AdWords aanpassing in Exact en Zinsdeel matching: Positief of Negatief gevolg?

Vanaf medio mei heeft Google de matching op exacte en zinsdeel zoekwoorden aangepast. Deze zoekwoorden worden nu namelijk ook gematched aan meervoudsvormen, spelfouten en andere sterk gelijkende varianten.

Bij 7% van de ingetypte zoekwoorden wordt een verkeerde spelling gebruikt. Door de matching te verbreden hoeft de adverteerder niet meer eindeloos misspellingen op te nemen in zijn campagne. Daarnaast is uit onderzoek van Google gebleken dat adverteerders 3% meer klikken ontvangen met de nieuwe matchvariant tegen een vergelijkbare CPC. De nieuwe matching staat automatisch aan bij alle campagnes.

In mijn blog vorige maand beschreef ik mogelijke nadelen van deze nieuwe matching zoals een brede matching en hogere CPC’s. We zijn nu anderhalve maand verder. Wat is nou eigenlijk het gevolg van deze aanpassing op het campagneresultaat?

Op welke zoekwoorden word ik gematched?

Wanneer ik kijk aan welke zoekopdrachten ik allemaal ben gematched schrik ik. Het blijkt dat Google toch een andere kijk heeft op ‘andere sterk gelijkende varianten’! Hieronder zie je enkele zoekopdrachten waaraan ik word gematched met het zoekwoord “spaarrekening”. In de oude situatie zou ik gematched worden aan bijvoorbeeld spaarrekening openen maar zoals je hieronder ziet, word ik nu veel breder gematched (klik op de afbeelding om deze te vergroten).

De matching op exacte woorden ziet er al stukken beter uit. Ik word inderdaad zoals beloofd gematched op misspellingen en meervoudsvormen. Hieronder zie je de zoekopdrachten die gematched zijn aan [spaarrentes].

Stijgt mijn bezoek tegen een vergelijkbare CPC?

Als ik de resultaten op het zoekwoord “spaarrekening” vergelijk met de resultaten op de oude matching zie ik een grote stijging in bezoek. Van de 389 klikken zijn er namelijk 159 gematched aan een ‘sterk gelijkende variant’. Echter, door de irrelevante matching is mijn CTR gedaald met 1,38% en mijn CPC is gestegen met € 0,86. Het ergste is nog dat de ‘sterk gelijkende varianten’ (159 klikken) niet hebben geconverteerd. Deze klikken hebben voor dusver alleen Google wat opgebracht.

Ook bij het zoekwoord [spaarrentes] zijn de klikken toegenomen, maar dit keer wel tegen een vergelijkbare CTR. Helaas is mijn CPC wel met € 0,12 gestegen. Zoals hierboven te zien is, word ik onder andere met de zoekopdracht spaarrente, gematched aan het zoekwoord [spaarrentes]. In mijn zoekwoordenrapport zie ik dat ik voor deze klik € 2,20 betaal.


Resultaten: de zoekopdracht spaarrente wordt gematched aan [spaarrentes] als “sterk gelijkende variant”

Maar wat gebeurt er als ik het zoekwoord spaarrente in exacte vorm opneem tegen dezelfde CPC bieding als het zoekwoord [spaarrentes]?
Wat blijkt… wanneer ik [spaarrente] opneem in mijn campagne betaal € 0,48 minder voor een klik dan wanneer Google de zoekopdracht spaarrente matched aan het zoekwoord [spaarrentes] als ‘sterk gelijkende variant’! Het blijkt dus goedkoper te zijn om exact op het zoekwoord gematched te worden.


Resultaten: de zoekopdracht spaarrente wordt gematched aan [spaarrente] als exacte match

Mijn advertentie wordt niet meer vertoond?

Naast een brede matching en een hogere CPC gebeurt er nog iets anders vervelends. Sommige advertentieteksten worden niet meer vertoond. Zo wordt de zoekopdracht “rentetarieven sparen”, niet meer gematched aan mijn zoekwoord [rentetarieven sparen] maar aan het zoekwoord ‘spaarrekening’. Google vindt de zoekopdracht “rentetarieven sparen” namelijk sterk lijken op het zoekwoord ‘spaarrekening’ waarmee ik een hogere positie in Google behaal. En, de regel is: wanneer twee of meer advertenties geschikt zijn voor één bepaalde zoekterm, wordt de advertentie weergegeven die op dat moment de hoogste positie inneemt.
Erg jammer want deze campagne heb ik namelijk niets voor niets gemaakt, door de matching op een ander zoekwoord sluit mijn advertentietekst en landingspagina minder goed aan. Dit heeft een nadelig gevolg voor mijn CTR en conversiepercentage.

Conclusie: Negatief gevolg!

Met de nieuwe matching behaal je inderdaad meer klikken maar helaas meer irrelevant bezoek tegen een hogere CPC. Vooral op zoekwoorden in zinsdeel daalt je CTR en je conversiepercentage. Daarnaast worden zoekopdrachten gematched aan zoekwoorden die je al opgenomen hebt maar waar je lagere posities mee behaalt.

Het positieve is: door de bredere matching kan je nieuwe zoekwoord ideeën opdoen en deze toevoegen aan je campagne. Voeg deze zoekwoorden dan in exacte vorm toe en verander vervolgens de instellingen van de campagne weer naar de oude situatie. Wanneer je dit niet doet moet je blijven uitsluiten!

Google, je hebt mij nog niet overtuigd! Anderen wel?

Reacties (9)

Reacties zijn gesloten.