nudge bezoekers

Nudge je bezoekers een stapje verder zoals social media

Social media platformen zijn experts in het toepassen van ‘nudges’: kleine duwtjes die je enerzijds naar het platform (terug)halen en anderzijds vooral zorgen dat je niet weggaat en nog een stapje neemt. Hoe kun je een nudge effectief inzetten voor de bezoekers van jouw website?

Geef de kans

Om een stapje verder te komen als bezoeker moet er wel de mogelijkheid zijn om die stap te maken. Contentlandingspagina’s en productpagina’s hebben vaak hele stukken tekst en dan onderaan die tekst een “Volgende stap”. Soms staan er relevante links als “advertenties” tussen de tekst blokken in, maar in de lopende tekst komen haast geen links voor. Een gemiste kans. Niets is eenvoudiger om tijdens het lezen al direct de mogelijkheid te krijgen om je te verdiepen. Enerzijds bouw je sneller een interesseprofiel op van de bezoeker, anderzijds zorgt het er vooral voor dat het brein van je bezoeker leert dat het goed is om deze pagina ‘aan te raken’. Een essentiële eigenschap om tot een volgende stap te komen.

1 keuze extra

Als je het dan toch laat aankomen op die grote “VOLGENDE” knop onderaan de content: vergeet dan niet dat dit je laatste kans om de bezoeker naar een volgende stap te laten gaan! Weet je zeker dat je elke bezoeker dan de juiste optie biedt? Het brein van je bezoeker zal de afweging maken: “Ga ik hier mee verder of ga ik niet verder?”. Zet daar eens een tweede optie bij: “Ga ik met optie 1 verder, met optie 2, of niet?”. Je voelt aan dat de kansen op de volgende stap al toenemen. Neem geen twee dicht bij elkaar liggende acties. De keuze moet niet te lastig zijn. Door naar de volgende stap in het proces of even hulp van ons callcenter is een voorbeeld van een goede keuze. Actie of hulp bij de actie, dat is een prima afweging voor je bezoeker.

Laten zien

Informatie die niet zichtbaar is, wordt niet gezien. Websites zijn helden in het verstoppen van opties en extra informatie achter bijvoorbeeld pull down-menu’s en tabjes. Te veel bezoekers begrijpen niet dat hier informatie achter verscholen zit en zullen daar dus ook niet mee interacteren. Laat gewoon zien wat de opties zijn of plaats een duidelijke link naar een volgende stap waar deze informatie is te zien. De veel gebruikte ”lees verder” link om informatie op dezelfde pagina te onthullen is in ieder geval nog zichtbaar als iets klikbaars, maar laat dan wel alvast een klein beetje zien wat men kan verwachten. Licht een tipje van de sluier op, laat de informatie vast aantrekkelijk doorschijnen.

Nog een feestje

Waar social media platformen geen einde kennen in hun honger naar aandacht, honger naar nog een stapje op hun platform, heeft jouw website waarschijnlijk wel een eindpunt. Na een aantal duwtjes en stapjes is de bezoeker aangekomen op een eindpagina. De vraag is beantwoord, het adres is aangepast, de koop is gedaan. De taak is volbracht: hoera! Je bezoeker kent een klein Eureka-moment (en jij ook). Wat een fijn moment om nog een stap te maken. Download onze gratis service-app. Voor jou: een 5 euro kortingsbon die je mag e-mailen naar een vriend(in). Een stapje extra dat voor je bezoeker niet voelt als veel moeite, is een stap die nu snel is gemaakt. Gelukt? Tijd om het volgende artikel te lezen of een eerdere conversie-column! 🙂

Webanalisten oprichter Ton Wesseling is de vaste auteur van de terugkerende conversie-rubriek in Emerce magazine: het tijdschrift over “the next step in E-business”. Deze maand schreef hij over: Nudge je bezoekers een stapje verder zoals social media.

Klik op de afbeelding om deze te vergoten.

nudge bezoekers

Emerce Conversion Rubriek december 2020