Jono Alderson @ Conversion Hotel

Jono Alderson is een digital strategist, marketing technologist en een full-stack developer. Hij helpt bedrijven om betere digitale strategieën te ontwikkelen en hun marketing te verbeteren. Hij combineert zijn kennis van consumentengedrag en -voorkeuren met opkomende digitale technologieën en moderne marketingtechnieken. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in digitale strategie met een expertise in SEO, analytics, brand strategy, campaign strategy, lead generation, eCRM automation, conversion rate optimization en web development. In zijn talk tijdens Conversion Hotel 2016 gaat hij in op de veranderingen in de online marketing na de digitale revolutie en de toekomst die ons te wachten staat.


Digitale Marketing in 2022: Surviving the revolution

Alderson at Conversion Hotel Om de digitale revolutie te overleven moeten we een nieuw begrip van digitale marketing aannemen en inzien hoe snel de huidige markt aan het veranderen is. Grote spelers als Google, Samsung, Apple en Amazon hebben een sterke invloed op het digitale landschap en creëren daardoor nieuwe eisen voor overleving. Maar wat zijn deze nieuwe eisen? Hoe kunnen we overleven in een wereld gedomineerd door grote tech bedrijven en de technologie die zij produceren?

Het spel van de multinationals

Het antwoord ligt volgens Alderson in de manier waarop grote bedrijven met elkaar concurreren. Hij noemt een aantal voorbeelden:

  • Succes gaat om het bedienen van de consument: je wint niet door het verkopen of optimaliseren van landingspagina’s, maar door het leveren van eigendomsrecht en het behoud van je klanten.
  • Passende associaties bij de juiste merken: je productie, levering, communicatie en de doelen van je klant moeten op een lijn liggen.
  • Niet focussen op een snellere levering of zelfrijdende auto’s: ze zijn handig maar niet essentieel. Wat essentieel is, is onderdak, warmte en relaties.

Digitale revoluties beginnen offline

Succesvolle merken proberen jou niet meer gewoon een product te verkopen, in plaats daarvan worden ze jouw persoonlijke assistent. Het leren kennen en begrijpen van de klant staat voorop. Via partnerships met grote data-bedrijven als Amazon of Goodread, verzamelen ze waardevolle kennis over jouw voorkeuren en gedrag. Of zoals Alderson het stelt: “You’re targeted with spot-on accuracy.”

De Britse boekhandel Waterstones is hiervan een goed voorbeeld: ze begrijpen wat mensen doen offline, verbinden dat met alles wat mensen intypen op hun telefoon en ontwikkelen zo een uitnodigend en gepersonaliseerd merk. Als je dit goed doet als onderneming, win je de markt. Het is een veel winstgevender model dan het verkopen van je product. Het zijn merken als Waterstones die volgens Alderson zorgen voor ontwrichting. Bedrijven die geen gebruik maken van Facebook informatie en google searches kennen hun klanten niet, kunnen daardoor niet met ze interacteren en worden als resultaat uitgesloten van de buying cycle.

De veranderende markt

Traditionele marktplaatsen worden vervangen door dynamische en snel groeiende digitale marktplaatsen (ebay, facebook, business websites, Etsy). Twee voorbeelden van producten ontstaan in en dankzij deze markten zijn 3D printers en drones. Een kenmerk van deze nieuwe producten is echter dat ze vaak maar een kort bestaan hebben. Zou je investeren in iets tijdelijks? Hoe besluit je of iets de investering waard is? En hoe anticipeer je op deze dynamische markt? De digitale revolutie vervangt de traditionele USP’s: sneller, dichterbij, goedkoper (de zogenaamde lazy attributes). In het nieuwe ecosysteem gaat het om goedkoper, efficiënter, relevanter en slimmer. Zonder Unique Value Proposition kom je nergens volgens Alderson. Bedrijven halen ons over met hun verhalen, niet door het vervullen van onze behoeftes.

Utopia of Dystopia?

De mogelijkheid om grote hoeveelheden data te verzamelen en te combineren leidt tot een dieper inzicht van de klant en stelt organisaties in staat om te dienen als persoonlijke assistent. De aanpak van Apple is een goed voorbeeld: ze identificeren correlaties, maken beslissingen op basis van deze correlaties, en handelen voor jou aan de hand van jouw historische data. Ze scannen al je huidige gedrag om op het punt van conversie jou het beste advies te kunnen geven.

De data geeft alle informatie die nodig is om jou te helpen “de juiste” keuze te maken. Mensen zijn niet langer meer anoniem. Alle platformen die we gebruiken zijn met elkaar gesynchroniseerd, of we het daar mee eens zijn of niet. Maar aan de andere kant zijn machines dankzij nieuwe innovaties in staat datasets te optimaliseren tot een hoogte waartoe wij zelf nooit in staat waren. Ze herkennen automatisch patronen die van enorme waarde kunnen zijn bij de ontwikkeling van een optimale marketingset: op maat gemaakt en efficiënt. Het is aan ons om te kiezen of we er bang van worden of er juist alle mogelijkheden en voordelen van inzien.

Wil je meer weten over Conversion Hotel of de talk van Jono Alderson? Klik dan hier voor meer informatie over de conferentie, de sprekers, de slides en aantekeningen van de presentaties tijdens Conversion Hotel 2016.

Alderson @ Conversion Hotel