Toptaken identificeren voor optimale online gebruikerservaring (deel 2)

Gisteren legde ik in deel 1 van dit artikel uit wat het McGovern bezoekersonderzoek is, en hoe je alle potentiële taken in kaart kunt brengen (fase 1).

  1. In kaart brengen van alle potentiële taken
  2. Implementatie van de tool (op website/intranet)
  3. Analyse & conclusies

Vandaag fases 2 en 3: de implementatie van de tool, en analyse & conclusies. Ook deel ik een demo van mijn eigen McGovern onderzoekstool.

Fase 2: Implementatie van onderzoek (op website / intranet)

Nu we een lijst met taken hebben samengesteld, gaan we aan bezoekers vragen om de belangrijkste taken te identificeren. De grootste uitdaging hierbij is het vinden van software die geschikt is voor dit type onderzoek. Er zijn tal van gratis en betaalde tools, maar deze zijn meestal gebouwd voor een ander doel: een enquête of algemeen verzoek tot feedback. De enige manier om het McGovern onderzoek uit te voeren, is door zelf een tool te bouwen. En dat heb ik nu voor jullie gedaan. En nog beter: ik ga het gratis met jullie delen!

Afbeelding: Uitnodiging tot participatie aan het bezoekersonderzoek (bron: McGovern demo Online Dialogue)

De belangrijkste voordelen van dit Javascript/Jquery tool:

  • Je kunt de look & feel van de tool naar eigen wens aanpassen;
  • Er kan een koppeling gemaakt worden met een bestaand webstatistieken pakketten (bv. Google Analytics);
  • Er zijn geen abonnement- of datakosten (uitgezonderd bestaande hostingkosten);
  • Volledige flexibiliteit (teksten, logo’s, vervolgacties, etc.).

Om in het kort de werkwijze en functionaliteiten van de tool uit te leggen:

  1. Bezoekers uitnodigen
    Met behulp van een tag manager of A/B testtool (bv. Optimizely of Visual Website Optimizer) worden bezoekers uitgenodigd voor participatie aan het bezoekersonderzoek. Idealiter worden bezoekers uitgenodigd die minimaal 2 pagina’s op de website hebben bezocht. De gedachte hierachter is dat mensen die meerdere pagina’s bezoeken daadwerkelijk op zoek zijn naar informatie of een taak willen succesvol willen afronden.
  2. Tonen van het bezoekersonderzoek
    Bezoekers die deelnemen worden doorgestuurd naar de pagina waarop het onderzoek staat. Dit kan een pagina binnen de bestaande interface van de website zijn dan wel een nieuwe (blanco) pagina. De taken in de lijst worden in willekeurige volgorde ingeladen om het onderzoek zo objectief mogelijk te maken.
  3. Toekennen van punten
    Bezoekers geven punten aan de voor hun 5 belangrijkste taken. Zodra in totaal 15 punten zijn toegekend, waarbij elk cijfer van 1 t/m 5 slechts één keer is toegekend, worden de gegevens na validatie verstuurd.
  4. Categorievragen voor segmentatie
    Je kunt bezoekers optioneel ook nog vragen om algemene vragen te beantwoorden. Denk hierbij aan geslacht, leeftijd en of ze al eerder een product hebben gekocht op deze website. Deze informatie kan je naderhand gebruik om de toptaken per segment vast te stellen.
  5. Resultaten verwerken
    Bij verzending worden de taken die een punt hebben gekregen elk als een gebeurtenis ingeschoten in Google Analytics. Elke gebeurtenis krijgt de waarde die de bezoeker aan de tool heeft toegekend.
  6. Bezoekers bedanken
    Bezoekers worden bedankt voor hun participatie en kunnen het venster sluiten. Google Analytics verzamelt alle data en telt de punten per taak op voor een analyse na afloop van het onderzoek.

Fase 3: Analyse

De laatste stap is het analyseren van de verzamelde data. Wanneer je Google Analytics gebruikt, is het een kwestie van het bekijken van de sectie Gebeurtenissen. Op basis van het toegekend aantal punten zal Google de taken rangschikken. Er kan een grafiek geplot worden met het totaal aantal punten per taak. Volgens de theorie van McGovern zou de Long Neck met de 4 á 5 toptaken zichtbaar moeten worden.

Afbeelding: Analyse van onderzoekresultaten in Google Analytics waarbij de waarde van de gebeurtenis bepalend is.

Demo & vervolg

Bovenstaande werkwijze schetst in het kort de stappen die doorlopen moeten worden bij het opzetten, implementeren en analyseren van het McGovern bezoekersonderzoek. Bekijk een live demo:

In deze demo-omgeving kan je de broncode downloaden zodat je zelf meteen aan de slag kunt. Ook vind je hier voorbeelden van hoe de data in Google Analytics wordt opgeslagen en weergegeven. Ook als jouw website gebruik maakt van een ander webstatistieken pakket kan je dit onderzoek implementeren. In een vervolgartikel zal ik de opzet en inrichting van het McGovern bezoekersonderzoek bij Van der Valk Exclusief bespreken en de opmerkelijke resultaten met jullie delen.

Conclusie

De resultaten uit het bezoekersonderzoek bieden je de mogelijkheid om gericht te gaan kijken naar wat bezoekers van je website verlangen. Het is mogelijk om op basis van de uitkomsten KPI’s te definiëren die aangeven in welke mate bezoekers in staat zijn deze taken succesvol uit te voeren. Middels A/B-testen kan getest worden hoe het bezoekers nog makkelijker en vanzelfsprekender kan worden gemaakt. Door de focus te leggen op wat bezoekers en potentiële klanten willen en de website voor dat doel te optimaliseren werk je structureel aan een betere website met een optimale online gebruikerservaring. Op termijn zal dit hopelijk resulteren in meer klanten en een hoger conversiepercentage.

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.