NIMA Congres: Een wereld te winnen

Gisteren vond in Amsterdam het eerste NIMA congres over online marketing plaats. Met dertig sprekers had de organisatie een uitermate sterk programma neergezet, en werden de bezoekers voor de uitdaging gesteld hier een keuze uit te maken.

Het congres was vooral gericht op marketeers die in hun dagelijkse beroepspraktijk steeds meer met online marketing te maken kregen. Uit de “professionele webanalytics”-hoek waren minder bezoekers aanwezig.

Hoewel de “learnings” van het NIMA-congres voor de bezoekers van webanalisten.nl niet heel nieuw zullen zijn, was er een aspect dat me wel heel sterk opviel: de totaal verschillende beleving van online marketing.

Voelde ik me tijdens het Webanalytics Congres 2009 als marketeer haast aangevallen door de opmerkingen die de aanwezigen maakten over het niet-begrijpen van de materie door de marketeer, bij NIMA viel me op dat de aanwezigen wel heel graag willen, maar het -inderdaad- allemaal nog niet helemaal begrijpen.

Meest duidelijke voorbeeld was een presentatie van ING, waarin het concept A/B-testen werd toegelicht. Een dame uit het publiek vroeg zich af hoe je hiermee moest beginnen. Het antwoord, iets in de strekking van “Gewoon doen”, was voor haar niet voldoende.  Langzaam maar zeker werd ze steeds gedrevener, totdat ik zelfs iets van wanhoop in haar stem meende te horen: je moet met zoveel mensen aan de slag, maar je kunt niet zomaar een team opzetten voor een experimentje! Je hebt een marketeer nodig, een webmaster, een analist, een….

Het nuchtere antwoord dat dit allemaal niet hoeft, dat je gewoon met een kleine aanpassing in je site kunt beginnen, kleine stapjes, wilde er eerst bij het publiek niet helemaal in, dus er werd een concreet voorbeeld genoemd: het aanpassen van een button.

Het kwartje viel en het leek of er een zucht van verbazing, of was het van opluchting, door de zaal ging?

 Strijd met IT

Nu is het natuurlijk makkelijk om hieruit de conclusie te trekken dat de marketeers het allemaal niet begrijpen en dus beter hun best moeten doen.

Bij dezelfde presentatie (en anderen) kwam echter nog een heel ander aspect naar voren: de IT-afdeling “werkt niet mee”. Ik heb meerdere voorbeelden voorbij zien komen van afdelingen die hun resources niet beschikbaar willen stellen voor zulke laag-prioriteitsprojecten als één-of-andere button van marketing.

Het leek erop dat veel van de mensen die durfden toe te geven dat ze een probleem met IT hebben, het gevoel hadden dat IT geen interesse heeft in het verhogen van conversies. Een denkbeeld waarvan ik waag te betwijfelen of het waar is.

Want welke professional wil nu niet dat zijn project steeds beter wordt? Zelfs de meest basale webmaster wil meer bezoekers. De wat verder denkende professional beseft dat bezoekers zijn salaris betalen, maar alleen als er ook geconverteerd wordt.

Wederzijds onbegrip

Door WAC09 naast dit NIMA congres te zetten, is de conclusie voor mij haast onontkoombaar.  We hebben elkaar nodig, de marketeers en webanalisten, maar we verwachten téveel dat “de ander” wel begrijpt wat we denken, vinden en zeggen. Dat hierbij voorbijgegaan wordt aan de compleet verschillende achtergronden lijkt me evident.

Hoeveel webanalytics professionals zijn in staat om snel de factoren die merkwaarde uitmaken op te lepelen? (Voor de marketeers onder ons: Aaker).

Waarschijnlijk een minderheid. Net zozeer als slechts een minderheid van de marketeers concepten als A/B-testing begrijpt, of weet wat SEO betekent.

Hier ligt, voor de webanalist, dus een schone uitdaging. Namelijk de uitdaging om het vooroordeel van de “marketeer als digibeet” te laten varen, maar hiervoor in de plaats open te staan voor de vragen uit de marketing.

Vergelijk het met je eigen zoontje of dochter (als je die hebt). De gemiddelde vader of moeder zal niet snel over zijn of haar kind opmerken dat het domme vragen stelt. In tegendeel: als een kind je wat vraagt, zak je op de knieën en leg je het uit in de termen die het kind wel begrijpt. Dat is de rol van de webanalist.

Waarbij de webanalist ook moet begrijpen dat hij in sommige gevallen zelf het kind is, dat de uitleg van Pappa of Mamma Marketeer moet ontvangen.

Nog even een indruk krijgen van het congres? Een sfeerimpressie staat online.

Reacties (1)

  1. Goed artikel Jeroen,

    Heel herkenbaar die kloof tussen zowel marketing en it, waarbij ik ook in de praktijk ben tegengekomen
    dat IT wel andere dingen aan zijn hoofd had dan de productiviteit van de website verhogen. De website
    deed het tenslotte en dat was hun taak. Pijnlijk, maar waar.

    Ook heb je prachtig het verschil uitgelegd tussen de Marketeer en de webanalist/online specialist. Waarbij
    de laatste vaak ook de neiging heeft op de stoel van de eerste te gaan zitten.

    Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar jouw artikel maakt een hoop goed.

    MF

Reacties zijn gesloten.