10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten

De standaardrapporten van Google Analytics kunnen je veel tijd besparen, maar kent tegelijkertijd ook zo zijn grenzen. Wat aanpassingen kunnen dus nodig zijn om de kwaliteit van de inzichten te verbeteren. In deze blog van Econsultancy delen zij 10 aangepaste rapporten om uitgevers, ecommerce sites en SEO analisten je inzichten te verreiken.

De links onderaan elk rapport gaan direct naar je Google Analytics account, dus log gewoon in om het aangepaste rapport toe te voegen aan je account. Vergeet ook niet deze handige rapporten te delen op Twitter!

Meet het effect van ‘(not provided)’

Google’s beslissing om zoekreferentie-data te encrypten betekend dat sites nu veel minder data hebben om mee te werken als ze SEO zoekwoorden willen meten. In het geval van Econsultancy en veel andere IT- en technology-websites, zijn meer dan 40% van hun organische zoekresultaten (not provided).

De opkomst van (not provided) op Econsultancy

Nu de encryptie ook naar Firefox en iOS6 uitgebreid wordt, zal deze trend waarschijnlijk nog doorgaan. Dankzij het volgende aangepaste rapport van Avinash Kaushik’s kan je klagen over de impact die het op marketeers heeft, nu je dit zelf wel met data kunt ondersteunen.

Google https Change Impact

Tijd van de dag-rapport

Het volgende rapport komt van Dan Barker, die Econsultancy’s vraag op Twitter beantwoordde met dit volledige geformeerde aangepaste rapport over het meten van posts.

Door dit rapport te gebruiken kan je zien welke dagen van de week je site vaker bezocht wordt, en je data gebruiken om te testen met je publicatiekalender:

GA time of day report

Tijd van de dag-rapport voor ecommerce

Dit rapport komt ook van Dan Barker en doet hetzelfde als het vorige aangepaste rapport, maar is gericht op ecommerce sites. Het toont transactie metrics bovenop de bezoekersverkeer statistieken op tijd van de dag en dag van de week.

Tijd van de dag- en ecommerce-rapport

Betere AdWords analyse

Dit rapport komt van Brian Clifton op Google+. Dit rapport combineert Adwords acquisitie data en omzet data en bespaart je het heen en weer gaan tussen verschillende rapporten.

Beter Adwords rapport

Zoekwoord analyse

Dit rapport bekijkt je meest populaire zoekwoorden (min de (not provided) opdrachten) en toont bezoekersmetrics, conversie percentages, behaalde doel en pagina laadtijd.

Andere tabs tonen ook engagement en omzet metrics.

Zoekwoord analyse rapport

Non-branded zoekwoorden

Dit rapport haalt de branded zoekwoorden uit de resultaten en toont de bezoeken, doelen en omzet vanuit non-branded zoekwoorden.

Je moet zelf nog wel even het rapport aanpassen om je eigen branded zoekwoorden te filteren. In dit geval is ‘econsultancy’ gefilterd, maar denk er aan om ook andere spellingen van je merknaam te filteren:

Non-branded zoekwoord rapport

Browser rapport

Dit rapport toont hoe de verschillende browsers op je website presteren op gebied van bezoeken, omzet, bounce rates en verkopen.

Het is ook een goede manier om aanvankelijke problemen op te pikken. Als bounce rates heel hoog zijn voor een specifieke browser, is er misschien een probleem met hoe je website er uit ziet in Internet Explorer, Safari etc.

Browser rapport

Moet ik mobiel gaan?

Met dit rapport, van Lens 10, kan je de vraag ook voor je eigen site beantwoorden.

Je kunt aan metrics als pagina’s per bezoek en doel voltooiing zien of jouw site de stap naar mobile nu echt moet maken. Het antwoord is natuurlijk ja, maar zoals altijd zeggen we, meten is weten!

Moet ik mobiel gaan?-rapport

Referring sites rapport

Dank aan Anna Lewis van Koozai voor dit rapport, dat de referring sites toont naast de voltooide doelen en conversie percentages.

Referring sites rapport

Link analyse rapport

Dit rapport van SEO Book, helpt je om te zien welke van je inbound links het meest waardevolle verkeer doorsturen, met bezoeken, voltooide doelen en meer.

Link analyse rapport

Nog 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten

Voor nog 10 waardevolle Google Analytics aangepaste rapporten, verwijzen we je graag naar Econsultancy’s nieuwste artikel.

Reacties (3)

Reacties zijn gesloten.