WAC2011 presentatie SNS Bank: Data inzicht – doelinzicht

Dashboards kunnen een bijzonder krachtig middel zijn om resultaten uit te dragen binnen de organisatie. Helaas wordt het enorme potentieel van dit middel slechts zelden gerealiseerd. De meest geavanceerde dashboard technieken kunnen je niet helpen wanneer je niet de juiste data op de juiste wijze weet te presenteren.

SNS Bank presenteerde op het Web Analytics Congres 2011 zijn kersverse dashboard, waarop de belangrijkste analytics data uit verschillende bronnen wordt gepresenteerd aan stakeholders binnen SNS Bank. Het doel van het dashboard is het inzichtelijk maken van de afdelingskpis (waar medewerkers op beoordeeld worden) die afgeleid zijn van de doelstellingen, die weer gebaseerd zijn op de missie. Verder is het creëren van bewustwording en beleving binnen de organisatie over de resultaten een reden geweest voor het ontwikkelen van het dashboard. Door mensen binnen SNS Bank het dashboard regelmatig voor te houden wordt het eenvoudiger om mensen te betrekken bij webanalytics en de successen van de website in het algemeen.

Ontwikkelingsproces

Het visueel aantrekkelijke dashboard is niet zomaar tot stand gekomen. Tijdens hun presentatie liepen de presentatoren Saskia Dikmans en Reinout Wolfert ons door het ontwikkelingsproces dat heeft geleid tot het dashboard.

  1. Doelen stellen. Allereerst werd er gekeken naar de doelen van het online kanaal. Wat moet er nu precies op het dashboard gecommuniceerd worden?
  2. Schetsen. Met de juiste data in het achterhoofd werden er door het hele team (SNS Bank werkt met zes webanalisten) een aantal schetsen gemaakt om de data op een zo goed mogelijke wijze in beeld te brengen. Het resultaat was een muur vol met potentiële dashboard designs.
  3. Stemmen. Met alle schetsen op de muur konden voors en tegens van verschillende schetsen worden afgewogen en werd er gestemd voor enkele winnende designs.
  4. Concepten. De topdesigns zijn doorontwikkeld tot een concept design. Hierbij was de hulp ingeroepen van een designbureau.
  5. Uiteindelijke keuze. Op basis van de concepten is uiteindelijk een keuze gemaakt voor een design, die uiteindelijk werd doorontwikkeld tot een functionerend dashboard.

De grootste uitdaging

Een van de grootste uitdagingen tijdens het ontwikkelingsproces was de datakwaliteit. Er worden verschillende databronnen gebruikt voor het dashboard die niet allemaal even eenvoudig te koppelen waren. De garantie voor juiste data is essentieel voor een goed dashboard, zo stelde de presentatoren. Is de data op het dashboard niet juist, dan wordt de waarde van het hele dashboard al snel in twijfel getrokken.

Na de lancering van het dashboard wordt ons werk eenvoudiger!

Tenminste, dat is de stille hoop die Reinout en Saskia uitten. Het dashboard stond pas enkele dagen live bij de presentatie, maar de eerste reacties en interacties met mensen binnen SNS Bank waren zeer positief. Hopelijk komen de twee presentatoren komend jaar nogmaals presenteren op het Webanalytics Congres 2012 om de nieuwe versie van het dashboard (die al gepland staat) en de successen op basis van het dashboard met ons te delen.

Meer weten over webanalytics dashboards?

Bekijk de volgende bronnen voor meer informatie over de ontwikkeling van webanalytics dashboards.