3 vragen aan Ben Yoskovitz (Lean Analytics) #wac13

Ben Yoskovitz staat op het programma van zowel de workshop áls congresdag van het tweedaagse Webanalytics Congres (13 & 14 maart). Tussen de workshops door was er tijd om Ben een paar korte vragen te stellen.

Vraag 1: Gaat het écht om die One Metric That Matters?

Ben geeft in zijn workshop het advies om je binnen je bedrijf te focussen op één metric, de One Metric That Matters. Maar binnen veel bedrijven is dit nu niet het geval, er worden enorme rapportages opgesteld en KPI dashboards ontwikkeld.

Vandaar de eerste vraag: Ben, wat vind je van KPI dashboards, waarin niet één, maar soms wel 100 metrics that matters zijn opgenomen?

Ben antwoordt dat je het (One Metric That Matters) moet zien als een concept. Je kunt je nooit op alle metrics focussen. Zijn advies is om die ene metric te vinden die de gezondheid van je bedrijf representeert en pas daarna te kijken naar alle onderliggende metrics. Blijf dus gerust alle metrics meten, maar probeer je slechts op één te focussen.

Vraag 2: Noem 3 tools die we morgen moeten gaan gebruiken

In de workshop van Ben komen in een korte tijd veel logo’s en namen van tools voorbij. Het is mij onduidelijk welke tools er nu écht toe doen.

Vandaar de vraag: Ben, wat zijn nu de drie tools die we morgen moeten gaan gebruiken?

Hij denkt even na en begint met de inkopper van de middag: Google Analytics. Gratis en veelzijdig, gebruiken dus. Als tweede noemt hij Mixpanel. Een prachtige, simpele tool om segmenten en het gedrag van deze segmenten inzichtelijk te krijgen. Het blijft even stil. Als derde komt mobile analytics om de hoek. Of je bent er al mee bezig, of je moet er mee aan de slag. Dus Flurry. Een tool om het gedrag van je mobiele bezoeker inzichtelijk te krijgen.

Vraag 3: Vraag je maar één keer om kwalitatieve input?

Ben benoemt tijdens zijn workshop een aantal ‘stages’ waar je als bedrijf doorheen groeit. Per stage is er, voor elk type bedrijf, one metric that matters. Enkel bij de eerste stages, dus die van een net gestart bedrijf, staat het vergaren van kwalitatieve input, voor de rest zijn het enkel harde, koude metrics.

Vandaar mijn vraag: Ben, waarom ligt enkel in de eerste stage de focus op het binnenhalen van kwalitatieve data?

Hij antwoord onmiddellijk; het verkrijgen van kwalitatieve data stopt nooit! Het is enkel dat ik focus probeer aan te leggen en dat de meeste focus in de eerste stage op de kwalitatieve data ligt, er is immers nog geen data die gemeten kan worden, want er is nog niks om te meten. Je start met het voeren van gesprekken, face to face, waarin je leert om vragen te stellen. Daarna gebruik je die kennis om meerdere mensen een survey te sturen. De antwoorden die je daarop krijgt gebruik je om je site te optimaliseren, dan wordt het meetbaar.

Ben bedankt!

Ben Yoskovitz zijn presentatie is vandaag, van 9.45-10.45 op het Webanalytics Congres te Houten.