Verleid tot herhaalbezoek

Terugkomen! Daar wil je bezoekers toe overhalen. Extra verkopen liggen hier voor het oprapen. Van bestaande klanten heb je vaak een e-mailadres en wie niet eerder kocht is grotendeels te bereiken via je remarketing pool. Er komt nu een kanaal bij dat kopers en prospects gaat verleiden om terug te komen naar jouw site: de browser push notificatie.

Browser push notificatie

Mobiele telefoons ondersteunen binnen apps al veel langer notificaties, maar het afgelopen jaar hebben in snel tempo vrijwel alle mobiele en web browsers de browser push notificatie geïmplementeerd. Hierbij is het mogelijk om online gebruikers een notificatiemelding te sturen ongeacht waar ze op dat moment op internet zijn, in sommige gevallen zelfs al zonder dat ze hun browser hebben geopend. Je hebt alleen een opt-in nodig van de gebruiker dat je dit type meldingen mag sturen.

30 procent opt-in

Na de technische implementatie van een browser push agent die de koppelingen legt met de verschillende platformen, is het de browser zelf die bezoekers bij binnenkomst vraagt of zij voortaan push notificatieberichten willen ontvangen. We zitten in de groei van dit type communicatie, dus het percentage opt-ins is erg groot: dat 30 procent van je bezoekers de notificatiemeldingen toestaat is momenteel vaker regel dan uitzondering.

Vanaf dat moment kun je via de agent/software-oplossing die je gebruikt alle mensen in die pool op elk gewenst moment een bericht sturen. De juiste implementatie is die waarbij je in je notificatie gebruikers pool kunt segmenteren op gedrag. Een mooie aanbieding uitsturen naar bezoekers die net iets gekocht hebben is niet de juiste opzet, zoals het ook niet handig is om al met kortingen te gaan pushen als de bezoeker pas net de eerste sessie is gestart. Goede en relevante berichten halen eenvoudig een klikpercentage van 15 procent. In de browser push stuur je een link mee naar je specifieke product of aanbod, hoewel je hem natuurlijk ook voor serviceberichten (‘je pakketje is onderweg’) kunt gebruiken.

Pas op voor de opt-out

schermafdruk-2016-09-29-14-58-14Die relevantie is heel belangrijk, voorzichtig zijn met de frequentie ook. Uitschrijven is redelijk eenvoudig en zodra iemand een opt-out heeft gegeven, krijg je hem niet meer zo eenvoudig terug in de opt-in lijst. Out is out. De verwachting daarbij is dat er een golf van notificaties gaat komen en dat browsers het beheer eenvoudiger gaan maken. Daardoor zal het nog makkelijker worden om jouw berichten niet toe te staan. Maar tot die tijd … Binnen één maand 30 procent van al je bezoek in de notificatie pool waarvan 15 procent op een bericht klikt, dat is met één druk op de knop een paar procent omzet erbij.

Dit artikel is speciaal geschreven voor Twinkle magazine door Ton Wesseling, managing partner van Online Dialogue – evidence based growth.