Je bezoeker: Wie is het?

Bezoekers, iedereen heeft ze, maar niemand weet exact wie ze allemaal zijn. Het zijn ongrijpbare getallen die komen en gaan. Een stukje Javascript wordt op een pagina uitgevoerd en wij denken een bezoeker op onze site te hebben. Hiephoi!

Veel bedrijven zijn op dit moment bezig met personalisatie, segmenten en segmenteren, persona’s en wat al niet meer. Prachtige zaken waarbij het zeer handig is als je ook echt weet wie er op je site heeft gezeten in plaats van iemand.

Sites waarbij bezoekers kunnen inloggen bieden hun webanalisten de mogelijkheid om surfgedrag te koppelen aan een persoon die in heeft gelogd. Voor sites waarbij je niet kunt inloggen is dit een probleem. Bezoekers maken zich niet bekend door in te loggen en blijven anoniem.

My Name is Michael

Laatst kwam mijn collega Mesut Karaman met een oplossing voor dit probleem (op elke site toe te passen). Hij kwam met het idee om unieke telefoonnummers aan de klant aan te bieden op bepaalde onderdelen van de website. Ik moest direct denken aan het programma My Name is Michael.

Waarom? Omdat ik laatst een 0909 nummer moest bellen (a 1,30 euro) om My Name is Michael online te kunnen bekijken. De laatste drie getallen van dit telefoonnummer waren het ID van de door mij opgevraagde video. Door het bellen werd mijn video ontgrendeld en kon ik direct kijken. Prachtig systeem!

Mesut zijn idee lijkt op de techniek die gebruikt wordt bij My Name is Michael. Zijn idee was om het unieke telefoonnummer (het ID) te koppelen aan een sessie van een gebruiker, waardoor je bij een telefoontje in staat bent om dat bezoek te koppelen aan een telefoonnummer (+ aanvullende gegevens die je krijgt in het telefoongesprek). Dit zou je in je analytics of CRM-pakket kunnen opslaan.

Het ID zegt iets over de sessie en dus ook over de pagina waar de bezoeker op dat moment is. Een callcentermedewerker kan daardoor heel gericht vragen naar het probleem / de vraag van die bezoeker op die pagina (je kunt de flow voor de callcentermedewerker inzichtelijk maken). Het resultaat: een bekende bezoeker op je site!

Even verder denken…

Het koppelen van sessies aan unieke personen door offline klantcontact zal niet nieuw zijn. Waarschijnlijk zijn er al voldoende partijen die door middel van e-mail(nieuwsbrieven) deze koppeling bewerkstelligen. Het leuke zit hem, vind ik, in het contact vanuit de klant, in plaats vanuit het bedrijf.

Dit geeft bedrijven zonder klantendatabase de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de personen op hun site (en hun gedrag), zonder ze op allemaal op één grote hoop te moeten gooien (of enkel te kunnen onderscheiden door hun surfgedrag). Deze denkrichting kan ook toegepast worden bij bijvoorbeeld call-me-now functionaliteiten, webformulieren of mailcontact (vanaf de site), bij de laatste twee zou je een directe koppeling met je analytics / CRM-pakket kunnen leggen, hierdoor heb je geen handwerk nodig.

Wie heeft ervaring en cases?

Bovenstaande zal (denk ik) niet iedereen nieuw in de oren klinken. Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met deze techniek en dit zelf (op welke manier dan ook) hebben toegepast binnen hun bedrijf en bereid zijn dit te delen. Ik hoor het graag.

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met het album Data Bass van Computeher

Reacties (8)

Reacties zijn gesloten.