Hoe lang nog webanalist?

Om de lezers en de auteurs van dit blog te prikkelen, geef ik mijn visie op de toekomst van webanalisten (ik heb het nu over het vak, niet over deze site). De vraag is wat mij betreft niet of er een toekomst is voor webanalisten, maar welke rol zij gaan krijgen. Ik geloof dat de naam webanalist een te beperkt speelveld suggereerd. De toekomst zal niet multichannel zijn met voor elk kanaal een analist: database marketeer, webanalist, database analist, business analist, etc. Kanalen zullen naar elkaar toe groeien en vervagen.

Een mooi voorbeeld is de applicatie die tealeaf biedt met hun customer service optimization suite. Waarbij een callcenter medewerker de sessie van de beller kan naspelen om hem te helpen navigeren op site, of om de beller te helpen bij het vastlopen op de site. Nu gebruiken we nog de telefoon om de dialoog aan te gaan, maar wat biedt de toekomst aan communicatietechnologie.

De wereld van de (web)analist  wordt dus een stuk breder dan die nu is. Zijn wereld zal bestaan uit het optimaliseren van de klantdialoog die op vershillende manieren tot stand kan komen. Voor deze dialoog gelden steeds dezelfde marketingprincipes ongeacht de manier van communiceren. De scheiding met andere marketeers zit vooral in de dimesie van communiceren. Waar de marketeer zich meer bezig houdt met het zenden van de optimale boodschap, zal een (web)analist bezig houden met het optimaal reageren op de boodschap die de klant geeft. Een uitdagende klus, want geen enkele boodschap is meer gelijk in een optimale wereld. De technologie zal in de komende jaren daarbij ondersteuning moeten bieden. Een stap in de goede richting is test and target van omniture, waarbij je de niet alleen optimaliseert voor totale groep, maar waar je optimaliseert voor profielen of segmenten.

Individueel optimaliseren van je site is geen werkbare optie met de huidige tooling. Waar je in het callcenter geen enkel gelijk gesprek zal voeren, zijn veel sessies met de bezoeker op je site nog gelijk aan elkaar. Een suboptimale situatie dus, waarbij in het verbeteren van deze dialoog, wij als (web)analisten een grote rol gaan spelen. In een zeer inspirerend gesprek met bol.com, bleek dat bol.com hierin een voorloper is. Datamining en marketing automation is daar de key, maar nog wel gebasseerd op eigen gebouwde techniek. Ik ben dus benieuwd of de grootheden op dit vlak in de toekomst zich hierop gaan richten, of mischien wel de samenwerking met webanalytics tools opzoeken. Een voorbeeld van zo’n samenwerking is tussen Speed-Trap en SAS. Ik ben ervan overtuigd dat in de toekomst door dit samenwerkingsverbanden het werk van de database marketeer/business analist en de webanalist samenkomen.

Ik ben benieuwd wat jullie visie is. Als je met me eens bent, wil ik je vragen wat de niewe naam van de webanalist zal worden? Kom maar op met de suggesties!

Reacties (9)

Reacties zijn gesloten.