Waar wordt je web analytics data beheerd? (1)

Escher Writing HandsIn de afgelopen dagen heb ik een aantal web analytics leveranciers/resellers gesproken over hun web analytics pakketten. De pakketten kunnen meestal in de basis hetzelfde en pieken op verschillende gebieden uit, bijvoorbeeld in de presentatie van informatie of het (open) datamodel. Wat mij opvalt is dat er veelal niet lang stilgestaan wordt bij de implementatie en het beheer van het web analytics pakket.

“Je hoeft niks aan je pagina’s te veranderen, we meten alles.”

Dit is iets wat een verkoper nog wel eens wil zeggen. Wat hij alleen bedoelt is dat je (vaak) één generiek stukje javascript op al je pagina’s moet zetten en dat vervolgens alle pagina’s gemeten worden. Het beheer vindt plaats in het analytics pakket zelf. Daar moet je de volledige indeling van je site instellen (pagina A = product X, afsluitproces C, stap 2, etc). Want, deze informatie krijgt het web analytics pakket niet door via het stukje javascript. Hij kan daaruit niet afleiden dat een bepaalde pagina een conversiepagina is, of stap 2 is van een verkoopproces van in totaal 4 stappen. Al deze informatie moet achteraf in het web analytics pakket gezet worden. Pas dan meet je wat je wilt weten.

Wie kent je site?
Wat ik belangrijk vind (en ik hoop jullie ook) is dat de informatie over je site automatisch in je web analytics pakket belandt zodat niet op meerdere plekken, in meerdere systemen, je de indeling van site hoeft te zetten en bij te houden. Ik heb namelijk een hekel aan dubbel beheer, ik wil bezig zijn met analyseren, niet met beheren (de 80/20 regel). “Dubbel beheer” hoor ik je denken. Ja, dubbel beheer. Er is namelijk nog een systeem dat prima weet hoe je site is opgebouwd, die prima weet welke pagina een formulier bevat, en ook prima weet wat een product op een bepaalde pagina kost, namelijk: je Content Management Systeem (kortweg CMS).

In mijn ogen zou de indeling van je site altijd aan je analytics pakket doorgegeven moeten worden door je CMS. Dit kan via een HTML-comment (bij sniffing technieken) of door extra data aan het stukje javascript mee te geven. Hierdoor kan je de indeling van je CMS één-op-één overnemen in je analytics pakket (als je dat wenst). Het voordeel van deze koppeling is dat na een wijziging op je site ook direct de data in je web analytics pakket wijzigt. Je hoeft niet elke aanpassing in je CMS (bijvoorbeeld de bouw van een nieuw formulier) ook nog eens door te voeren in je analytics pakket. Dit is ideaal. Het beheer in je analyics pakket minimaliseer je tot een minimum en je profiteert van de kennis van je CMS.

Het verhaal van leveranciers/resellers lijkt altijd prachtig, niks doen en alles meten. Helaas is dit enkel maar een deel van het verhaal. Het beheer houd je, alleen op een andere plek, het beheer wordt verplaatst. Praat je ook wel eens met leveranciers? Vraag dan vooral door bij deze punten en kijk waar het beheer écht ligt!

Lees ook: morgen verschijnt op webanalisten.nl deel 2 van dit bericht.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.