Vijf punten om een (betere) webanalist te worden

ToetsenbordJe kunt veel doen om een (betere) webanalist te worden, boeken lezen, cursussen volgen, websites bijhouden (zoals deze) en veel met je pakket werken. In de basis heb je als webanalist een voordeel als je over enkele vaardigheden beschikt en als je bepaalde specifieke kennis hebt. Deze kennis en vaardigheden heeft Manoj Jasra van het Web Analytics World Blog op een rij gezet en ik heb er zelf nog twee aan toegevoegd. Heb je interesse om een webanalist te worden of ben je benieuwd of je over alle kennis en vaardigheden beschikt? Hier zijn ze:

Search Marketing
Webanalyse gebruik je om je search strategie te verbeteren. Alleen al vanwege dit feit is het noodzakelijk dat je als webanalist op de hoogte bent van de ontwikkelingen op het gebied van search binnen je onderneming. Je moet weten wat er op dat vlak gebeurt, anders weet je ook niet wat je meet. Het is belangrijk om kennis te hebben van de totale strategie zodat je van betekenis kunt zijn bij het verbeteren van deze strategie.

Programmeren / Software ontwikkeling
Het is een groot voordeel wanneer je als webanalist programmeer ervaring hebt. Je snapt wat er moet gebeuren tijdens implementatietrajecten en dit helpt je in de communicatie met IT. Implementaties kunnen op verschillende manieren uitgevoerd worden. Door te weten wat je wilt en hoe je het wilt kan je door middel van je programmeer achtergrond beter de vertaling maken naar de échte implementatie.

Ook tijdens het werken met een pakket kan deze kennis van pas komen, bijvoorbeeld wanneer er meerdere bronnen aan je pakket toegevoegd moeten worden, waarbij je gebruik moet maken van bijvoorbeeld API’s of wanneer je in Excel de programmeertaal VBA gebruikt bij het schrijven van macro’s (bijvoorbeeld bij het bouwen van dashboards).

Office programma’s, Excel/Access/PowerPoint
Vaak wordt er naast het web analytics pakket ook nog gebruik gemaakt van de standaard Office pakketten, zoals Excel, Access en PowerPoint. Dit omdat de visualisatie van een pakket niet altijd doet wat jij wilt. Affiniteit met deze Office programma’s is dan zeer welkom, je bent dan in staat om je eigen visualisaties te maken.

Ik zie ook dat PowerPoint vaak gebruikt wordt wanneer de analyses en inzichten gepresenteerd moeten worden. Iedereen is in staat om een presentatie te maken in PowerPoint, maar het gaat om de vaardigheden om een presentatie te maken die mensen snappen, die ze boeit en die uiteindelijk mensen doet bewegen.

Databaseprogramma’s worden vaak (naast Excel) ook nog gebruikt om verschillende data samen te voegen zodat er correlaties gemaakt kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan Google Adwords informatie die niet eenvoudig in het analytics pakket geladen kan worden, maar die je wel wilt kunnen combineren met de data in je web analytics pakket. Access (of een andere database tool) kan dan gebruikt worden.

Meer analyseren en bredere kennis
Om een goede webanalist te worden (of zelfs een guru) moet je je kennis op peil houden en verbreden. Dit betekent op dit moment dat je bijvoorbeeld kennis moet hebben van multivariatie testen, heatmap/clickmap analyses, mobile analytics, het begrijpen van gebruikers (usability) en behavioral targeting.

Passie
Deze vaardigheid is moeilijk om te ontwikkelen, meestal heb je het, of heb je het niet. Je zal niet slagen als webanalist als je jezelf niet wilt verbeteren en niet bij wilt leren. Als je passie mist voor het vak is het beter om het vak niet uit te voeren en dat geldt niet alleen voor webanalisten.

Deze vijf zijn niet compleet
Nog enkele punten die ik zou willen toevoegen:

Volledig inzicht in traffic builders
Ik denk dat het ook belangrijk is dat je als webanalist kennis hebt van alle traffic leveranciers die er zijn (naast enkel search). Je moet begrijpen wat affiliates zijn, wat ze doen, waar ze hun geld mee verdienen, maar ook wat de grote netwerken zijn en welke gebruikersgroepen er op welke websites zitten, zodat je direct voor de juiste gebruikersgroep optimaliseert.

Beheers de volledige funnel en ken je product
Ook vind ik dat je als webanalist voldoende kennis moet hebben van de volledige organisatie waar je deel van uit maakt. Je moet weten wat er gebeurt nadat een gebruiker een doel op je site heeft bereikt. Het is als webanalist belangrijk dat je de volledige funnel begrijpt en weet waar de pijnpunten/verbeterpunten zitten.

Weet ook welke producten je verkoopt en wat wijzigingen binnen het assortiment voor gevolgen kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de prijs van een product, als de prijs met 20% stijgt, wat doet dit dan met je conversiepercentage? Het is belangrijk om over deze kennis te beschikken zodat je bij deze wijzigingen aan kunt geven wat de gevolgen voor de productie zullen zijn.

Lees meer:
5 Skills to help you Become a Better Web Analytics Analyst (Manoj Jasra)
De 7 gewoonten van succesvolle webanalisten (Ton Wesseling)

Reacties (10)

  1. stampei@versatel.nl'

    Reinout,

    Bedankt voor deze heldere uiteenzetting!
    Zelf sta ik op de sprinkplank om me te gaan verdiepen in de wereld van webanalyse.

