Optimalisatietip: toon SEM-relevante content op je homepage

Een goede landingspagina is van groot belang voor het behalen van optimale resultaten. Op MarketingSherpa las ik een artikel over een praktijkcase van Magazines.com waarbij niet alleen gekeken werd naar de optimale landingspagina, maar ook naar de pagina die de bezoeker bezoekt ná zijn bezoek aan de landingspagina.

Wat viel hen op?
De bezoekers zochten in de zoekmachine naar ‘O magazine’ – het magazine van Oprah – en kwamen via de zoekmachine op de productpagina van dit tijdschrift (de landingspagina) waarop een abonnement werd aangeboden. Bezoekers vanuit de zoekmachine aan de landingspagina bezochten veelal na het bezoek aan de landingspagina ook de homepage. Deze bezoekers waren waarschijnlijk geïnteresseerd in het bedrijf / de website achter het aanbod.

Magazines.com - Product Page
De productpagina (landingspagina)

De test
In het artikel kan je lezen dat er verschillende zaken getest werden. Twee hiervan zal ik behandelen.

  1. Het effect van het tonen van het aanbod op de homepage
  2. Welke aanbieding op de homepage converteerde het best

Het effect van het tonen van het aanbod op de homepage
De bezoekers die na het bezoek aan de landingspagina de homepage bezochten converteerden slecht. Dit is niet gek aangezien het aanbod verdwenen was. Er werd getest of bezoekers wel converteerde wanneer ze het aanbod terugzagen op de homepage. Dit bleek het geval. Vergeleken met het overige verkeer aan de homepage converteerde de bezoekers die het actie aanbod op de landingspagina hadden gezien en vervolgens ook het actie aanbod op de homepage hadden gezien maar liefst 470% beter.

Het laten terugkeren van het aanbod waarop gezocht werd in de zoekmachine, niet alleen op de landingspagina, maar ook op de homepage loont. Het implementeren van deze functionaliteit zal wel wat vragen van het CMS dat gebruikt wordt, maar onmogelijk is het zeker niet. Zijn er al partijen die op basis van zoekgedrag + aanbod op een landingspagina de homepage (of andere pagina’s) optimaliseren en zo meer verkopen?

Welke aanbieding op de homepage converteerde het best
Naast het wel/niet tonen van de aanbieding werd er er ook gevarieerd in de aanbieding zelf (op de homepage). Hiervoor werden drie versies getest.

Control Expiration Date Limited Time Offer
Magazines.com - Widget - Control Magazines.com - Widget - Expiration date Magazines.com - Widget - Limited Time Offer

De derde versie – Limited Time Offer – werd als beste getest, cijfers werden er helaas niet genoemd.

Lees ook: Het volledige artikel op MarketingSherpa

Reacties (1)

  1. Hele goede tip. Je denkt er niet aan, maar als ik even snel in wat cijfers duik zie ik dat ongeveer 5% van zoekmachinetraffic dat rechtstreeks op een lansingspagina terecht komt doorklikt naar de homepage. Dit deel van het bezoekt converteert uit bovenstaande test dan blijkbaar 470% beter wanneer zij rechtsbovenaan de homepage een blok terugzien met dezelfde aanbieding (een kale, funnel gefocusde landingspagina werkt gemiddeld erg goed, maar er zullen altijd mensen zijn die toch behoefte hebben aan meer informatie).

    Als ik normaal nog 5% converteer van de bezoekers die naar de homepage klikten, loopt dat nu dus op naar 23,5%. Dat is met de 5% kliks vanaf landingspagina naar de homepage toch een stijging van 0,25% op de totale conversie naar 1,175%. Dit betekend dat mijn normale conversie van bijvoorbeeld 10% oploopt naar bijna 11% en dat is dan 10% meer conversie door het invoeren van een promotieaanbod op de homepage gelijk aan het product op de orginele lansingspagia vanuit de zoekmachine! Dat is nog eens snel geld verdienen!

Reacties zijn gesloten.