8 gratis online marketing tools die elke onderneming van pas komen

Tools zijn onmisbaar bij het opzetten en uitvoeren van campagnes. Hierom worden talloze tools aangeboden en kan het soms een uitdaging zijn om de juiste te kiezen. Daarnaast hangt er regelmatig een prijskaartje aan de hulpprogramma’s, waardoor dit niet altijd even gunstig uitkomt voor je ROI. Vorige week bracht MOZ een artikel uit met een top 8 uit met de beste gratis tools voor kleine ondernemingen. Reden genoeg dus om een top 8 met gratis online marketing tools aan te bieden!
Gratis-online-marketing-tools

1.      Open Site Explorer

Open Site Explorer (OSE) is een ideale tool wanneer je bezig bent om je domein autoriteit op te bouwen. De MOZ tool geeft je inzicht in wie naar jouw website linkt. Beter nog: dit kan je ook voor je concurrenten doen. Door het invoeren van de URL van je concurrent, kom je erachter welke websites naar concurrenten linken en niet naar jou.

2.      Screaming Frog/Xenu’s Link Sleuth

Verder is het mogelijk om bijvoorbeeld gebroken links, missende meta-beschrijvingen en dubbele pagina’s (links) te ontdekken met de Screaming Frog tool en Xenu’s Link Sleuth. Tot aan 500 pagina’s is de Screaming Frog tool gratis. Dit wil zeggen dat het merendeel van de kleine bedrijven voor niets gebruik kunnen maken van Screaming Frog. Verder is Xenu’s Link Sleuth gratis te downloaden en ontvang je de resultaten in een rapport!

3.      Siteliner

Siteliner is de snelle manier om de content op je website te analyseren. Deze tool maakt het mogelijk om dubbele en gelijkwaardige content op je website te ontdekken. Zo kun je snel ontdekken welke content je dient aan te passen op je website. De tool is tot aan een bepaald limiet, waar de meeste kleine bedrijven onder vallen, gratis.

4.      Portent’s Title Generator

Geen inspiratie voor een leuke titel voor je blog? Gebruik Portent’s Title Generator. Deze gratis tool bedenkt serieuze, maar ook grappige, titels voor je. Het enige wat jij hoeft te doen, is het invullen van je onderwerp. Zo vind je altijd ideeën om een blog over te schrijven!

5.      Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner. Dit is waarschijnlijk één van de meest bekende online marketing tools. Deze tool wordt veelal gebruikt om zoekwoorden te selecteren om advertenties mee te plaatsen. Een veel gebruikte optie is het bekijken van het zoekvolume van een bepaald zoekwoord en de concurrentie op dit woord. Op deze manier vind je zoekwoorden die interessant zijn voor jouw campagne, content of website.

6.      Keyword.io

Deze gratis keyword tool geeft je zoekwoord suggesties bij invulling van je target keywords. Hierdoor kan je op nieuwe ideeën komen. Helaas is het niet mogelijk om het zoekvolume en de concurrentie op de woorden te bekijken in de gratis versie van deze tool. Toch kan deze tool je alsnog interessante ideeën opleveren.

7.      Facebook Audience Insights

Eén van mijn favoriete gratis online marketing tools is ‘Facebook Audience Insights’. De tool geeft je inzicht in onder andere demografische gegevens en interesses van een bepaalde doelgroep. Via de tool kom je erachter waar jouw doelgroep zich mee bezig houdt. Vervolgens kan jij hier op in spelen door het aanbieden van (voor hun) relevante content.

8.       Pablo door Buffer

Wanneer je op zoek bent naar foto’s voor op je sociale media, dan is de Pablo tool ideaal voor jou. Via de tool kun je meer dan 60.000 foto’s selecteren en bewerken met een tekst, je eigen logo of verschillende filters. Hallo aantrekkelijke Facebook feed!

Online marketing tools bonus: Answer the Public

Last but not least: de Answer the Public tool, die als bonus wordt gegeven. Dit is een gratis visuele tool die je inzichten geeft in zoekcategorieën rond een opgegeven zoekwoord. Zo wordt het duidelijk welke content relevant kan zijn om de verschillende groepen aan te spreken. Helaas heeft de tool nog geen optie om zoekgedrag binnen Nederland te analyseren. Dit is wel mogelijk voor onder andere het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.

Bekijk de gratis online marketing tools eens en bepaal vervolgens of het wat voor je is. Hopelijk heb je er wat aan!

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.