Bedrijven investeren te weinig in webanalisten (rapport)

Veel bedrijven investeren veels te weinig in een interne webanalisten afdeling en slagen er niet in om een webanalyse strategie zodanig op te zetten dat deze er voor zorgt dat alle statistische informatie ook wordt omgezet in uit te voeren acties.

Dit blijkt uit het in mei 2008 verschenen online measurement and strategy report van E-consultancy. Het onderzoek is uitgevoerd in maart en april 2008 en had 700 respondenten. Hiervan was 60% werkzaam voor een bedrijf waar de online activiteit wordt gemeten (overigen zijn leveranciers en concultants). 77% van de respondenten komt uit de UK en dit dit geeft hierdoor m.i. een redelijk gelijk beeld aan de status in Nederland. Voor meer inzichten in de respondenten: dowload het sample rapport (ms-word document).

De resultaten van het onderzoek zijn in presentatievorm online ontsloten via slideshare. Bekijk hier de inhoud:

Belangrijkste uitkomsten:

  • Slechts 18% van de bedrijven heeft een interne strategie die data collectie en analyse omzet in bedrijfs doelen. 56% geeft dit niet te hebben, maar hier wel aan te werken.
  • Slechts 25% van de bedrijven geeft aan dat webanalyse daadwerkelijk leidt tot inzichten waaruit acties volgen. Bij 56% van de respondenten gebeurd dit soms.
  • Uitgaven aan webanalyse zijn te verdelen in 45% technische uitgaven (o.a. pakket), 18% consultancy en service en 36% interne mederwerkers.
  • Eigendom van webanalyse is nu bijna volledig in handen van online marketing, dan wel het website team (68%). 5% heeft een specifiek, losstaand, webanalisten team. IT is nog bij 3% van de respondenten eigenaar en business intelligence 2% (zie eerdere artikel over business intelligence en webanalytics)
  • De 5 belangrijkste frustraties met webanalyse:
    1. IT blokkades
    2. Gebrek aan senior management ondersteuning
    3. Te weinig tijd / interne middelen
    4. Moeilijk om de resultaten om te zetten naar inzichten
    5. Te veel data

Reacties (5)

  1. econsultancy klinkt niet als een heel objectieve bron voor een dergelijk onderzoek. Daarnaast wordt een subjectieve conclusie getrokken dat bedrijven te weinig met webanalisten doen. Misschien heeft die overige 82% wel helemaal geen webanalisten nodig. Dat zou je namelijk ook kunnen concluderen uit ‘Slechts 25% van de bedrijven geeft aan dat webanalyse daadwerkelijk leidt tot inzichten waaruit acties volgen.’.

    Ik wil overigens niet beweren dat de conclusie niet juist is, ik vind de argumentatie alleen onjuist/onvolledig.

  2. @Frank

    Dank voor je reactie. E-consultancy haalt zelf haar inkomsten uit informatie, trainingen en events en is daarbij een redelijk gerenommeerde partij die op regelmatige basis onderzoeken op internetgebied uitvoerd. Dat slechts 25% van de bedrijven webanalyse zo uit voert dat dit leidt tot inzichten geeft met name aan dat de andere 75% webanalyse gebruikers niet in staat is om de data om te zetten naar inzichten…. Deze wanprestatie ligt niet aan de hoeveelheid data, maar met name aan de mogelijkheid om deze te interpreteren (te weinig capaciteit of kennis). Vandaar de conclusie: meer webanalisten!

    Extra kanttekening mijnerzijds: tools moeten ook nog beter worden in het eenduidig en toegankelijk tonen van informatie.

  3. “E-consultancy haalt zelf haar inkomsten uit informatie, trainingen en events en is daarbij een redelijk gerenommeerde partij die op regelmatige basis onderzoeken op internetgebied uitvoerd”

    Dat geloof ik graag. Desalniettemin hebben zij er natuurlijk baat bij om te zeggen dat bedrijven het allemaal slecht doen en daarvoor hulp nodig hebben.

    “Dat slechts 25% van de bedrijven webanalyse zo uit voert dat dit leidt tot inzichten geeft met name aan dat de andere 75% webanalyse gebruikers niet in staat is om de data om te zetten naar inzichten…. Deze wanprestatie ligt niet aan de hoeveelheid data, maar met name aan de mogelijkheid om deze te interpreteren (te weinig capaciteit of kennis). Vandaar de conclusie: meer webanalisten!”

    Dat is een mogelijke conclusie, maar wellicht hebben die bedrijven gewoon (bijna) niets aan webanalytics. Zulke cijfers zeggen gewoon weinig. Nu moet ik bekennen dat ik alleen jouw tekst en de sheets bekeken heb, maar daaruit maak ik op dat er alleen enquetes gehouden zijn met werknemers. Uit zulke cijfers kun je niet direct de conclusies trekken naar mijn bescheiden mening.

    Desalniettemin geloof ik graag dat bedrijven veel meer met webanalytics kunnen doen.

  4. @frank imho hebben bedrijven altijd iets aan webanalytics, mits er goede mensen aan werken πŸ™‚ Wat dat betreft kaart je een leuk punt aan dat ook naar voren kwam in een kort inteview dat ik had met Doc Searls afgelopen maandag op Mobile Monday:
    zorg gewoon dat je goede service levert en naar je klanten luistert. Natuurlijk moet je website usability goed zijn, maar optimalisatie door analytics is dan echte totale onzin. Adverteren voor verkoop is onzin en het optimaliseren hiervan ook. Gebruik je beperkte tijd om je service op orde te krijgen en in te spelen op de behoeften van de klant (door communicatie in plaats van analyse). Ik zal daar nog een apart artikel aan wijden πŸ™‚

    [Edit 6 juni: 17.30] Artikel over en interview met Doc Searls staat hier: https://www.webanalisten.nl/achtergrondinfo/doc-searls-i-dont-like-webanalytics.html

  5. Ook Neil Mason heeft het rapport bekeken en hier kan je zijn reactie lezen. Eigenlijk niet meer dan een opsomming van wat er in het rapport staat. (Jammer!)

Reacties zijn gesloten.