Webwinkel producten volgorde voor de onbekende bezoeker

Pijl omhoogAls webwinkel uitbater heb je te maken met een groot aantal bezoekers die niet worden herkend bij het bezoeken van de pagina. Er is geen historie (meer) bekend, de bezoeker heeft zich (nog) niet geïdentificeerd of is gewoon echt voor het eerst op je website. Wanneer deze bezoeker niet gericht voor 1 specifiek product komt, maar zich ergens in de oriëntatie fase bevindt zullen de eerte pagina’s van het bezoek algemene pagina’s zijn. Pagina’s met veel productenaabod een een zeer brede niche of een overlap van niches.

Hoewel ik het nooit heb kunnen testen kan ik mij voorstellen dat de volgorde van de getoonde producten (wat is wel direct in zicht en wat niet) mede de daadwerkelijke conversie bepaalt. Een volgorde op basis van conversie van eerdere bezoekers met gelijke profiel kernmerken of bij gelijke externe omstandigheden. Zit ik hier op een goed onderbuikgevoel of zal een bezoeker gewoon blijven zoeken wat hij zoekt en niet afgeschrikt worden door het feit dat de producten waar hij naar verhouding het meeste op zit te wachten niet het beste vindbaar zijn?

Het antwoord niet geheel afwachtende probeer ik in dit artikel tevens op een rij te krijgen waar je dan rekening mee moet houden op het moment dat je gaat bepalen wat de ideale volgorde is van producten te tonen aan deze onbekende bezoeker. Wat is wel relevant en wat niet? Op basis van aanwezige profielgegevens en externe gegevens kom ik per categorie tot de 3 belangrijkste variabelen die mijns inziens de meeste invloed kunnen uitoefenen op de conversie wanneer de volgorde van producten op basis van deze kenmerken wordt aangepast. Ik ben benieuwd wat jullie vinden en hoor graag aanvullingen!

  • profielinformatie / gedrag binnen de sessie
    • Herkomst bezoeker (soort website (content omgeving) en zoekopdracht bij zoekmachine herkomst)
    • Platform en browser
    • Muisbewegings snelheid en kliklokatie gedrag
  • Externe omstandigheden
    • Tijdsperiode (dag en tijdstip)
    • Weersomstandigheden
    • Economisch peil (consumenten vertrouwen / werkloosheid)

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.