Toolreview: notificatie van bezoekacties + chat: woopra.com

Ik heb me even afgevraagd wat ik nu precies aan moest met Woopra.com toen dit gratis product op de markt kwam. Veel enthousiaste reacties en uitspraken als “porno voor webanalisten“. Mijn gedachte was: leuk dat er realtime statistische informatie toegankelijk wordt gemaakt, maar wat is de meerwaarde boven bijvoorbeeld Google Analytics? Daar heb ik de data niet realtime, maar door filteren en de manier van visualeren haal ik er veel meer inzichten uit. En tja, realtime. We weten allemaal dat het niet effecient is om elk uur te bekijken wat er nu weer op de website is gebeurd…

Door de enthousiaste reacties de tool wel gewoon geïnstalleerd op webanalisten.nl en daar nu een maand mee kunnen werken. Woopra is overigens nog in besloten beta (invites zijn aan te vragen) en de focus van de makers is momenteel weblogs en forums met minder dan 10.000 pageviews per dag. Wat opvalt is dat er geen toegang is tot je statistische informatie via de woopra website. Je dient voor jouw platform (Linux, PC of Mac) een Java tool te downloaden, waarna je deze tools als desktop applicatie kunt starten. Binnen deze tool worden dan alle gegevens ontsloten vanaf de centrale woopra database.

Woopra dashboard
Na het opstarten ziet de tool er leuk uit, maar behalve de trend van de lopende dag haal je er weinig inzichten uit. Het dashboard aanpassen behoort niet tot de mogelijkheden. Ga je echter verder “rondklikken”, dan begint er één punt steeds meer op te vallen: Woopra slaat geen bezoeken op aan webpagina’s, maar gedragingen van profielen op de te meten website. De bezoeker staat dus centraal. Hierbij is het interessant dat er plugins zijn voor weblog en forum software zoals WordPress en vBulltin, waardoor profielinformatie van bezoekers (door inloggen of invullen gegevens bij achterlaten van een bericht) wordt opgeslagen bij je Woopra statistieken. Je kunt dus van je vaste bezoekers terugzien wat ze wanneer hebben bekeken op je webpagina:

Woopra bezoek overzicht
Hiermee begint dan ook langzaam duidelijk te worden wat de waarde is van het live zien van bezoekersdata. Je kunt een overzicht opvragen van alle bezoekers aan je website op dit moment en zien wat ze aan het doen zijn:

Woopra live tabel
Hier zie je een overzicht met daarin als bezoeker geïndentificeert Marco Derksen (mf) en mijzelf (admin). Hier begint het onderscheid van dit software pakket significant te worden. Behalve het direct vragen van de bezoekhistorie van deze bezoekers kan ik een chat starten met een bezoeker. De javascript telcode op je pagina wordt op dat moment gebruikt om een chat op te starten met de bezoeker. Deze chatbox schuif rechtsonderin de website in beeld met het eerste bericht dat je typt aan de bezoeker:

Woopra chat site
Dit heb ik afgelopen week een aantal maal getest op bezoekers en dat was erg schrikken voor sommigen! Je surft niets vermoedend op een website en opeens wordt je bij je voornaam aangesproken. Het gebeurde ook dat bezoekers de box als reclame object zagen en direct wegklikten. Ook lijkt deze layer af en toe de pagina layout wat aan te tasten (het is nog beta…). Klik je ‘m echter wel aan kun je een volledige chat starten (in een apart venster):

Woopra chat box
Vanuit de chat kan ik ook de bezoekershistorie opvragen. Hier een screenshot hoe een chat vanaf de kant van de woopra beheerder eruit ziet:

Woopra chat
Dit is natuurljk een erg leuke feature, maar behalve dat het leuk is om bezoekers te laten schrikken heeft zomaar een chatapplicatie natuurlijk niet veel zin. Woopra bezit als desktop client echter uitgebreide notificatiemogelijkheden. Omdat je de desktop applicatie op de achtergrond kunt laten draaien kan deze je een signaal sturen op het moment dat er live iets op je webpagina gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer een bepaalde bezoeker op je pagina komt of wanneer een bepaalde pagina wordt opgevraagd. De mogelijkheden hierin zijn redelijk eindeloos:

Woopra notificatie
Dit betekent dat je als ecommerce shop beheerder een notificatie kunt krijgen op het moment als een bezoeker aan je afsluitproces begint, kunt bijhouden wat hij doet en hem daarna via een chat kunt aanspreken voor hulp/ korting / verkoop stimulatie etc. Ook kun je bezoekers die iets hebben besteld (ze hebben je bedank pagina gezien) “taggen” (elk profiel in de woopra database kun je een naam geven), waardoor je een notificatie kunt krijgen op het moment dat een vaste klant terugkeert op je website. Geweldig! Opeens is de “niet zeer uitgebreide inzichten door webanalyse” tool Woopra geworden tot een 1 op 1 real time marketing machine! Woopra is voor mij dus geen porno voor webanalisten. Het is porno voor marketeers!

