Business Intelligence wordt eigenaar van webanalytics

Vandaag vond het Web Analytics Congres plaats in Maarssen. Goede organisatie, veel mensen en goede presentaties (en de lancering van dit weblog natuurlijk :-). Hoogtepunt was natuurlijk de aanwezigheid van Avinash Kaushik als keynote spreker. Avanish is nu bijna anderhalf jaar de Analytics Evangelist van Google en daarnaast schrijver van het kwalitatief zeer goede weblog Occam’s Razor. Zijn keynote verhaal over webanalytics 2.0 is volledig op video opgenomen en zal in de loop van de week op dit weblog worden geplaatst.

Joost de Valk maakt zijn podcast met Avinash Kaushik

Bijzonder was de tijd die Avinash nam voor audio interviews met Joost de Valk en Eduard Blacquière en een video interview met ondergetekende. Dit half uur durende videointerview, waarin hij dieper in gaat op, mijns inziens, de 3 meest interessante stappen naar inzicht vanuit zijn webanalytics 2.0 model: “testing”, “voice of customer” en “competitive analysis”, zal ook in de loop van de week online komen. Eén van de conclusies is dat de hoeveelheid data waar we over kunnen beschikken in de toekomst alleen maar groter en groter wordt. Er valt meer en meer te analyseren.

Vanuit dit inzicht, maar ook de constatering dat webanalytics opschuift naar webintelligence en business intelligence naar business analytics, enerzijds aan Avinash gevraagd wanneer deze 2 afdelingen bij elkaar komen en anderzijds waar, hoe en door wie de data gaat worden geanaliseerd. Conclusie: Business Intelligence. Hoewel binnen geen enkel bedrijf business intelligence nu de eigenaar is van webanalyse (we hebben net de overgang van IT naar de business, veelal marketing, meegemaakt), gaat dit volgens Avinash dus wel gebeuren. Daar zitten de mensen die data begrijpen en dit kunnen vertalen naar wensen van de klant. Wanneer? Volgens Avinash is het nog te vroeg om te kunnen schatten wanneer dat gaat gebeuren…

Zelf zie ik voor analyse en zeker profielopbouw de opschuiving naar business intelligence ook ontstaan, maar het optimalisatie en test gedeelte zit m.i. te dicht tegen de website / online marketing aan. Wat is jullie mening of ervaring? Natuurlijk hebben we meerdere gereedschappen nodg om het huis te bouwen, maar gaan we specifieke gereedschappen ook aan verschillende afdelingen geven, of krijgt iedereen alles of gaat alles naar één afdeling?

Reacties (4)

  1. Leuk om te zien idd hoe Avinash de tijd nam voor de interviews. Ook zeer intrigerend om hem enthousiast over het vakgebied te horen praten.

    De diepgang van de interviews was sterk, heel sterk, maar dat komt mede door de vraagstelling van de interviewers uiteraard. 🙂

    ‘k ben dan ook zeer benieuwd naar de eerste postings van de video’s. Naar horen zeggen zullen ze ook op dutchcowboys komen?

  2. goed verhaal, ik kom uit de BI hoek, en kom steeds meer organisaties tegen die de ongelimiteerde informatie uit bv Google Analytics gaan integreren in hun besluitvorming. Bijvoorbeeld bezoekersaantallen, locaties, inzicht in zoektermen, browsergebruik, etc.
    Vwb je laatste opmerking: in BI land heb je de mensen die de data op slimme manieren binnenhalen en beschikbaar stellen aan de business analisten. Deze analisten hebben verstand van de business, en kunnen dus zinnige dingen met de info doen. Daarin schiet de BI-er die het vanuit de techniek benadert vaak tekort.

  3. Als je deze foto ziet vraag je je af wie wie interviewt 🙂

    Twinkle had ook een interview met Avinash, dat in het komende nummer verschijnt (19 juni)

Reacties zijn gesloten.