Was 2009 wat we ervan verwachtte?

Allereerst de beste wensen voor 2010 (zo begin ik in deze tijd elke mail, dus ook maar dit artikel :)) Aan het begin van 2009 heb ik (samen met enkele van jullie) mijn verwachting uitgesproken met betrekking tot webanalytics in 2009. In dit artikel zal ik bekijken of er iets van deze voorspellingen is uitgekomen. Dit is natuurlijk vrij subjectief, omdat ik niet weet welke ontwikkelingen zich binnen andere bedrijven hebben voorgedaan. Mocht je je eigen voorspelling willen evalueren, doe dit dan in de comments.

Webanalytics in 2009

Privacy: De discussie omtrent webanalytics en privacy komt écht goed los. Wat wordt er opgeslagen, waar wordt het opgeslagen, waar wordt het voor gebruikt (etc). Dit zal uiteindelijk in december 2009 leiden tot kamervragen.

Of de discussie écht goed los is gekomen is lastig te zeggen tot kamervragen heeft het in elk geval, voor zover ik weet, niet geleid (helaas!). Wel merk ik zelf dat we ons steeds beter bewust worden van de mogelijkheden, maar daarbij ook kijken naar privacy (en wet en regelgeving). De bewustwording van mogelijkheden zal tot aardig wat discussies hebben geleid (intern), maar ook online, zo schreef ik zelf een artikel over het gebruik van behavioral targeting bij Wehkamp, gebaseerd op een artikel van Xaviera Ringeling op Contentgirls.

Integratie: De analyses die voortkomen uit webanalytics hebben niet alleen waarde voor optimalisatie van het web, maar zijn ook van grote waarde voor de optimalisatie van andere bedrijfsonderdelen, zoals het callcenter, de dm afdeling en klantenservice. In 2009 zal er meer tijd en geld besteed worden aan het koppelen van databases / systemen (bv. CRM, email, etc) aan webanalytics data, zodat er één klantbeeld / proces ontstaat dat geoptimaliseerd kan worden.

Ik denk (achteraf) dat dit traject niet in één jaar gerealiseerd kan worden bij grote ‘offline’ bedrijven. Ik zie daar wel steeds meer samenwerking, maar nog geen volledige integraties. Voor bedrijven die online gestart zijn is dit anders, omdat daar vaak de juiste infrastructuur al aanwezig is. Er werd in 2009 hier op webanalisten.nl ook over geschreven, bijvoorbeeld door Jeroen Sijbom die CRM 2.0 onder de loep nam.

Betaald vs. Gratis: Betaalde tools zullen er blijven. In 2009 zal het gebruik van de gratis tools wel gaan toenemen omdat deze over meer en geavanceerdere functionaliteiten gaan beschikken. Op het gebied van integratie met andere webapplicaties zullen deze tools (met name Google Analytics) zelfs een voorsprong pakken / uitbreiden op de betaalde pakketten. Het gebruik van gratis naast betaalde pakketten zal dan in 2009 onverminderd doorgaan.

Misschien was dit (terugkijkend) wel een inkoppertje, maar hier kan ik redelijk kort zijn: dit is aardig uitgekomen. Google Analytics heeft zich in 2009 nog verder ontwikkeld, zie bijvoorbeeld het artikel van Daniel Markus waarin hij 8 grote verbeteringen behandelt. Ook zijn er hier al aardig wat andere tools behandeld die gebruik maken van de Google Analytics data (of deze combineren met andere data). Enkele voorbeelden: Excellent Analytics (Excel plugin), Trakkboard (dashboard) en SEO Rank Monitor (GA + SEO).

Test, target, CMS: Testen, testen, testen. In 2008 is er al aardig op los getest en in 2009 zal dit alleen maar toenemen. Volgende punt: het doorvoeren van de wijzigingen in het CMS. De bedrijven die voor 2009 zijn begonnen met testen zullen in 2009 de nadruk gaan leggen op de integratie van de testsoftware met de CMS-software.

Oooeh. Integratie van de testsoftware en het CMS. Ik heb er nog weinig over gehoord, iemand anders al wel? Waarschijnlijk is dit ook een meerjaren traject (jammer!). Wel zie ik dat CMS-en die gebruik maken van plugins (zoals WordPress of GX) de mogelijkheid hebben gekregen om, bijvoorbeeld, Google Website Optimizer, als plugin toe te voegen aan het CMS, waardoor het eenvoudiger wordt om tests op te zetten en uit te voeren (zie ook het artikel van Ton Wesseling ovet AB en Multi Variatie Testen). Dit is nog geen 1-op-1 integratie, maar wel een begin.

