Optimalisatie abnamro.nl: leenvormen overzichtspagina

Welkom bij het volgende kijkje in de keuken. Bij ABN AMRO zijn er een aantal leenvormen, die je online kunt aanvragen. Een belangrijke startpagina voor klanten die hiernaar zoeken is de overzichtspagina met leenvormen. We vroegen ons af of we de huidige pagina konden verbeteren.

Huidige pagina
ABN lenen default

Uit eerdere testen kwam naar voren dat een prominente plek voor het rekenmodel “wat kost lenen bij ABN AMRO” conversieverhogend werkte. De bezoeker ziet in één oogopslag de drie belangrijkste producten. En bij elk product de maandlasten, jaarrent en totale prijs van het krediet. Als aanvullende informatie hebben we de rentevergelijking opgenomen. Wij
zijn geen prijsvechter, maar willen ook niet onder stoelen of banken steken dat vergeleken met andere banken onze producten voordeliger zijn dan men verwacht. Tot slot een social proof achtig onderdeel, waarin de vaakst aangevraagde produkten worden genoemd.

Variant
ABN lenen variant

We hebben hier bewust gekozen niet de productnamen prominent te tonen, en compleet voor de klantbehoefte-insteek te gaan. Hypothese was dat klanten vaak de productnamen niet kennen (tenzij ze dat product al hebben) en dat ze niet bij alle productnamen goed kunnen herleiden voor welk doel je dat specifeke krediet neemt. Als verbinding tussen de klantinsteek en de vervolgpagina er achter, zie je bij mouse-over een uitbreiding van de klantbehoefte, waarin de productnaam in tweede instantie wel zichtbaar is.

Welke variant presteerde beter?

We hebben dit als A/B test opgezet en gekeken welk van de versies het leidde tot het grootste aantal aanvragen voor een van de drie kredietvormen. De achterliggende productpagina’s zijn in beide gevallen gelijk. Wij zijn benieuwd naar jullie idee. Welke versie scoort beter en wat denk je dat de reden daarvoor is?

One site fits all? Or do you need multiple sites?

Naast een overall winnaar zijn we ook benieuwd of voor sommige klantgroepen de ene versie beter werkt dan de ander (zie ook dit artikel van Ton Wesseling over segmentatie op basis van webgedrag. Zien we bv een ander gedrag van bezoekers die van Google komen? Weekend versus weekdagen? Mannen versus vrouwen? Is de ene variant overdag meer populair dan ‘s avonds? We zijn benieuwd naar jullie verwachtingen hiervan. Laat ze weten in de reactie mogelijkheid onder dit artikel!

Volgende week doen we ´de grote winnaar´ uit de doeken en laten we zien welke deelsegmenten we hebben kunnen onderscheiden (met uiteraard de winnaar voor dat segment).

Dit artikel is geschreven door Gerard Lindeboom. Hij werkt als webanalist bij ABN AMRO.

Reacties (3)

Reacties zijn gesloten.