Hoe splits je de verschillende Google bronnen in Google Analytics?

Al eerder schreven we hier op webanalisten.nl over het goed meten van bezoekers die afkomstig zijn van de verschillende Google bronnen. Sinds enige jaren bevat een Google zoekresultaten pagina resultaten vanuit deze verschillende bronnen en rapporteert een webanalyse pakket zoals Google Analytics dit allemaal als bezoek vanaf Google (organische resultaten). Om te begrijpen wat de effecten van je optimalisatie inspanningen zijn, gaven we je al tips over het meten van Google Images, Google Maps bezoek en Google Shopping resultaten. Dit laatste product was de aanleiding voor gastauteur Sjors Peerdeman om eens dieper in de Google herkomst structuur te duiken om te komen tot een meetoplossing voor de meest gebruikte Google diensten.

Google shopping meten

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden gelanceerd: Google Shopping, de productenzoeker van Google. Toch is het bezoek vanuit Google Shopping nog altijd moeilijk te meten in Google Analytics (zie ook de discussie bij dit eerdere artikel).

Wat is het probleem?

Het probleem is vrij simpel: omdat bezoek vanuit Google Shopping bij het reguliere Google bezoek wordt opgeteld, is geen onderscheid te maken tussen deze twee verschillende bezoekersstromen. Dat brengt verschillende problemen met zich mee, onder andere:

  1. Het is niet duidelijk hoeveel bezoekers de website ontvangt via Google Shopping. Zonder data weet je niet wat de resultaten zijn van het optimaliseren van de Shopping feeds.
  2. Er kunnen geen inzichten gehaald worden uit het verschil tussen zoektermen in Google Shopping en Web Search.
  3. Vervuiling van data van het reguliere organische zoekverkeer in Google Analytics.

Wat kunnen we doen?

Tot nog toe zijn de volgende twee oplossingen aangedragen:

  1. Maak gebruik van een filter dat de bron van organisch verkeer verandert van ‘google’ in ‘google shopping’ wanneer de verwijzende URL de tekst ‘google.nl/products’ bevat.

    Probleem van deze oplossing is echter dat deze tekst niet altijd voorkomt in de referral URL van Google Shopping verkeer. Dat betekent dat een deel van de bezoekers uit Google Shopping niet als zodanig wordt gemeten.

  2. Maak gebruik van campaign tracking om de bestemmings-URL van elk product te taggen, zodat bezoek uit Google Shopping in het campagnerapport wordt weergegeven.

    Niet alleen is het een flinke klus om de bestemmings-URL’s van alle producten te taggen, ook verdient deze oplossing geenszins een schoonheidsprijs: het Google Shopping verkeer wordt immers bij banner- en AdWordscampagnes geteld. Bezoek uit dergelijke (betaalde) campagnes heeft van nature een ander gedrag dan het (organische) Google Shopping verkeer. Dat betekent vervuiling van de data binnen zowel het campagne- als het organische zoekverkeer.

Zijn er geen andere opties?

Wij hebben een klein testje opgezet om te onderzoeken of er andere mogelijkheden bestaan (opzet overgenomen van dit artikel). Er zijn verschillende paden waarop een gebruiker Google Shopping kan bereiken. Hieronder heb ik vier belangrijke paden beschreven:

Deze paden leveren de volgende verwijzende URL’s op. Hier is duidelijk te zien dat gebruik van de verwijzende URL ‘google.nl/products/’ weinig zin heeft: in de helft van de paden bevat de verwijzende URL deze tekst niet.

Valt er nog iets op?
Precies: de verwijzende URL bevat in alle gevallen de tekst ‘&tbm=shop’. Dit kunnen we gebruiken om het Google Shopping verkeer te onderscheiden!

De oplossing

De uiteindelijke oplossing is een aanpassing op het eerder genoemde filter. Ons aangepaste filter checkt of een bezoeker valt onder organisch zoekverkeer en of de tekst ‘&tbm=shop’ voorkomt in de verwijzende URL. Als aan beide voorwaarden wordt voldaan, verandert dit filter de bron in ‘google shopping’.

Het volledige filter vind je hieronder:

Knip & plak versie:

  • Filtertype: Aangepast filter
  • Geavanceerd
  • Veld A -> A extraheren: Campagnemedium – organic
  • Veld B -> B extraheren: Verwijzing – (\?|&)tbm=shop
  • Uitvoeren naar -> Samenstellen: Campagnebron – google shopping
  • Veld A is vereist: Ja
  • Veld B is vereist: Ja
  • Uitvoerveld overschrijven: Ja
  • Hoofdlettergevoelig: Nee

Andere Google producten meten

Ook verkeer van andere producten van Google kan op deze manier gescheiden worden: Google Video, News en Blogs hebben eveneens elk een unieke parameter in de verwijzende URL.

Andere Google producten, zoals Google Maps en Google Books, hebben een uniek subdomein (bijvoorbeeld maps.google.nl) en worden gemeten als verwijzend verkeer.
Ook Google Images heeft een unieke parameter, echter wordt dit verkeer sinds augustus door Google Analytics reeds als apart organisch verkeer gemeten.

Deze verandering kunnen we in de toekomst ook voor de andere Google producten verwachten. Tot die tijd is aangebroken kunnen we gebruik te maken van bovengenoemde filter om inzicht te krijgen in het Google Shopping verkeer en dat van andere soortgelijke diensten.

Over Sjors Peerdeman – Sjors (23) is fulltime verantwoordelijk voor de Web Analytics en Conversie Optimalisatie activiteiten bij Search Kings, zoekmachine marketing bureau in Amsterdam.

Reacties (7)

Reacties zijn gesloten.