echter voornamelijk bij websites die via Adsense, klassieke banners en microtransactie-modellen geld verdienen, en weinig tot geen budget beschikbaar hebben voor Adwords. Specifieke GA-features voor de Adwords optimalisatie zijn dus een redelijk grijs gebied voor mij. De GAUC conferentie heeft die grijze vlek voor mij zeker in een keer ingekleurd.

Wie deze editie van GUAC bezocht voor de algemene GA vraagstukken zal redelijk teleurgesteld zijn geweest; de meeste presentaties waren echt gericht op de marketeers en Adwords-specialisten. Alleen de presentatie van Shane Cassells was een echte klassieke analytics presentatie, maar deze was dan ook pas op het laatste moment ingevlogen als invaller van Stefan Schnabl.

Een overzichtje van de hoogtepunten van de dag. Het volledige programma kan nog teruggekeken worden op http://www.gauc.nl/node/19

De door mij bezochte sessies waren allen leerzaam, met een paar uitschieters die toch wel de moeite waard zijn om even uit te lichten. Hieronder een overzicht

Google’s onderzoek naar online én offline koopgedrag

Joris Merks gaf een overzicht van het onderzoek dat Google uitvoert naar het online én offline koopgedrag van consumenten, gezien vanuit het verkoopsperspectief, en de disconnect die er nog steeds is tussen de online en offline afdelingen binnen een bedrijf, terwijl het consumentengedrag zich moeiteloos tussen online en offline beweegt.

Eén van de redenen van die disconnect is dat er door de verschillende afdelingen binnen een bedrijf vaak verschillende KPIs gebruikt worden die niet op elkaar aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan de resultaten en beprijzing van video pre-rolls tegenover tv commercials.

Ook waarschuwde hij de puur online players dat de happy days van constante, natuurlijke groei binnenkort over kunnen zijn, dit simpelweg omdat de groei in internetgebruik niet oneindig door kan gaan.

Google Adwords binnen een multi-channel marketingstrategie

Wolter Tjeenk Willink gaf een presentatie over Google Adwords binnen een multi-channel marketingstrategie. Wolter gaf een overzicht van de opkomende nieuwe features voor GA welke enkele weken geleden in Mountain View waren gepresenteerd, waaronder Multidevice tracking, Comparison ads, Attribution Modeling Tool en First Click model. Ook legde hij uit hoe je per device de Adwords anders moet inzetten, daar het gebruikersgedrag sterk verschilt tussen de verschillende devices. Mobile, tablet en desktop; je moet ze allemaal apart behandelen. Een interessante uitspraak was dat het Remarketing model binnen Adwords door een aantal grote marktpartijen excessief was gebruikt en daardoor tot irritatie had geleid.

Tip: volg http://www.google.com/ads/innovations/

Optimaliseer de rol van Google Adwords in het aankoopproces

Ook Martijn Staal legde in zijn presentatie de nadruk om om per device te optimaliseren, en alle woord(groepen) duidelijk te labelen zodat dit geanalyseerd kan worden met behulp van het multi-channel attributie model. Mobiel search traffic gaat om Awareness, korte en generieke zoekwoorden, waarbij alleen positie 1 t/m 3 echt belangrijk zijn. Het First Click model is hier een goed model voor, maar Cost Per Acquisition zal niet werken. Contextual Display Ads zorgen weer vooral voor awareness. Ongeschikt dus voor CPA, maar wel voor het Assist model. Houd ook rekening met de verschillende gebruikspatronen binnen de dag; een tablet zal bijvoorbeeld vaak een zeer duidelijk piek laten zien in gebruik laat in de avond.

Google’s Shane Cassells over web analytics

Shane Cassells’ (op het laatste moment geplande) presentatie was meer georiënteerd op web analytics in het algemeen, en hoe je als web analist je boodschap goed kan verspreiden binnen grotere (corporate) organisaties, welke obstakels je kan tegenkomen, en hoe je ze kan omzeilen. Veel van zijn tips zijn algemeen, maar zo samen gebracht was het in mijn ogen een heel motiverende en inspirerende presentatie.

In essentie gaat het er nog steeds over hoe je complexe informatie begrijpelijk kunt maken. Ook sprak hij over hoe kleine startup websites het nog steeds kunnen winnen van grote, bestaande partijen, ondanks dat die de hele AIDA-keten onder controle denken te hebben. Zijn tip was om hierbij vooral op de laatste stap (Action) te focussen, door het targetten van niches en richten op hoge conversies.

Flexibiliteit en resultaat op het Google Display Netwerk

Deze presentatie van Wijnand Meijer was een gedetailleerde walk-through door de verschillende mogelijkheden welke het Google Display Netwerk biedt, waarbij vooral lang werd stilgestaan bij Google shopping en al zijn variaties en hoe je het grote aantal keyword-variaties effectief kan opzetten en automatiseren (adcore.com).

Hoe het REAN model bij Landal is geïntroduceerd

Mark Tijssen presenteerde hoe door gebruik van het REAN-model een gestructureerde aanpak is geïntroduceerd bij de marketing-afdeling van Landal Greenparks. Het gebruikte model werd uitgebreid uitgelegd, waarbij het opstellen en gebruik van KPIs werd benadrukt, welke dan als input voor beslissingen kunnen worden gebruikt. Hierbij werd gebruik gemaakt van zoveel mogelijk percentueel gebaseerde KPIs (bijv bouncerate) in plaats van absolute getallen. Dit zodat het makkelijk te vergelijken is en er weging kon plaatsvinden. Een belangrijke opmerking was om vooraf consensus krijgen wat betreft de definities van de KPIs.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.