Tool: integratie SEO rankings & Google Analytics

Al jaren wordt het succes van zoekmachine-optimalisatie, of SEO, bepaald aan de hand van posities op zoektermen in de natuurlijke zoekresultaten, ook wel “rankings” genoemd.

Maar wat is nu echt het verschil tussen positie 1 en 2? En wat is het waard om bijvoorbeeld van positie 5 naar positie 3 te gaan?

Mede daarom moet je verder kijken dan rankings bij het bepalen van je SEO succes. En daarvoor ben ik onlangs een zeer fraaie tool tegengekomen!

En zo ziet het eruit:
SEO Rank Monitor

Meet gedrag SEO verkeer

Een toppositie in de natuurlijke zoekresultaten is waardeloos als bezoekers vanaf die positie geen voor jou waardevolle actie uitvoeren op je website (zie ook mijn betoog “SEO succes meten: waarom rankings waardeloos zijn“).

Als het goed is, meet je dus al langer – ook eerder dan Blended/Universal Search en gepersonaliseerde zoekresultaten – wat het bezoek vanuit je SEO inspanningen oplevert.

Bezoekers per positie

Je rankings gaan namelijk waarde vertegenwoordigen als je er bijvoorbeeld het aantal bezoeken naast zet wat die combinatie van positie en zoekterm oplevert.

Tot nu toe blijft dit vooral een handmatige handeling, waarbij je gegevens uit 2 systemen – je rank checker en je webanalytics pakket – samenvoegd in bijvoorbeeld een excel rekenblad.

Rankings in Google Analytics

Voor Google Analytics zijn al filters ontwikkeld om rankings toe te voegen aan je website statistieken. André Scholten heeft hierover uitgebreid geschreven.

Maar Google geeft deze informatie nog lang niet altijd mee, waardoor deze manier van meten beperkt is.

Koppeling rank checker & Google Analytics

Er is nu (eindelijk) een partij op het logische idee gekomen om je rankings automatisch aan Google Analytics te koppelen: SEO Rank Monitor.

Deze webapplicatie stelt je allereerst in staat om je positie in de natuurlijke zoekresultaten van Google en andere zoekmachines bij te houden.

Daarnaast haalt SEO Rank Monitor per zoekterm het aantal bezoekers op wat die ranking heeft binnengebracht (via de Google Analytics API).

Logisch, toch uniek

Zoals gezegd, is deze combinatie van data logisch en veelgebruikt. Dat is niet nieuw.

Nieuw is echter dat SEO Rank Monitor de eerste tool is die rankings daadwerkelijk automatisch koppelt aan Google Analytics. En dat is waardevol.

Hoe werkt SEO Rank Monitor?

SEO Rank Monitor werkt zeer snel. Na het invoeren van je zoektermen, heb je binnen een kwartier (!) de eerste rankings binnen.

Vervolgens controleert de rank checker dagelijks je rankings. Dit kun je over een in te stellen tijd in een grafiek presenteren:

SEO Rank Monitor

Vervolgens koppel je het betreffende Google Analytics account door simpelweg 1 ID in te vullen. Daarna zie je ook het dagelijkse verloop van bezoekers voor de zoekterm waar je de ranking voor bijhoudt:

SEO Rank Monitor

Hier zie je dus dat een daling van positie 4 naar positie 6 een flinke daling in bezoeken oplevert.

Extra data

Naast de dagelijkse rankings houdt SEO Rank Monitor ook het aantal geïndexeerde pagina’s bij en het aantal inkomende links (op basis van Yahoo Site Explorer).

Het voordeel is dat de tool als webapplicatie draait, waardoor het geen resources van jouw systeem vraagt, ongeacht de hoeveelheid informatie.

