Iets gemist? Hier de top 5 veranderingen in AdWords 2012

Het budget voor zoekmachinemarketing zal het komende jaar stijgen. Respectievelijk 57% van de adverteerders geeft aan meer aan AdWords uit te gaan geven in 2013 ten opzichte van 2012. Maar dit extra budget moet natuurlijk ook dubbel en dwars terugverdiend worden.

Aangezien Google AdWords de laatste tijd veel aanpassingen maakt en huidige functies uitbreidt, is het noodzakelijk om op de hoogte te blijven. Ben jij er even tussenuit geweest en ga je in 2013 weer aan de slag met AdWords? Bij deze de top 5 aanpassingen in 2012.

1. Advertentierotatie: wel, niet, wel

De advertentierotatie is waarschijnlijk de meest veranderlijke functie 2012. Met deze functie kan je de advertenties op roteren of optimaliseren zetten. Met roteren worden de advertenties even vaak vertoond waardoor eenvoudig te zien is welke advertentie het beste gepresteerd heeft tijdens het testen. Maar wat blijkt? De advertenties blijven niet alleen tijdens de test maar ook nog lang daarna op roteren staan. Hierdoor blijven de advertenties die minder presteren (lagere CTR/CR) even vaak getoond worden als de goed presterende ads. Google loopt hierdoor geld mis! In april paste Google de rotatie-optie ‘rotate evenly’ dan ook aan. Na 30 dagen roteren schakelde de optie automatisch over op optimaliseren. Na veel ophef heeft Google gelukkig de optie weer toegevoegd als “rotate indefinitely”, wel met een opmerking er bij!

2. Breadcrumbs  in de advertentie

In april werden de breadcrumbs niet meer alleen in het organische zoekresultaat getoond maar ook in de advertentie. Google plaatst de breadcrumbs automatisch achter de display URL wanneer je de code op je pagina’s geplaatst hebt.

De breadcrumbs worden vertoond in de advertentietekst op de topposities en wanneer de display URL alleen de domeinnaam bevat. Hoe vaak de bezoekers via een klik op de breadcrumb op de website komen is te zien wanneer je segmenteert op ‘Click Type’. Echter, je kunt niet zien op welke specifieke breadcrumb er geklikt is.

Maar leveren deze breadcrumbs ook een hogere CTR en conversiepercentage op? Geen idee, ik denk dat het vooral handig is voor advertenties die verkeerd gematcht zijn. De bezoekers kunnen via de breadcrumb op een hoger liggende pagina/categorie toch bij het juiste aanbod te komen.

3. Verbreding van het zoekwoordtype

Vanaf medio mei werd de matching op de zoekwoordtypes ‘exact’ en ‘zinsdeel’ verbreed. Deze zoekwoorden worden nu namelijk ook gematcht aan meervoudsvormen, spelfouten en andere sterk gelijkende varianten. Ondanks de mooie beloftes van Google betekent dit eigenlijk een vergrote kans op meer irrelevante bezoekers tegen een hogere CPC! Want wat blijkt? De matching is veel breder geworden dan alleen ‘sterk lijkende varianten’. Gelukkig bestaat er een opt-out functie!

4. Enhanced sitelinks

In september kondigde Google AdWords aan dat de enhanced sitelinks nu ook beschikbaar zijn voor de Nederlandse campagnes.

Het advertentieoppervlakte wordt met deze sitelinks verdriedubbeld. Dit betekent een grote kans op een hogere CTR en wellicht een hoger conversiepercentage. Om deze enhanced sitelinks te krijgen moet je zorgen dat je campagne goed ingericht is en dat je actieve advertenties hebt die overeenkomen met de bestemmingspagina van je sitelink. Op dit moment zie je vooral op branded zoektermen bij bedrijven deze enhanced sitelinks. Daarnaast wordt het toezicht op unieke bestemmingspagina’s voor je sitelinks verscherpt de komende maanden. Een vereiste om hier dus actief mee aan de slag te gaan!

5. Remarketing in AdWords en Analytics

Een half jaartje geleden was je genoodzaakt om elke pagina apart te taggen met de remarketing tag. Gelukkig is dat nu verleden tijd en kan je één tag plaatsen op de hele website. Ook is het nu mogelijk om remarketinglijsten te maken in Google Analytics. Hiervoor moet je in de Google Analytics tag een regel code toevoegen. De bespaart je een hoop tijd!

Naast deze top 5 zijn er nog veel andere aanpassingen geweest, zoals shared budgets, nieuwe editor versies en aanpassingen in de AdWords interface. Mocht je nog meer topaanpassingen hebben, plaats een reactie.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.