Wat is Behavioral Targeting?

Deze week zal ik proberen om iedere dag een artikel te plaatsen over Behavioral Targeting. Ik zal starten met een artikel waarin ik uitleg wat Behavioral Targeting is, omdat niet iedereen hiermee bekend is.

Behavioral targeting volgens Wikipedia:

Behavioral targeting or behavioural targeting is a technique used by online publishers and advertisers to increase the effectiveness of their campaigns.

Behavioral targeting uses information collected on an individual’s web-browsing behavior, such as the pages they have visited or the searches they have made, to select which advertisements to display to that individual. Practitioners believe this helps them deliver their online advertisements to the users who are most likely to be influenced by them.

Wikipedia maakt onderscheid tussen twee verschillende typen van behavioral targeting:

  1. Onsite Behavioral targeting – de informatie op basis waarvan keuzes gemaakt worden is afkomstig van één site
  2. Network Behavioral targeting – de informatie op basis waarvan keuzes gemaakt worden is afkomstig van een netwerk van websites

Behavioral targeting

In 60 seconden volgens 60 Second Marketeer:

Behavioral targeting volgens behavioraltargeting.com:

Behavioral targeting (BT) is an advertising methodology in which an advertiser´s creative is shown to users based on the sites they visit and/or what the user does on those sites.

Behavioraltargeting.com maakt onderscheid tussen verschillende soorten typen van behavioral targeting:

  • Type 1: Based on website/web page visited.
  • Type 2: Based on keyword searched or content that was read.
  • Type 3: Based on past visitors to your website.

Bij behavioral targeting gaat het er dus met name om dat je op basis van informatie (over de bezoeker – gedrag/wie/wat/waar/hoe, etc) keuzes maakt bij het uitserveren van je content (bijvoorbeeld een banner of tekstlink).

Meer lezen over behavioral targeting?

Zijn er lezers die ervaring hebben met behavioral targeting en cases hebben die wellicht hier mogen verschijnen?

Reacties (8)

  1. Op onze nieuwe website, die hopelijk een dezer dagen live gaat, gaan we een proef doen met onsite behavioral targeting. Als een potentiele klant een x aantal keer bijvoorbeeld op vakantiehuizen in Frankrijk heeft gezocht zal deze klant bij een volgend bezoek een andere frontpage te zien krijgen die meer gericht is op vakantie in Frankrijk, vakantiehuizen in Frankrijk, Last-minutes in Frankrijk etc. Ik ben erg benieuwd naar de conversiecijfers!

    Behavioral targeting is erg interessante materie waar nog maar weinig partijen optimaal gebruik van maken, zeker onsite targeting, ik kijk uit naar je volgende log Reinout!

  2. @Robin interessante case! Ben ook zeer benieuwd of je veel verandering ziet. Is het mogelijk om cijfers (bijvoorbeeld percentages) te delen, van voor en na? Of van met en zonder?

  3. Nog een aanvulling op de links van Reinout met een uitleg van Ross Jenkins over het verschil tussen multi-variate testen en behavioral targeting: http://www.themetrics.net/2008/02/whats-difference-between-multivariate.html .

    Inmiddels alweer een tijdje geleden heb ik wat praktijkcases gezien van het voormalige Touch Clarity (inmiddels onderdeel van Omniture Test & Target), waaronder een case van de Barclays Bank. Behavioral targeting werd met name ingezet op de onderdelen hypotheken en investment banking. De stijging in conversies was op zijn minst indrukwekkend te noemen, alleen zeggen percentages als momentopname vaak niet zoveel. Interessanter is het feit of deze stijgingen ook over een langere periode te realiseren zijn.

    @Robin: gebruik je voor deze functionaliteit business rules (bijv. meer dan 2x gezocht op “Frankrijk”), een commerciële tool of een eigen algoritme?

  4. @Matthijs: laat ik nu net met een stuk voor morgen bezig zijn waarin ik de verschillen tussen segmentatie, multi variatie testing en behavioral targeting wil gaan bespreken 🙂 Mooie bron erbij, dank!

  5. Wij, AskNow Solutions, hebben op dit moment meerdere (test) cases lopen op het gebied van on-site behavioral targeting. Een leuke case waar we nu mee begonnen zijn is die van de Marine. We gaan de marine helpen om o.a. meer aanmeldingen voor open dagen/jobs te realiseren.

    Wij onderscheiden binnen on-site gedragsmarketing een aantal toepassingsmogelijkheden:

    – Verbeteren van de service; door proactief websitebezoekers te voorzien van informatie zoals faq’s en achtergrond informatie zal het aantal vragen per e-mail en telefoon afnemen.

    – Hogere conversie, meer verkopen, up-cross-selling

    – Betere informatie voorziening; presenteren van gerelateerde content

    – Multi-channel integratie; bijvoorbeeld de koppeling van on-site behavioral targeting met een chatbot

    – Persoonlijk zoeken: combinatie van een zoekfunctionaliteit en het gedrag van de bezoeker.

    Op http://www.behavioraltargeting.info valt er nog meer te lezen over BT.

  6. @Reinout Als ik interessante resultaten behaal wil ik die zeker (deels) delen. Maar eerst de nieuwe Topic Travel vakantiehuizen website maar eens online 🙂

    @Matthijs We gebruiken een eigen algoritme op basis van websitegedrag, beslissingsgedrag en repeterend boekingsgedrag van onze klanten over de afgelopen jaren.

  7. @Robin Top! Zou je me willen mailen als je cijfers/analyses hebt? Wellicht mogen/kunnen we er dan een artikel aan besteden, lijkt mij erg leuk!

  8. @robin en? Staat de nieuwe website reeds online? Ook ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen en als je resultaten wilt delen maken we hier graag ruimte voor je in de vorm van een artikel (extra aadacht voor topic travel, mits gewenst natuurlijk).

    Ook leuk om een dicussie te houden wanneer je vindt dat een bepaalde bezoeker bij welk gedrag aangeeft welk doel te hebben!

Reacties zijn gesloten.