Voordelen SEO Rank Monitor

Ik heb met diverse rank checker tools gewerkt, maar SEO Rank Monitor heeft duidelijk enkele voordelen. De belangrijkste op een rijtje:

  • Koppeling Google Analytics: logisch, maar zeer waardevol en uniek
  • Webapplicatie: vereist geen installatie en data is overal bereikbaar
  • Snelheid: ik heb nog nooit een rank checker gezien die binnen enkele minuten resultaten heeft
  • Grafieken: fraaie presentatie van de data
  • Concurrentie: automatisch rankings bijhouden van 3 concurrenten
  • Downloaden: mogelijkheid tot downloaden van de data (in .csv formaat)

Vergeet ook niet dat je hiermee dus een mooie historie opbouwt van de voortgang van je rankings en bijbehorende visits uit Google Analytics.

1 maand gratis testen

Je kunt de SEO Rank Monitor 1 maand gratis testen. Dat zou ik in ieder geval doen, want dan kun je met eigen ogen zien dat wat ik hier schrijf ook waar is 🙂

Korting via Webanalisten.nl!

Ik werk sinds enkele weken met deze tool en je begrijpt dat ik enthousiast ben. Daarom heb ik de makers (van Nederlandsche bodem) gevraagd of ik de lezers van Webanalisten.nl korting kan bieden.

Standaard kost SEO Rank Monitor 19 dollar per maand. De Pro versie kost 39 dollar per maand (met de huidige dollarkoers gaat het om ongeveer 13 en 27 euro).

Maar met de kortingscode webanalisten krijg je 10 dollar korting per maand. Dat is dus 120 dollar korting per jaar!

Dus doe er je voordeel mee en als je jezelf aanmeldt, vergeet dan de kortingscode “webanalisten” niet!

Reacties (3)

  1. Een vraag die bij me opborrelt is of de continuïteit van deze tool gewaarborgd is. Ik dacht dat Google het opvragen van de rankings van zoekwoorden niet echt op prijs stelt en dat dit officieel ook niet ondersteund wordt?

    En werkt dit nog na de komende ‘Caffeine’ update?

    Ik zal het in ieder geval eens testen.

  2. Het probleem is dat je ranking per index behoorlijk kan verschillen. Geografisch (ook binnen Nederland) kunnen er significante verschillen zijn en daarnaast is er ook een verschil of je ingelogd bent in je Google account (met Webgeschiedenis) of niet.

    Google heeft ook aangegeven dat rankings persoonlijk gaan worden. Goede tool, maar ik vraag me af in hoeverre dit nu nog relevant is. Wat is jouw kijk hierop?

  3. @Michel
    Klopt, Google en andere zoekmachines willen niet dat je hun zoekresultaten “scraped”, dus dat is een uitdaging voor elke ranking tool.

    Dergelijke rank checkers hebben uiteraard de focus op continuïteit, want dat is hun bestaansrecht. Ook passen ze zich uiteraard aan alle ontwikkelingen, zoals een caffeïne update, aan.

    Er zijn dan ook diverse rank checkers die het al jaren volhouden, dus daar zie ik geen problemen.

    @Vincent
    Het probleem is: hoe weet je dat de zoekresultaten zijn gepersonaliseerd? Dat kun je niet weten. Al helemaal niet of iemand ingelogd is.

    Dat is een uitdaging van elke rank checker, niet alleen van SEO Rank Monitor. Als rank checker kun je alleen proberen zo objectief (= ongepersonaliseerd) mogelijke resultaten te krijgen. Maar uiteindelijk is de vraag die je stelt niet relevant.

    Rankings worden inderdaad minder betrouwbaar, zoals ik ook hierboven beschrijf. Mede daarom moet je verder kijken en beoordelen dan rankings.

    Juist de koppeling met Google Analytics is daarom zo waardevol. Wellicht verschilt de positie in plek of 2 met wat de rank checker meet, maar dat is niet zo belangrijk. Je weet namelijk met deze tool exact wat die zoekterm je heeft opgeleverd in bezoeken!

    (en ik sluit niet uit dat SEO Rank Monitor er in de nabije toekomst nog meer data aan gaat koppelen, wat nog meer zegt over de kwaliteit van het bezoek vanuit)

Reacties zijn gesloten.