    Dus om maar met punt 1 te beginnen:
    – Welke boeken kun je aanraden?
    – Wie verzorgd er goed onderichtte cursussen op het gebied van webanalyse (dus niet alleen ‘pakketgericht’)
    Welke urls/rss feeds heb jij in je favorietenlijst staan?

  2. @Wilbur

    boeken: https://www.webanalisten.nl/achtergrondinfo/boeken/welke-conversie-boeken-moet-ik-lezen-in-de-vakantie.html

    cursussen:
    basis: http://www.idmk.nl/directmarketing_vervolg.aspx?id=13270
    beter: http://www.marketingfacts.nl/academy/cursus/20080319_cursus_webanalytics_25_september/ (25 september a.s. met Daniel Markus en mijzelf)
    conversietips: http://www.marketingfacts.nl/academy/cursus/20080319_cursus_conversietips_25_september/

    urls / rss: Binnenkort verschijnt er een tabblad op webanalisten (als alles meezit natuurlijk) met daarop de engelstalige artiklen die wij aanbevelen. Op dat moment zal ook de basis opml file / rss file daarvan worden gedeeld!

  3. stampei@versatel.nl'

    Thanks Ton. De cursus webanalytics @ Marketingfacts had ik al voorbij zien komen echter heb ik het gevoel dat deze erg E-Comm (B-t-C) gericht is terwijl mijn werkgever (B-t-B) actief is. Kun je dit bevestigen? Zijn er grote verschillen in beide marketingaanpakken vwb webanalytics.

    Helaas vertoef ik nu al op mijn vakantie-adres, ecjter bij thuiskomst zal ik Bol.com weer blij gaan maken 🙂

  4. daniel@clickvalue.nl'

    @Wilbur

    Ik ben docent van de cursus bij MF en ik kan bevestigen dat het niet primair is gericht op B2B of B2C. Daarbij zijn de groepen klein (12-20 cursisten) en zijn er 2 docenten waardoor er veel aandacht is voor individuele cursisten. Je vragen komen dus ruim aan bod.

    Verder kan ik je nog wat links aanraden om je verder te orienteren:
    http://webanalytics.startpagina.nl/ beidt een uitgebreid overzicht.

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20071204_boeken_voor_de_web_analytics_bibliotheek/ bevat een lijst met boeken die volgens mij horen in de web analytics bibliotheek.

    Mocht je speciale interesse hebben in Google Analytics dan kan ik je het boek van Brian Clifton aanraden, Advanced Web Metrics With Google Analytics. Dat boek was nog niet gepubliceerd toen ik mijn top 12 samenstelde. Anders had hij daarin zeker op 1 of 2 gestaan.
    Hieronder de Bol link: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004005920612

  5. reinoutw@hotmail.com'

    @Wilbur

    Volgens mij zijn de meeste vragen van je al beantwoord, behalve die mbt tot de interessante sites, bij deze enkele uit mijn feed (en zoals Ton aangaf zal er eea geautomatiseerd worden):

    Avinash Kaushik’s Blog – http://www.kaushik.net/avinash/
    Manoj Jasra’s Web Analytics World – http://www.webanalyticsworld.net/
    Practical Ecommerce (articles) – http://www.practicalecommerce.com/articles
    Linda Bustos & Jason Billingsley’s Get Elastic – http://www.getelastic.com/
    Rich Page – http://rich-page.com/

  6. @wilbur ik ken het boek niet, maar behalve dat de website totaal geen inhoud geeft over de schrijvers ziet de inhoud die ze tonen er ook wel heel erg basic uit. Meer een “hoe start ik met meten via Google Analytics”. Lijkt een vertaling van het eerste boek van Jerri L. Ledford en Mary E. Tyler? Die zijn ook met een Google Analytics 2.0 boek gekomen, waar ze ingaan op alle dieper liggende mogelijkheden die ook echt voor inzichten moeten zorgen (filteren op data e.d.). Aanrader die ik zelf heb gelezen is het Google Analytics boek van Brian Clifton: “Advanced Web Metrics with Google Analytics”.

  7. sander@idzerda.com'

    Reinout, je hebt het in eerste instantie over search marketing en vervolgens op het eind over traffic builders.
    Waarom niet onderscheid maken tussen enerzijds: SEO (zoekmachine optimalisatie, tbv natural seach) en aan de andere kant online marketing waaronder SEM, affiliates etc? ben benieuwd

  8. reinoutw@hotmail.com'

    @Sander de eerste vijf punten komen uit een artikel van Manoj Jasra. De toevoeging (traffic builders) komt van mijzelf omdat ik vind dat je een volledig inzicht in traffic moet hebben. Het onderscheid tussen SEO en SEM hoort daarin thuis, daar horen partijen bij die traffic genereren (Google/Live/Yahoo – Inkoop en Natural), waar je inzicht in moet hebben. Geeft dit antwoord op je vraag?

  9. info@krstn.nl'

    @ton
    Het nederlandstalig boek over Google Analytics 2.0 is absoluut geen vertaling van het boek van Jerri L. Ledford en Mary E. Tyler. In dit boek wordt van A t/m Z uitgelegd wat je met Google Analytics kunt. Ik heb geprobeerd om kritische vragen te stellen bij de gegevens die gemeten worden. Op die manier kun je kritisch naar je eigen metingen kijken en daardoor je conversie verhogen.

    @wilbur
    Het boek is puur beschrijvend over Google Analytics zelf, wanneer je echt iets wil weten van webanalytics moet ik je absoluut een boek van Avinash Kaushik aanraden.

Reacties zijn gesloten.