Tip: Hoe ga je om met afbeeldingen van gebruikers?

Een boost van 147% op de verkoop. Oké, duidelijk, afbeeldingen hebben invloed op conversie. Linda Bustos heeft op Get Elastic een leuke serie van artikelen geschreven over het effect van afbeeldingen op e-commerce sites. Ik zal deel 3 behandelen: het effect van customer submitted afbeeldingen op je e-commerce site.

Afbeeldingen van gebruikers
User generated images, customer submitted photo’s of gewoon in het Nederlands: afbeeldingen die door gebruikers zijn toegevoegd. Speelt dit alleen binnen de sociale media / web 2.0 ‘hype’ of voegen de afbeeldingen ook écht iets toe aan de klantbeleving?

Afbeeldingen van gebruikers kunnen helpen bij productverkoop, net zoals reviews van klanten productomschrijvingen goed aanvullen. Daarnaast kunnen afbeeldingen ook gebruikt worden binnen een community, als de webshop een community deel heeft. Er zijn nog wel ‘uitdagingen’ waar het gaat om afbeeldingen van gebruikers:

  • Kwaliteit: de kwaliteit van afbeeldingen hangt volledig af aan de inzending van de gebruiker. Donkere en wazige afbeeldingen voegen niet echt iets toe en kunnen ook de opmaak/consistentie en professionaliteit van je site aantasten.
  • Aantrekkelijk: gebruikers besteden vaak niet veel tijd aan het maken van een foto. Hierdoor laat de aantrekkelijkheid van de afbeeldingen vaak te wensen over.
  • Moderatie: het goedkeuren/afkeuren van de afbeeldingen kost extra tijd.

Productpagina’s
Amazon toont foto’s van gebruikers bij de eigen productfoto’s. Daarbij is het ook mogelijk om notities aan de foto toe te voegen. Deze review vorm is zeer relevant, zeker in dit voorbeeld: de kleur zoals aangegeven door Amazon wijkt af van de echte kleur van het product.

Gebruikersafbeelding bij Amazon - 2

Reviews van gebruikers
Dit voorbeeld is afkomstig van Power Reviews.

Customer review

Het mooie van dit voorbeeld is de integratie van tekst én afbeeldingen. Waar je bij Amazon nog de foto én de notitie in een aparte handeling moet lezen (mouse over) staat in dit voorbeeld alles in één keer op het scherm. Er is geen scheiding van tekst en afbeeldingen.

Testimonials van gebruikers
Dit voorbeeld is afkomstig van Modern Line Furniture.

Customer Testimonials

Gebruikers kunnen testimonials schrijven, waar vanaf de homepage naar gelinkt wordt. Op de testimonial pagina wordt heel slim weer gelinkt naar de productpagina’s van de, op de foto, aanwezige producten.

Communities
Dit voorbeeld is afkomstig van David’s Bridal.

Bruid community

Klanten kunnen foto’s uploaden van hun bruiloft en toekomstige bruidsparen kunnen deze foto’s bekijken en ideeën op doen voor hun eigen bruiloft. Helaas is de cirkel niet rond, er wordt niet doorverwezen naar producten of shop-by-color functionaliteiten. Een mogelijkheid tot verbetering!

Samenvatting
Afbeeldingen van gebruikers kunnen wel degelijk van waarde zijn. Wel kleven er nadelen aan zoals: mindere kwaliteit, mindere aantrekkelijkheid en het kost tijd om te beheren/modereren. Zorg ervoor dat tekst en afbeeldingen altijd bij elkaar staan, maak geen scheidingen in tekstuele reviews en reviews op basis van afbeeldingen. Maak de cirkel rond, biedt altijd de mogelijkheid aan tot meer informatie over het betreffende product, maak van je afbeelding geen doodlopende weg.

Lees meer:
Deel 1 op Get Elastic: Hoe geven e-commerce sites hun afbeeldingen weer?
Deel 2 op Get Elastic: Kunnen productafbeeldingen de conversie verhogen?
Deel 3 op Get Elastic: Leveren customer submitted afbeeldingen extra waarde op?

Reacties (3)

  1. Top dat je dit hebt opgepakt. Goede reeks artikel op Get Elastic die het bestuderen meer dan waard zijn. Er valt nog een hoop te winnen met images in ecommerce shops waarbij de peren uit dit voorbeeld http://www.grokdotcom.com/2007/02/07/how-changing-your-product-image-can-boost-sales-by-147/ het mooi weergeven. 3d modellen, video etc. Kan m.i. allemaal bijdragen aan het willen hebben. Mis overigens zelf dan vaak een plaatsing van het product in de omgeving waar je het gebruikt. Hoe groot is die TV eigenlijk, hoed dik die laptop etc.

  2. a.van.erkel@deverwoording.com'

    Hi Reinout, goed artikel. Mooi blog ook trouwens!

    Webshops die fysieke artikelen verkopen hebben denk ik de beste kansen om klanten te verleiden met betere foto’s en video’s. Zeker als ze door klanten zelf worden ingestuurd. Authentiek = overtuigend.

    Maar hoe zit het met online aangeboden diensten zoals verzekeringen of IT-diensten? Zelf schrijf ik regelmatig webcopy voor bank/verzekeraars. Het is een hele klus om daarbij goed converterende beelden te vinden. SNS Bank doet het met foto’s die klanten (zoals houders van spaarrekeningen) zelf insturen.

    Kent iemand anders leuke cases van user generated beeldmateriaal bij online dienstverleners?

  3. reinoutw@hotmail.com'

    Dank!

    Ik denk dat je gelijk hebt in wat je zegt. Foto’s kunnen iets toevoegen bij fysieke producten (waar het product op de foto staat), omdat het relevant is (kan zijn).

    Bij diensten kan je ook foto’s van gebruikers toevoegen en inderdaad SNS Bank doet dit. Ik heb helaas nog geen test gedaan met gebruikersfoto’s vs. fotograaffoto’s, maar dit is wel iets dat ik wil testen. Mijn voorgevoel is dat bij diensten, waar de foto niet direct raakvlak heeft met het product, niets zal bijdragen, eerder de professionaliteit van de website zal schaden.
    Wat ook het onderzoeken waard is; een foto waarop indirect iets te zien is wat met het product te maken heeft, bijvoorbeeld een auto (in de prak) – verzekeringsreview / testimonial of een mooie camera – spaarreview / testimonial.

Reacties zijn gesloten.