AboutAnalytics.com scant web analytics marktaandeel

GoalGorilla lanceert vandaag de bèta versie van AboutAnalytics.  AboutAnalytics laat elke maand de stand van zaken zien van de web analytics marktaandelen in verschillende sectoren en branches binnen Nederland.  De specifieke gegevens per sector of branche zijn inzichtelijk na gratis inschrijving. Zo kan bijvoorbeeld van de 100 grootste adverteerders in Nederland per bedrijf bekeken worden welk web analytics pakket ze gebruiken. Hieronder zie je het totaal overzicht zoals gemeten op 1 juni (klik voor een grote weergave):

Totaal overzicht web analytics marktaandeel (NL - 1 juni)

Web analytics aanbieders
Naast inzicht in marktaandeel geeft AboutAnalytics een overzicht van de vele web analytics aanbieders. Aanzet is gemaakt om de functionaliteit, voor- en nadelen, technische zaken en niet te vergeten: de prijskaartjes van de webstatistieken pakketten te vergelijken. Op termijn moet AboutAnalytics uitgroeien tot een verzamelpunt van vergelijkingsinformatie. Op die manier kunnen marketeers, webmasters en web- of businessanalisten  een betere keus maken uit de verschillende web analytics oplossingen.

Het ontstaan van AboutAnalytics
AboutAnalytics is het resultaat van een uit de hand gelopen onderzoek aan de Universiteit Twente van Master student Industrial Engineering Taco Potze, tevens mede-eigenaar van GoalGorilla. ´Het begon als een onderzoekspaper. De originele opzet was om iets te zeggen over web analytics gebruik en online performance. Als tussenstap heb ik in april dit jaar een marktonderzoek naar web analytics uitgevoerd. Op dat moment kwam het idee om de markt maandelijks in de gaten te houden om zo te speuren naar bepaalde trends´.

Google Analytics nieuwe marktleider in Nederland
Uit eerder genoemd web analytics marktonderzoek van april 2009 blijkt dat Google Analytics de nieuwe marktleider is in Nederland. Met een geschat marktpercentage van 43% heeft Google Analytics een groot deel van Nedstat´s Sitestat marktaandeel afgesnoept. Sitestat is daarmee terugzakt tot 19% van de markt. Een jaar gelden waren de rollen nog omgedraaid met een marktaandeel van 25% voor Sitestat en 24% voor Google Analytics.

Verdere ontwikkeling van de scan
Assistant Professor of Knowledge Management and Information Services Dr. Roland Müller over AboutAnalytics: ´Taco heeft zijn originele onderzoeksidee omgezet naar een interactieve website met veel potentie. Het is interessant om te kijken hoe AboutAnalytics zich de komende tijd ontwikkelt. Aandacht zal moeten worden besteed aan de steekproefgrootte en de populatie van de data´.

De marktaandelen scan op AboutAnalytics detecteert momenteel de 14 grootste web analytics pakketten. Dit gebeurt door de broncode van de sites te zoeken naar de bijbehorende javascript tags. Op kort termijn is dit de wishlist wat betreft uitbreiding  van de scan:

  • Sample size van de scan aangeven.
  • Historische vergelijking maken tussen meet periodes.
  • Koppeling met analytics aanbieders info.
  • Data API voor integratie met andere (weergave) services.

Bijdragen?
Tot slot; AboutAnalytics is er nog niet. Met name het gedeelte over de webstatistieken aanbieders moet nog verder uitgewerkt worden. Zo wordt er gezocht naar een overzichtelijke manier om een vergelijking tussen aanbieders weer te geven. Hebben jullie als webanalisten.nl community (en web analytics experts) ideeën, tips of andere opmerkingen? Deze zijn meer dan welkom!

Dit artikel is geschreven door Mieszko Czyzyk, mede-eigenaar van GoalGorilla Internet Strategy. GoalGorilla is  de initiatief nemer tot AboutAnalytics.

Reacties (3)

  1. André je hebt gelijk. Voor ons eerste onderzoek hebben we WASP en CounterPixel (firefox add-on) als basis aangehouden. De 14 pakketten die we nu kunnen scannen zijn de enige pakketten die we tegen kwamen. Natuurlijk willen we in de toekomst een zo nauwkeurig mogelijk beeld geven en ook de web analytics checker zo functioneel mogelijk maken. We werken dus aan uitbreidingen. Desondanks kunnen we op dit moment een realistisch beeld van de markt geven als we uitgaan van de sectoren en branches als populatie.

  2. Het zou een goede optie zijn wanneer de verschillende Analytics aanbieders daadwerkelijk naast elkaar kunnen worden gezet. En ook kunnen worden getarget aan de hand van mijn wensen en het doel waarvoor ik het pakket wil gebruiken.

    Dan heeft de website voor mij als gebruiker, aangevuld met extra informatie, zeker een toegevoegde waarde.

Reacties zijn gesloten.