Webanalytics in 2009: pak je glazen bol!

Glazen BolWat ik altijd leuk vind aan een nieuw jaar zijn de voorspellingen. Voorspellingen over wat het nieuwe jaar zal gaan brengen. Voor je leven, familie, relatie, woning, huisdieren, studie, werk, etc.
Nu ben ik zeer benieuwd naar jullie ‘voorspellingen’ voor 2009 als het gaat om webanalytics.

Ik zal zelf de aftrap doen door mijn voorspelling te geven. Aan het eind van 2009 zullen we de voorspellingen bekijken en terugblikken.

Webanalytics in 2009

  • Privacy: De discussie omtrent webanalytics en privacy komt écht goed los. Wat wordt er opgeslagen, waar wordt het opgeslagen, waar wordt het voor gebruikt (etc). Dit zal uiteindelijk in december 2009 leiden tot kamervragen.
  • Integratie: De analyses die voortkomen uit webanalytics hebben niet alleen waarde voor optimalisatie van het web, maar zijn ook van grote waarde voor de optimalisatie van andere bedrijfsonderdelen, zoals het callcenter, de dm afdeling en klantenservice. In 2009 zal er meer tijd en geld besteed worden aan het koppelen van databases / systemen (bv. CRM, email, etc) aan webanalytics data, zodat er één klantbeeld / proces ontstaat dat geoptimaliseerd kan worden.
  • Betaald vs. Gratis: Betaalde tools zullen er blijven. In 2009 zal het gebruik van de gratis tools wel gaan toenemen omdat deze over meer en geavanceerdere functionaliteiten gaan beschikken. Op het gebied van integratie met andere webapplicaties zullen deze tools (met name Google Analytics) zelfs een voorsprong pakken / uitbreiden op de betaalde pakketten. Het gebruik van gratis naast betaalde pakketten zal dan in 2009 onverminderd doorgaan.
  • Test, target, CMS: Testen, testen, testen. In 2008 is er al aardig op los getest en in 2009 zal dit alleen maar toenemen. Volgende punt: het doorvoeren van de wijzigingen in het CMS. De bedrijven die voor 2009 zijn begonnen met testen zullen in 2009 de nadruk gaan leggen op de integratie van de testsoftware met de CMS-software.
  • Uitingen, Online / Offline: Bedrijven willen exact weten wat de opbrengsten zijn van de uitgegeven euro’s. Daarbij willen ze ook de juiste keuzes maken, bijvoorbeeld: welke kanalen gaan we inzetten (online, offline, mobiel,etc). Dit begint met meten. De getoonde uitingen zowel online als offline moeten goed gemeten worden (+ respons) en gekoppeld worden aan een persoon, zodat de invloed van verschillende uitingen / kanalen goed zichtbaar wordt. Parallel daaraan zullen de gegevens uit de verschillende kanalen steeds meer gebruikt worden om de uitingen kanaalbreed te verbeteren (denk aan behavioral targeting, retargeting, etc). Dit gebeurde in 2008 al, maar zal in 2009 meer mainstream worden (door de inzet van Google).
  • Mobiel: Mobiel internet was in 2008 al booming, in 2009 zal het niet minder zijn. Waar in 2008 de nadruk nog sterk lag op het ontwikkelen van de juiste applicaties zal in 2009 de focus meer liggen op meten, testen en geld verdienen.
  • (Desktop/mobiele) applicaties: In hoeverre worden de acties binnen (desktop/mobiele) applicaties al gemeten? Inzage in het gebruik van deze applicaties kan helpen bij de ontwikkeling van webapplicaties (en andersom), ook de koppeling/integratie van webcomponenten (denk aan ads) in desktop/mobiele applicaties is een ontwikkeling die ik in 2009 verwacht.

Nu jullie!

(het hoeft zeker niet zo uitgebreid als hierboven, spam er gerust op los in korte berichten!)

Reacties (6)

Reacties zijn gesloten.