Bekijken hier het interview van WHIR TV met de mannen achter Woopra:

Reacties (13)

  1. kevin.beeftink@gmail.com'

    Enorm interessante tool, zeker ook porno voor je verkoopafdeling bij een goede doorvertaling (vanuit marketing uiteraard 😉 )!

    je noemt E-Commerce sites als goed voorbeeld waar dit directe contact positieve gevolgen kan hebben op de conversie. Zie je een sales / leadgerichte website ook als E-commerce site en zie je hiervoor dezelfde kansen? Bijvoorbeeld sites van dienstverleners?

    Als accountmanager bij een dienstverlenend bedrijf speel ik al een tijd met de gedachte om na een succesvol gesprek in mijn mailtje met contactgegevens een link op te nemen die refereert naar een ‘persoonlijke’ landingspagina voor die specifieke suspect. Het idee was hier geopperd om voor zeer potentiële klanten een filmpje op te nemen om me nogmaals voor te stellen, die te koppelen aan deze link en daarbij te verwijzen naar relevante pagina’s op de website.

    Opvolgend zou dat linkje ook direct een profiel kunnen aanmaken van die persoon, zodat er een notification naar mij optreedt wanneer die persoon weer op de site terugkomt, als reden om weer eens terug te bellen. Dit op basis van ip-logging en door de link als bevestiging aan te klikken wordt de door mij ingevoerde naam + bedrijfsnaam gekoppeld aan dat ip-adres. (de privacy issues waren nog niet ter sprake gekomen). Zoals ik dit lees is die techniek er nu? Of werkt dit “alleen” als je al met profielen werkt op je website, obv WordPress of vBulltin zoals je noemde?

    Want hoe plaats je Woopra omtrent privacy-issues? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zomaar op een chatbubble zit te wachten tijdens een bestelling of wanneer hij/zij een website voor een tweede maal bezoekt, ondanks dat hij/zij een eigen profiel aangemaakt heeft.

  2. daisysmissaert@gmail.com'

    Inderdaad een enorm interessante tool! Maar ik kan er niet helemaal achterkomen of deze tool nu alleen voor sites geschikt is waarbij je een profiel kunt aanmaken of is dit ook geschikt voor de sites van dienstverleners, zoals Kevin hierboven al schreef, maar dan waar het aanmaken van een profiel of iets dergelijks niet mogelijk is? Zeg maar puur en alleen voor het analyseren van een website, maar dan op een andere manier dan bijvoorbeeld Google Analytics.

  3. kevin.beeftink@gmail.com'

    “Zeg maar puur en alleen voor het analyseren van een website, maar dan op een andere manier dan bijvoorbeeld Google Analytics.”

    Wat ik uit Ton’s verhaal opmaak draait Woopra het juist om: het analyseert je bezoekers, niet specifiek je website. De insteek is dus vanuit een andere hoek.

    “Woopra slaat geen bezoeken op aan webpagina’s, maar gedragingen van profielen op de te meten website. De bezoeker staat dus centraal.”

    In de basis zou de tool vergelijkbaar moeten zijn met GA (even aangenomen dat dit gaat om aantallen bezoekers, mogelijk ook klikpaden en demografische gegevens etc.) , maar juist de bezoekersgeörienteerde statistieken maken Woopra onderscheidend:

    “Je kunt een overzicht opvragen van alle bezoekers aan je website op dit moment en zien wat ze aan het doen zijn”, dus 1. live en 2. bezoekers(/ profiel?)gericht.

    Maar of dit nu dus echt “profiel” of “bezoekers” gericht is, dat vraag ik me af.

  4. daisysmissaert@gmail.com'

    Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel.. bezoekers analyseren i.p.v. profielen. Dank je voor het duidelijker formuleren van mijn vraag 🙂
    Hopelijk weet Ton het antwoord.

  5. ton.wesseling@onlinedialogue.com'

    @Kevin @Daisy

    Voor website analyse en verbetering vind ik Google Analytics veel beter en kan Woopra eigenlijk heel weinig. Waar Woopra inderdaad zich in onderschied is het feit dat je live acties van bezoekers op websites kunt laten leiden tot een directe notificatie en dat je een chat kunt opstarten. Ik zou dan ook spreken van een “profiel communicatie tool”, eerder “live crm” dan webanalyse. Die webanalyse gegevens zijn en worden getoond in een beperkt aggregatie dashboard, maar dat stelt niet veel voor.