Uitingen, Online / Offline: Bedrijven willen exact weten wat de opbrengsten zijn van de uitgegeven euro’s. Daarbij willen ze ook de juiste keuzes maken, bijvoorbeeld: welke kanalen gaan we inzetten (online, offline, mobiel,etc). Dit begint met meten. De getoonde uitingen zowel online als offline moeten goed gemeten worden (+ respons) en gekoppeld worden aan een persoon, zodat de invloed van verschillende uitingen / kanalen goed zichtbaar wordt. Parallel daaraan zullen de gegevens uit de verschillende kanalen steeds meer gebruikt worden om de uitingen kanaalbreed te verbeteren (denk aan behavioral targeting, retargeting, etc). Dit gebeurde in 2008 al, maar zal in 2009 meer mainstream worden (door de inzet van Google).

De inzet van Google op dit vlak heb ik in 2009 gemist. Wel is er voldoende discussie geweest over de verschillende afrekenmodellen die te gebruiken zijn voor zowel online als offline uitingen (en de combinatie van beide). Elk bedrijf zal er zijn eigen waarheid op nahouden.

Mobiel: Mobiel internet was in 2008 al booming, in 2009 zal het niet minder zijn. Waar in 2008 de nadruk nog sterk lag op het ontwikkelen van de juiste applicaties zal in 2009 de focus meer liggen op meten, testen en geld verdienen.

Mobiel is (inkoppertje) in 2009 nog belangrijker geworden. Er zijn al bedrijven die beginnen met het aanbieden van meet en testfunctionaliteiten op het gebied van mobiel, maar ik zie nog niet veel cases op dit vlak. Geld wordt er al wel verdiend, maar nog onvoldoende. Wel zie je ook hier een markt ontstaan (zo nam Google wat bedrijven over, waaronder Admob).

(Desktop/mobiele) applicaties: In hoeverre worden de acties binnen (desktop/mobiele) applicaties al gemeten? Inzage in het gebruik van deze applicaties kan helpen bij de ontwikkeling van webapplicaties (en andersom), ook de koppeling/integratie van webcomponenten (denk aan ads) in desktop/mobiele applicaties is een ontwikkeling die ik in 2009 verwacht.

Hier heb ik zelf weinig van gemerkt, maar wellicht is deze voorspelling wel uitgekomen (zonder dat ik ervan weet). Een voorbeeld wat het meest in de buurt komt is een programma als Spotify. Een dektop applicatie, volledig gericht om streaming audio, waarbij in de applicatie zelf banners worden vertoond (en dus ook verwijzen naar sites). Mijn idee voor 2010 en verder is dat we af moeten van sites, in pagina’s, maar meer richting applicaties moeten. Bij deze ontwikkeling is de beschreven informatie uitwisseling zeer handig.

Al met al aardige voorspellingen, met hier en daar een misser. 😀

Wat is jullie verwachting van 2010? Nog goede voornemens op webanalytics gebied?

Reacties (8)

  1. Mijn goede voornemen is toch wel integratie. Wij hebben een database (CRM) met zeer waardevolle informatie omtrent onze (potentiële) klanten, alleen de doorvertaling van webstats naar onze database is lastig. Maar de uitdaging ga ik zeker aan voor 2010!

  2. Mijn goede voornemen is om de kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan nu eens eindelijk meer in de praktijk te gaan brengen, concreter omgaan met de gegenereerde data!

  3. Ik ben erg benieuwd of Google het ook mogelijk gaat maken om statistieken bij te houden van third-party applicaties. Ik kan me voorstellen dat het interessant is om ook statistieken te zien voor het gebruik van een app op de iPhone, gekoppeld aan de website. Ben erg benieuwd of Google het komende jaar hier in gaat duiken.

    Wanneer komt er trouwens een post over de voorspellingen van 2010?

  4. Mijn goed voornemen voor 2010 is om de kennis die ik in 2009 heb vergaard over mobile analytics en mobiele applicaties eens in de parktijk toe te gaan passen. De eerste kleine stapjes zijn al genomen.

  5. Productie en publicatie van content zullen in mijn ogen steeds meer als losstaande processen behandeld worden. Dat gaat impact hebben op CMS’en: je managed je content in een ander systeem dan waarin je het content publiceert.
    Koppelingen tussen die systemen worden belangrijker, en CMS’en zullen veel flexibeler worden en zich veel meer focussen op de publicatie van content.
    In mijn ogen zal dit de drijvende kracht zijn voor het meer mainstream raken van AB-testen en de beschikbaarheid van content voor mobiel apps.

Reacties zijn gesloten.