Vergeet de kwalitatieve data niet bij weboptimalisatie

Feedback imageJe kunt heel veel meten, maar zoals al vaker aangegeven geeft dat niet het inzicht van wat de bezoeker vindt van jouw webdiensten, slechts wat hij doet op jouw webpagina. Analyse zorgt voor kwantitatieve informatie. De andere zijde is de kwalitatieve informatie, “de stem van de klant”. 1 op 1 vragen wat de klant nu eigenlijk vindt van jouw webdiensten om op basis van deze informatie te verbeteren, meer te bieden wat je klant wilt.

Eric T. Peterson schreef hier recentelijk een goede white paper over met de titel “The Voice of Customer, Qualitive Data as a Critical Input to Website Optimization”. Dit document is gratis te downloaden, na achterlaten persoonlijke info, op ForeSeeResults.com.

In dit white paper wordt de verhouding tussen kwantitatieve data en kwalitatieve informatie als volgt weergegeven:
Voice of Customer theorie

In een 2e stap wordt uitgelegd hoe je de informatie verzamelt (positionering van tools) en wat de actie stap is. Analyse van data moet leiden tot gedragsinzichten, afhaakmomenten en daarna middels testen en targeting verbetering als gevolg hebben. De 1 op 1 stem van de bezoeker zal informatie geven over persoonlijke voorkeuren. Dit heeft enerzijds de mogelijkheid tot personalisatie van de website en anderzijds, door groeperen van de voorkeuren, inhoud en richting aan de dienstverlening en/of het productenaanbod:
Voice of Customer praktijk

Om zelf niet achter te blijven in deze constatering in optimalisatie (“eat your own dogfood”) heb ik zojuist rechtsonderaan op de website het gratis feedbackformulier systeem van Kampyle.com geïmplementeerd. Middels dit systeem heb jij als bezoeker nu de mogelijkheid om op een eenvoudige manier feedback te geven op de inhoud van de website, bugs te melden, met suggesties te komen of gewoon iets anders aan ons terug te geven. Om de respons te verhogen wordt 1 op de 10 bezoekers bij het verlaten van deze website middels een “overlay layer” gevraagd of hij of zij feedback wil geven.

Laat van je horen! Zijn we op de goede weg, wat zou je graag anders zien, maar natuurlijk ook feedback over de vragen die we stellen in het formulier, wat vind je van deze tool etc. Je kunt natuurlijk ook gewoon de comment optie bij dit artikel gebruiken.

Reacties (7)

  1. reinoutw@hotmail.com'

    Grappige tool, dat Kampyle. Apart wel dat de ‘gezichtjes’ van ‘zeer goed’ naar ‘zeer slecht’ lopen ipv van ‘zeer slecht’ naar ‘zeer goed’ (wat je gewend bent). Ook jammer dat je niet enkel een gezichtje kunt sturen, dat je altijd iets kwalitatiefs moet achterlaten. Een gezichtje is toch wel kwalitatief genoeg 🙂

  2. Ondertussen helder dat in MSIE 6.0 de commentbox bij het invoeren van karakters te breed doorloopt en de layout niet helemaal klopt (de cijfer van het content nummer loopt door de naam van de auteur heen, dit is overigens ook zo in Safari). Is er een CSS guru in de zaal?

  3. inge@ingejanse.nl'

    Dogfood: niet altijd lekker, wel van levensbelang. Ik ga zelf volgende maand (eindelijk!) met 4Q (van bonusheld Avinash Kaushik) werken om erachter te komen waarom mensen op de site komen, en in hoeverre de site nuttig is voor die doelen.

    Kampyle heb ik zojuist ingevuld als testcase én om input te leveren. Het lijkt grofweg hetzelfde te doen, alhoewel de drempel nog lager is. Jammer dat de usability (knoppositionering, te verwachten effect van acties) suboptimaal is.

  4. @inge dank voor je feedback. 4Q twijfel ik over vanwege het feit dat het 1e contact een schermvullende pop-up is. Dat vind ik niet netjes (ook al kunnen zijn de vragen relevant), of eigenlijk zeer irriterend…

  5. Dank voor de vele complimenten. Zodra we niet meer naast onze schoenen lopen kunnen we de tips ook oppakken (bijvoorbeeld het aanpassen van de hier en daar nog Engelse teksten in de website, zorgen voor de goede variatie in de schrijvers (niet alleen optimalisatie van de website, maar ook seo, sea, affiliate marketing etc.) en ook meer artikelen van helikopterview niveau (hoe kom ik van a naar z)). Goede feedback, nu eens onderzoeken hoe kampyle allle “openstaande punten” laat afhandelen.

  6. Pkerssemakers@gmail.com'

    Vandaag wat lopen klooien met de tool. Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit en snelheid. Wellicht gaan we het ook testen op een van onze sites.

  7. Dank voor alle feedback in de tool zelf. Hele berg met aanbevelingen. Daar ga ik nog doorheen ploegen. Ook direct een belangrijkpunt van deze methode van kwalitatieve analyse. Je moet het goed plannen. Er is tijd nodig om de dialoog die wordt opgestart verder te brengen. Bezoekers met goede inzichten zullen feedback moeten krijgen!

Reacties zijn gesloten.