Is Wakoopa een serieuze toevoeging voor webanalisten? #wac13

Tijdens het Webanalytics Congres staat ook Piet Hein van Dam op het podium, CEO bij Wakoopa. Wakoopa begon ooit als social-tech-platform, waar geeks het gebruik van hun (desktop) applicaties deelden. Gaaf platform, maar niet winstgevend. De techniek achter dit platform vond een marktonderzoeksbureau wel interessant en zo ontstond het idee om de het de resultaten van de kwalitatieve marktonderzoeken te koppelen met de Wakoopa data. Wat Wakoopa meette werd uitgebreid en de panellisten installeerden Wakoopa, zodat de kwalitatieve data gekoppeld kon worden met de kwantitatieve gebruikersdata van Wakoopa.

Kwalitatief + Kwantitatief = Inzichten!?

De koppeling van deze twee databronnen leveren leuke inzichten op. Zo zie je duidelijk dat we om 18.15 eten en we de hele dag wel bezig zijn met Social Media en Search. We raken in de koop-mood als we gegeten hebben en rond 4 uur ‘s nachts zoeken we het meest naar adult content, daarna kijken we wat video’s, gamen we nog wat, kijken we naar het weerbericht en ‘s ochtends checken we ons banksaldo.

Bovenstaande inzichten komen eigenlijk alleen uit de Wakoopa data. De koppeling met de kwalitatieve data levert op dat je het panel ook kan opdelen in segmenten en dat je kunt zien welke merken / sites door welke segmenten meer of minder gebruikt worden.

Maar wat levert het op voor een webanalist?

Er zijn eigenlijk twee zaken die nog missen om Wakoopa als een echte tool toe te voegen aan je gereedschapskist. Het eerste ‘probleem’ is het feit dat nog niet alles gemeten wordt. Zo valt de data ‘weg’ op het moment dat een gebruiker Wakoopa niet op zijn werkapparatuur geïnstalleerd heeft. Veel bedrijven vinden het niet fijn als je zelf je eigen tools installeert, dus dat probleem zou blijvend kunnen zijn. Een ander probleem is diepgang van de data. Doordat het panel 10.000 panellisten bevat is het lastig om bezoek / bekijk cijfers op een goede manier te extrapoleren. Hierdoor worden de cijfers minder of zelf onbruikbaar, erg jammer, want de koppeling van de twee bronnen kán super veel inzichten opleveren. Nu blijft het enkel bij grove trends, en de vraag is of deze grove trends echt actionable zijn.

Reacties (2)

  1. Mooie samenvatting, dank je!

    Over je afsluiting denk ik iets anders. 10.000 mensen is ongeveer 0.1% van de Nederlandse online populatie 18+. Dat klinkt weinig. Maar als steekproef is het vrij omvangrijk. Kijkcijfers worden bijvoorbeeld bepaald obv een kleiner panel. Het nadeel van een steekproef is altijd dat je kleine activiteiten mist. Maw, als iets in NL minder 1000 unique visitors heeft, dan valt dat net buiten het bereik van het panel. Zodra iets 20.000 UV’s heeft of meer, meten wij er al 20 in het panel en kan je al conclusies trekken. Het grote voordeel is het bereik (sites en campagnes hoeven niet te worden getagd), de diepte (we weten veel van onze panelisten) en de mogelijkheid om ze direct vragen te kunnen stellen als we het even niet weten waarom ze iets hebben gedaan. En als we zorgen dat het panel qua samenstelling een mooie afspiegeling is van Nederland dan zijn de resultaten ook een mooie afspiegeling van Nederland.

    Voor webanalytics geeft het volgens mij vooral context: hoe doet de concurrent het (we meten de Google Anaytics van alle websites en subsites die worden bezocht)? Wie zijn mijn bezoekers precies (sociodemo’s, pyschografische segmentatie)? En wat deden ze eigenlijk voor of na dat ze mijn domein bezochten (we meten hele customer journey). En wat is de rol van mutichannel voor mijn bezoekers (kopen ze op pc terwijl ze browsen op tablet)?

    Anyway, ik kom jullie graag eens helpen als zich een mooi vraagstuk voordoet.

    Groet Piet Hein

  2. Ha Piet Hein,

    Dank voor je uitgebreide comment. Ik ben het met je eens waar het gaat om de trendanalyse. Als het gaat om specifiekere vragen wordt het gewoonweg lastig (klikpaden bijvoorbeeld) omdat de samplesize dan te klein is. Of het wordt alleen bruikbaar voor de grote merken met grote concurrenten.

    Overigens, in oktober 2010 schreef ik ooit al eens over de mooie mogelijkheden die het zou kunnen bieden: https://www.webanalisten.nl/webanalytics-weten-wat-de-ander-meet

    Misschien is het detailniveau ook niet waar ik de nadruk op zou moeten leggen, maar juist op de mogelijkheden om multi device en écht multi channel te kunnen meten, dat te kunnen vergelijken met de concurrentie en het te gebruiken voor (conversie) optimalisatie.

Reacties zijn gesloten.