[Opgelost] Het grootste nadeel van een webanalyticspakket

vraagtekenDe meeste sites worden op dit moment gemeten met een webanalyticspakket. Maar wat gebeurt er daadwerkelijk met het webanalyticspakket? Wie logt er in? Waarom? Hoevaak? (trouwens, wie meet dat?) Bij veel bedrijven wordt het webanalyticspakket slecht gebruikt. Maar waarom? Wat is de reden dat webanalyticspakketten zo slecht gebruikt worden? Er zijn meerdere redenen voor (traagheid, veel klikken, altijd inloggen, etc), maar de belangrijkste is omdat de data in een webanalyticspakket niet te begrijpen is.

Oké, misschien chargeer ik, maar dit is wel waar het vaak mis gaat. Gebruikers van de pakketten (lees: analisten), weten nog net wat er gemeten wordt, maar collega’s, leidinggevenden en andere geïnteresseerden snappen er gewoon weinig van. Hoe komt dit? Pakketten zijn niet ingericht op de behoefte van de gebruiker, maar ingericht op de meetwaardes die gemeten worden. Dat is de reden dat je haast nooit direct antwoord krijgt op je vragen, maar eerst een tijdje moet rond klikken, wanneer je inlogt in een pakket. Zonde van je tijd.

Stel jezelf de ‘waarom’ vraag

Waarom is een pakket niet opgebouwd naar aanleiding van de behoefte van een gebruiker? Een pakket is qua meetwaardes vaak wel ingericht op de behoefte van een gebruiker (ik wil deze pagina’s, deze conversies, deze metrics meten), maar de pakketten geven geen antwoord op de ‘waarom’ vragen die ten grondslag liggen aan deze meetwaardes. Antwoorden op de vragen als: ‘Waarom wil je conversies meten?’ of ‘Waarom wil je bezoekers meten?’. Vaak hebben de antwoorden op deze vragen direct te maken met de doelstellingen die je met je site, of vaak zelfs: afdeling of bedrijf, hebt.

Welke doelstellingen heb je met je als bedrijf en/of met je site?

De doelstellingen die jij, jouw afdeling of je bedrijf heeft kunnen vaak niet allen gemeten worden door het webanalyticspakket. Vaak zijn er doelstellingen die betrekking hebben op andere data dan de data die gemeten wordt in analyticspakketten. Denk bijvoorbeeld aan gebruikerstevredenheid, financiën (inkomsten / uitgaven), concurrentiedata en data uit het CRM of HR pakket. De behoefte is vaak om al deze doelstellingen in één overzicht met elkaar inzichtelijk te maken. Dat geeft immers het volledige antwoord op de ‘waarom’ vraag. Het feit dat het analyticspakket maar één databron is, maakt het geen handig pakket om al je afdelingsdoelstellingen mee te visualiseren.

doelstellingenResumé: De antwoorden op de ‘waarom’ vragen geven vaak inzicht in de doelstellingen die jij jezelf hebt gesteld met betrekking tot de website. Helaas zijn deze antwoorden door de slechte inrichting van een pakket en de onvolledigheid van de data maar moeilijk te vinden, waardoor het belangrijke inzicht in de doelstellingen uitblijft.

Gebruik het pakket enkel als databron

De twee behandelde punten: 1. de behoefte om inzicht te krijgen in de overkoepelende doelstellingen en 2. het probleem om deze antwoorden uit het webanalyticspakket te krijgen, maken het webanalyticspakket een onhandig pakket om de belangrijkste vragen voor jouw bedrijf of afdeling te beantwoorden. Dit brengt mij direct bij een simpele oplossing: gebruik het analyticspakket hier niet voor, maar gebruik het analyticspakket enkel als databron. Dit heeft als voordeel dat je niet meer te maken hebt met de slechte indeling van het pakket en dit geeft je de mogelijkheid om je belangrijkste vragen op een andere manier te beantwoorden, waarbij de analyticsdata slechts één bron is.

Visualisatie: het sausje

Nu we het analyticspakket enkel nog als bron gebruiken hebben we wel een nieuw ‘frontje’ nodig om de antwoorden op de vragen (de doelstellingen) te geven. Door goed te kijken naar je doelstellingen en de vertaling daarvan kan je een goed dashboard maken dat direct antwoord geeft op de voor jouw bedrijf/afdeling belangrijke vragen. Voor ieder bedrijf zal dit zeer waarschijnlijk een eigen sausje betekenen, een eigen vormgeving gebaseerd op eigen doelstellingen. Het resultaat is een goed gevisualiseerd overzicht, op maat gemaakt, met gecombineerde databronnen, dat je altijd antwoord geeft op de belangrijkste vragen.

eigen sausje

Tijdens het Webanalytics Congres (17 maart) zal ik samen met Saskia Dikmans vertellen hoe SNS Bank dit proces heeft aangepakt en het resultaat hiervan tonen.

Reacties (10)

Reacties zijn gesloten.