    Bij profiel achtige websites wordt de naam uit het profiel automatisch gekoppeld aan de woopra profielen. Dit is handig. Dit wil echter niet zeggen dat de tool niet geschikt is voor andere websites. Je werkt daar op dat moment echter met onbekende profielen. Je kunt ze wel taggen en op die manier, nu nog wel handmatig, voorzien van een groepskenmerk. Bijvoorbeeld “heeft ooit een bestelling geplaatst”. Woopra heeft overigens een open API, dus je kunt op die manier alle gegevens die jij van profielen verzamelt / bezit doorgeven aan Woopra.

    M.i. dus zeer geschikt voor verkoop sites, lead generatie sites, dienstverlenende sites etc. Overal waar 1 op 1 communicatie relevant kan zijn. Lijkt mij wel goed om op 1 of andere manier de chat meer te integreren op een vast punt in de pagina (zodat het niet zo onverwachts is), maar die optie zal vast nog wel komen.

    Let wel op dat deze tool alleen werkt met live communicatie. Je zit zelf (of een sales / marketing iemand) achter de PC en je wordt live genotificeerd. Als je op de hoogte wil blijven van het feit of er bijvoorbeeld een lead tot stand is gekomen en dat deze persoon via een email op een bepaalde pagina persoonlijke getargetde content heeft gezien zul je gewoon vanuit je webanlytics pakket (met hopenlijk API) een notificatie moeten laten sturen. Dit geldt natuurlijk voor alle mogelijke notificaties van verkoopkansen e.d. Zelf profielen opbouwen en op basis van marketing rules profielen benaderen of bepaalde stappen laten maken.

  6. kevin.beeftink@gmail.com'

    Webshops met gekoppelde callcentres kunnen hier dan ook zeker rendement uit halen, gezien de focus op live communicatie. Maar ook bedrijven met voldoende salescapaciteit, inderdaad gericht op 1 op 1 communicatie.

    “U bent aan het zoeken naar een fietsvakantie in Zuid-Frankrijk, onze medewerkers zijn daar al eens geweest. Mogen wij u adviseren?” En dat live, dus proactief conversies realiseren, lijkt me prima business.

    Wordt zo te zien al meer ingezet: http://tinyurl.com/2wcngq

    Inderdaad, duidelijk, dank voor je reactie Ton!

  7. info@site-score.nl'

    Het enige nadeel van woopra is dat je nog niet 1 op 1 goede conversiemeting kan toepassen in algemeen opzicht. je kan bezoekers wel taggen / pagina’s taggen, maar niet als doelpagina. Daar waar analytics toch niet die ene stap verder gaat om bezoekersstromen, campagnes, verkeersbronnen, etc, etc te meten.

    Echter, bezoekers identificeren is dan weer wel mooi, maar als je 1.000 bezoeken per dag hebt een helse (en bijna onmogelijke) klus om aan te beginnen.

  8. ton.wesseling@onlinedialogue.com'

    @gerben dan zou je eens in hun API moeten duiken. Moet m.i. prima kunnen? Anders lijkt het mij een update voor de volgende versie: bezoekers automatisch taggen op basis bepaalde bezochte pagina’s. Met veel bezoek wil je dat handmatig inderdaad niet 🙂

    Conversies moet je overigens gewoon blijven meten met een google analytics achtig pakket hoor (van indextools tot sitecatalyst).

  9. info@site-score.nl'

    Mint kan het wel overigens door idd pagina’s te voorzien van een tag.
    In woopra kan je geen pagina’s taggen voor zover ik gezien heb, misschien is daar net zoals bij Mint additionele code voor, maar ‘k heb er nog nooit diep genoeg naar gekeken.

  10. reinoutw@hotmail.com'

    Leuk interview ook met de mannen van Woopra. Korte samenvatting:

    Een mooi design kan ook in Java.
    Realtime data is KING! (ben ik het overigens helemaal mee eens, je moet niet 12-24u moeten wachten totdat data beschikbaar is)
    What’s next: campaign management

    Waar ik nog geinteresseerd in ben is de openheid van Woopra, is het mogelijk om data ook weer realtime naar andere systemen te sturen?

  11. dave@clickthrough.nl'

    Ziet eruit als een mooie tool om inderdaad zeer gericht in contact te komen met de bezoekers van een website om zo uiteindelijk meer conversies te realiseren. De vraag is alleen of bezoekers hier al klaar voor zijn. Ik heb eens een test met Visitor Ville (www.visitorville.com) gedaan, een tool die ook real-time informatie geeft in bezoekersgedrag en een geintegreerde chat heeft. Mijn ervaring bij deze test was dat men zelden inging op een chatverzoek. Je breekt toch min of meer in in een persoonlijke beleving, je bezoeker kan het gevoel krijgen dat hij bespioneerd wordt.

Reacties zijn gesloten.