Webwinkel producten volgorde voor de onbekende bezoeker

Pijl omhoogAls webwinkel uitbater heb je te maken met een groot aantal bezoekers die niet worden herkend bij het bezoeken van de pagina. Er is geen historie (meer) bekend, de bezoeker heeft zich (nog) niet geïdentificeerd of is gewoon echt voor het eerst op je website. Wanneer deze bezoeker niet gericht voor 1 specifiek product komt, maar zich ergens in de oriëntatie fase bevindt zullen de eerte pagina’s van het bezoek algemene pagina’s zijn. Pagina’s met veel productenaabod een een zeer brede niche of een overlap van niches.

Hoewel ik het nooit heb kunnen testen kan ik mij voorstellen dat de volgorde van de getoonde producten (wat is wel direct in zicht en wat niet) mede de daadwerkelijke conversie bepaalt. Een volgorde op basis van conversie van eerdere bezoekers met gelijke profiel kernmerken of bij gelijke externe omstandigheden. Zit ik hier op een goed onderbuikgevoel of zal een bezoeker gewoon blijven zoeken wat hij zoekt en niet afgeschrikt worden door het feit dat de producten waar hij naar verhouding het meeste op zit te wachten niet het beste vindbaar zijn?

Het antwoord niet geheel afwachtende probeer ik in dit artikel tevens op een rij te krijgen waar je dan rekening mee moet houden op het moment dat je gaat bepalen wat de ideale volgorde is van producten te tonen aan deze onbekende bezoeker. Wat is wel relevant en wat niet? Op basis van aanwezige profielgegevens en externe gegevens kom ik per categorie tot de 3 belangrijkste variabelen die mijns inziens de meeste invloed kunnen uitoefenen op de conversie wanneer de volgorde van producten op basis van deze kenmerken wordt aangepast. Ik ben benieuwd wat jullie vinden en hoor graag aanvullingen!

  • profielinformatie / gedrag binnen de sessie
    • Herkomst bezoeker (soort website (content omgeving) en zoekopdracht bij zoekmachine herkomst)
    • Platform en browser
    • Muisbewegings snelheid en kliklokatie gedrag
  • Externe omstandigheden
    • Tijdsperiode (dag en tijdstip)
    • Weersomstandigheden
    • Economisch peil (consumenten vertrouwen / werkloosheid)

Reacties (2)

  1. Ik begrijp je vraag misschien niet helemaal maar vertaal deze als volgt: hoe houd je de onbekende bezoeker binnen?
    Jouw invulling in termen van profielinformatie/sessiegedrag en externe omstandigheden, vat ik dan niet helemaal.

    Ik denk dat zoals jij beiden (ik zie er 2 niet 3?) en hun variabelen neerzet ze niet toereikend zijn als je er sec naar kijkt. Of misschien moet ik weten wat deze gegevens dan precies gaan zeggen.
    Wat qua profielinformatie er denk ik wel toe doet is als je het analyseert in termen van informatiebehoeften en context en qua extrne omstandigheden als je daar variabelen neemt als positief of negatief nieuws rondom product/service X of daaraan gerelateerde producten/diensten.
    Misschien moet je al naar gelang je doelgroep nog specifieker kijken naar bijv. alleen nieuws op nu.nl, in de Telegraaf of bij RTL Boulevard om het verdubbelde aantal muisbewegingen e.d. te verklaren en daar je site op aan te passen.

    Vanuit je kernactiviteit de markt en de rest van de wereld in de gaten houden en daar zo snel mogelijk op inspelen adhv webanalyse van je eigen site dus (ik geloof dat ik ‘m begin te snappen;-). Tendensen zul je dan inderdaad herkennen door profielinformatie en externe omstandigheden, wel handig om ze nog wat verder te oprationaliseren misschien dan….?

    En de vertaling naar product X in de etalage versus product Y, lijkt me iets te simpel. Het kan toch ook zijn product X op een andere manier in de etalage (subtieler, met aantrekkelijkere eigenschappen, met andere voorwaarden, voordeliger, in een andere kleur of vorm?) of jij als bedrijf meer of minder op de voorgrond…. Lastig om deze keuzes te maken adhv webanalyse alleen.
    Misschien is een marktonderoek naar de interesses en drijfveren van ‘onbekende bezoekers’ ook inzichtelijk en complementerend hierin.

  2. Voordeel van het beperken op webwinkels alleen (wat ik doe in dit artikel) is dat je weet dat men voor een product komt. Mijn probleemstelling was of je bij bezoekers zonder profiel de conversie kunt verbeteren door de volgorde van producten aan te passen. Dit bij gelijkblijvende omgevingsvariabelen (ik ben het overigens met je eens dat bijvoorbeeld herkomst & geografische kenmerken kunnen worden ingezet voor een andere (grafische) presentatie van de aanwezige producten en dat dit waarschijnlijk meer conversie verbetering zal opleveren dan puur het varieren in de volgorde van het aanbod).

    Ik kwam daarbij tot de in mijn ogen 3 belangrijkste onderwerpen die dan van invloed zouden moeten zijn op de sortering binnen de 2 beschikbare informatiegebieden (herkomst / sessiegedrag en externe omstandigheden) op basis van conversie binnen een soortgelijke groep bezoekers in het verleden.

    Het gaat hierbij ook echt om de eerste paar pagina’s . Daarna zou ik veel meer focussen op het zo snel mogelijk herkennen van de aankoopfase van de bezoeker (kijken, gerichte oriëntatie, aankoop) en het herkennen van wat de bezoeker nodig heeft om gemotiveerd te worden voor het zetten van stappen richting aankoop (psychologisch profiel, is de persoon competatief, spontaan, humaan of methodisch ingesteld?) door content aan te bieden die deze inzichten kan ontsluiten.

    Dank voor je toevoeging van het meenemen van de “websfeer” omtrent je producten. Het loont m.i. zeker de moeite om wat nu in het nieuws is prominenter te tonen! Dit is ook veel gerichter dat het algemeen economisch peil (dat alle producten raakt).

Reacties zijn gesloten.