De 5 plekken waar je altijd conversie kunt verbeteren

Als conversie optimalisatie specialist duik ik bij een nieuwe klant altijd eerst in de bezoekersgedragsdata. Het geeft mij richting om te bepalen welke pagina’s in aanmerking komen voor verbetering. Pagina’s met grote aantallen bezoekers, te lange leestijden, te hoog aantal afhakers, te veel op en neer klik gedrag. Geen enkele website is perfect.

View Through ConversionsZodra ik weet waar ik ga verbeteren, dan wordt het tijd om te bepalen wat en hoe je gaat verbeteren. Als ik na al die jaren terugkijk herken ik daar een patroon in. Het zijn altijd dezelfde type verbeteringen waarmee in het begin het verschil wordt gemaakt:

Tip 1: Waarom

Waarom besta je, wat is je verhaal, wat is je missie? Waarom is het bedrijf ooit gestart? Wat zat je dwars en wat wilde je bereiken? Een mooi bondig blokje met persoonlijke informatie over het bedrijf, de mensen en wat je wilt bereiken wil je consequent laten terugkomen op je webpagina’s. Het zorgt er voor dat bezoekers voor jou kiezen om wie je bent en wat je doet. Dat helpt mee met meer conversie op korte en lange termijn.

Tip 2: Minder content

Als ik een euro zou krijgen voor elke tekst en pagina die overbodig is op het internet zou de geldpers wat harder moet draaien… Bezoekers komen met een bepaalde reden naar je website. Die informatie willen ze snel zien en goed doorheen kunnen scannen. Alle andere informatie is afleidend en overbodig. Met het verminderen van content op een pagina zie ik de conversie altijd omhoog gaan. Een homepage of landingspagina heeft echt geen 5 verschillende boodschappen of ingangen nodig.

Van-der-Valk-visual-cueing

Tip 3: Visual Cueing

De grafische elementen op je pagina dwingen je altijd een bepaalde kant op te kijken. Of naar zichzelf, maar vaker naar een ander deel van de pagina. Dit is vaak niet in balans. Ik zie erg vaak tegengestelde richtingen. De button opmaak laat je dan de ene kant op kijken en de foto waar je op uit komt kijkt weer terug. Met het in balans krijgen van het lijnen en focus spel op een webpagina verbeter je de conversie aanzienlijk.

Tip 4: Call to Action

Uiteindelijk moet de bezoeker natuurlijk ergens klikken voor een volgende stap. Deze button is vaak niet goed zichtbaar en staat vaak op een onduidelijk plaats. De Call-to-Action mag gewoon meerdere keren voorkomen op de pagina. Boven en vooral ook onder de belangrijke content. De juiste kleur, boodschap en vooral ook informatie rondom de knop maken veel verschil uit. Wat volgt er naar de klik, vertel het vooraf – het levert veel conversieverbetering op.

webwinkel checkout

Tip 5: Product in beeld

Als de bezoeker eenmaal is verleid om een product of dienst te bestellen, of gewoon een vragenlijst of serviceformulier in te vullen, dan gaat het vaak fout. Niet technisch, maar visueel. De bezoeker krijgt een formulier te zien waar van alles moet worden ingevuld, maar de reden waarom dit zou moeten wordt niet meer getoond. Het visueel in beeld blijven tonen van het product, de dienst, de invulreden verhoogt de conversie nagenoeg altijd.

Reacties (7)

  1. Leuk beknopt artikel Ton!

    Ik zou graag nog een aanvulling willen doen aan jouw goede en nuttige 5 punten.

    Bij de meeste sites van opdrachtgevers die ik onder ogen krijg zie ik nóg een belangrijke conversiekiller. Webpagina’s zijn vaak te weinig doelgericht. Er wordt van alles gecommuniceerd, maar er wordt te weinig nagedacht over de meest logische vervolgstap van een bezoeker op weg naar een conversie. Deze ontbreekt zelfs vaak.

    Een site is succesvoller wanneer je bezoekers ‘aan de hand neemt’ op weg naar een conversie. Domweg een call-to-action opnemen op de pagina en de tekst hier naartoe schrijven is vaak al voldoende om de conversie te laten stijgen.

  2. Tip 6: Vermijd automatische elementen die onnodig aandacht weghalen van wat je met je pagina wil bereiken.

    Hier een poging om het het artikel nog korter te maken 🙂 ->

    Waarom bestaat deze pagina, wie wil je er op hebben en wat moet die persoon doen?

    Daarna moet dit zo makkelijk mogelijk, met zo min mogelijk content, begeleid worden om uiteindelijk bij een cta uit te komen die leidt tot conversie :).

    Conversie is niet enige optie, maar er is altijd een backdoor naar meer informatie met hier weer CTA om te converteren. Na conversie bedanktpagina aandacht voor vervolgconversie of vervolgactie op een andere pagina.

    Repeat.

  3. Leuk stuk, alleen punt twee kan ik me niet helemaal in vinden. een goede long form content pagina kan heel goed werken, met name voor complexere producten. Op deze manier wordt het erg over een kam geschoren.

  4. @maud dank voor je reactie en toevoeging – dit is in lijn met mijn reactie op @kevin – Minder content – ik kijk vanuit het punt waar er nog niet geoptimaliseerd is – dan is vooral veel content wegstrepen en CTA’s aanbrengen een hele grote 1e stap. Een goede pagina is natuurlijk altijd goed, dit gaat uit van niet goede pagina’s. Mensen weten echter vaak het verschil niet 🙂 Mijn testervaring is overigens: tot aan het keuzemoment vooral weinig content, bij het keuzemoment zijn details en de mogelijkheid tot veel informatie wel belangrijk.

    @mike ik zie een toekomst als redacteur voor deze site! 😉

    – Dank voor de feedback alle 3 nogmaals, altijd fijn om feedback te krijgen op wat je schrijft!

  5. Hi Ton,

    Superhandig en leuk artikel, en goed om te weten wat de belangrijkste terugkerende optimalisatiekansen zijn! Ik begrijp alleen nog niet precies wat je bedoelt met de test voor KLM. Is daar het aantal conversies met 57% gestegen? En wat heb je dan precies veranderd en met welke achterliggende gedachte? Ik zou het super vinden als je dit nog eens toelicht, want ik vind het enorm interessant :).

    • Hi Paul,

      Beetje laat, maar beter laat dan nooit. Bij dit artikel, dat ik in de basis schreef voor de Twinkle van afgelopen maand heeft de eindredacteur van webanalisten.nl zelf voorbeelden uitgezocht.

      Het voorbeeld waar jij op doelt (die 57% afbeelding) komt uit een presentatie van Online Dialogue over het toepassen van visuele cues op de Hotel Schiphol website. In dit geval was er op deze long read pagina in de variant met driehoekpijlen die naar beneden wijzen een veel grotere scrollactiviteit tot het einde van de pagina met ook positieve gevolgen voor de verkoop.

  6. Hoi Ton,

    Duidelijk inzicht over de plekken op de website die zijn te verbeteren.

    Heb je misschien een tip hoe je de meeste conversie uit een ‘call to action’ haalt?

Reacties zijn gesloten.