Maak kennis met de genomineerden van de Dutch CRO Awards 2018 (interview #2)

Op donderdag 20 september zal tijdens de tweede editie van de DDMA Dutch CRO Awards het beste werk in Conversion Rate Optimization (CRO) worden bekroond. Vorige week zijn de genomineerden voor de drie verschillende categorieën (mobile, conversion tests en personalisation) bekend gemaakt. Lees hier welke bedrijven genomineerd zijn voor welke categorieën. 

DDMA Dutch CRO Awards

Wil je er bij zijn op 20 september wanneer het beste werk in Conversion Rate Optimization (CRO) worden bekroond? Koop je ticket hier!

Hoe een mobile wijziging een groot effect op gedrag op andere devices teweeg brengt

Met de uitreiking in aantocht heeft de redactie van webanalisten.nl een aantal genomineerden geïnterviewd over hun deelname aan de CRO awards, de ingezonden case en hun visie op CRO in het algemeen.

In dit tweede interview vertelt Inge van Beekum, CRO-specialist bij Blue Mango Interactive, over de ingezonden case waarmee Eneco genomineerd is voor de categorie ‘Mobile’.

Laten we bij het begin beginnen, wie is Inge?

Ik ben sinds 2015 CRO-specialist bij Blue Mango Interactive, waarbij ik het CRO-proces leid voor een aantal van onze klanten, waaronder Eneco, waarvoor wij onze case hebben ingezonden. Onze CRO-afdeling heeft fulltime focus op het optimaliseren van het totale gebruikersproces. Methodes die wij gebruiken zijn o.a. A/B(/n) testing; multivariate testing, data-onderzoek, usability onderzoek, heatmap en klikpad-analyses en site personalisatie.

Wie hebben er meegewerkt aan de case die ingezonden is voor de CRO Awards 2018? Hoe ziet jullie CRO team eruit?

Er hebben verschillende personen met verschillende rollen meegewerkt aan onze case. De case is voortgekomen uit het lopende optimalisatie-traject dat wij met Eneco hebben.

Vanuit Eneco is er een aantal stakeholders betrokken, waaronder een digital marketeer, een product owner, digital analyst en online media specialist. Vanuit Blue Mango Interactive waren er bij deze case een CRO-specialist, Data Technologist en Data Scientist betrokken.

Waarom hebben jullie deze case ingezonden? Wat verwacht je van de CRO Awards?

Het is natuurlijk altijd leuk om meer aandacht voor ons vakgebied te krijgen en te laten zien dat CRO meer is dan alleen testjes uitvoeren. Wij hebben onze case dan ook ingezonden om te kunnen laten zien dat wij optimalisatie multi-disciplinair benaderen (binnen een grotere data-afdeling, van CRO-specialisten, data technologists en datascientists) en omdat de case in onze ogen innovatief is; doordat er niet enkel naar testdata is gekeken, maar vanuit een breder perspectief naar de customer journey.

Welke valkuilen of problemen/uitdagingen zijn jullie tegenaan gelopen?

Problemen die we vaak bij mobile testen zien is dat die testen gemiddeld genomen wat langer moeten draaien, zeker wanneer we willen sturen op metrics die ver achterin de funnel zitten.

Ook zagen we middels onze case dat mobile test-resultaten niet altijd het complete plaatje weergeven, zeker gezien mobile slechts een onderdeel van een grotere customer journey kan zijn.

Wat is volgens jou een succesvolle CRO case?

Een CRO-case is volgens ons succesvol, als we naast een uplift ook onderzoeksinzichten opdoen die wij breder in kunnen zetten; of meer te weten komen over ‘het waarom’ van het gedrag van visitors binnen (delen van) de customer journey.

Wat is de grootste trend binnen CRO voor dit jaar?

Gedegen research en de combinatie van verschillende online disciplines.

Kijkend naar CRO, wat voor maturity zien jullie in de markt?

We zien dat bedrijven steeds meer zelf (uitvoerend) CRO gaan doen. In steeds meer bedrijven krijgt CRO een groter belang. Dat zorgt ervoor dat bijvoorbeeld bij ons als bureau meer de taak ligt om onderzoek, data-analyses en data-discplines op een slimme manier bij elkaar te brengen dan praktische testing uit te voeren.

Waar gaat CRO heen, volgens jullie?

Binnen CRO verwachten wij dat research een steeds grotere rol gaat spelen. CRO is het enkel uitvoerende niveau al lang ontgroeid, goede optimalisatie is gebaat bij gedegen en geavanceerd onderzoek, waarbij idealiter wordt gekeken naar een koppeling van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken.

Wat voor advies hebben jullie voor de beginnende CRO’er?

Wees creatief, doe onderzoek en bekijk veel cases!

Wat verwacht je van de DDMA Dutch CRO Awards?

Van de CRO Awards verwachten wij dan ook dat we hoogwaardige cases te zien krijgen, inspiratie opdoen en zo het vakgebied met z’n allen op de kaart kunnen zetten.

Koop een ticket en kom naar de Award Night!

De DDMA Dutch CRO Awards worden tijdens een speciale award avond in het QO Hotel in Amsterdam uitgereikt. Naast de uitreiking van de drie awards zullen alle genomineerden hun cases in 5 minuten pitchen en zijn er presentaties van:

  • Jorden Lentze, Product Owner E-commerce bij Booking.com, leert je hoe je online-experimenten gebruikt om je onboarding-strategie te schalen. Verder vertelt Jorden hoe ze bij Booking.com mensen helpen om met succes hun woning te hosten op het platform.
  • Christiaan van der waal, Managing Director Digital bij FedEx Express, neemt je mee in wat de juiste voorwaarden zijn voor een team. Op basis van de ervaring van Christiaan geeft hij een framework mee over hoe je je team klaar kan stomen voor structurele groei van je organisatie.

Wil je er bij zijn op 20 september wanneer het beste werk in Conversion Rate Optimization (CRO) worden bekroond? Koop je ticket hier!