Google Penalties and Best Practices – Fili Wiese & Kaspar Szymanski (Search Congres 2013)

Kasper - Manual ActionElke jaar zijn er meer dan 500 updates (op basis van meer dan 200 eigenschappen) aan Google search. De manual teams kunnen je een handmatige penalty geven. Door het handmatig doornemen van websites worden patronen ontdekt die vervolgens worden geautomatiseerd door de Algorithm teams.

Fili drukt ons op het hart dat algoritmische aanpassingen geen penalties of filters zijn maar recalculations. Door deze recalculations verandert de waarde die toegekend wordt aan een website waardoor ze van positie kunnen verschuiven. Laat het Fili nooit meer horen: algoritme updates zijn recalculations.

Penalty herstel in 5 stappen

  1. Documenteer veranderingen op de site en linkbuilding activiteiten.
  2. Check in Google Webmaster Tools de berichten.
  3. Neem de tijd om een goede diagnose te stellen.
  4. Los het probleem en ook zeker de oorzaak op. Nogmaals: snel is niet het toverwoord, doe het goed!
  5. Verwijder met de Disavow Tool alle oude, slechte links.

Disavow Tool tips van onze SEO helden

  • Wederom: documenteer goed en gebruik comments; doe het voor jezelf; Google leest niet (vanzelfsprekend) mee.
  • Lees elke maand de Google Webmaster Guidelines, deze veranderen namelijk vaak.
  • Review elke site waar je een linkje op hebt staan en check de kwaliteit van de ‘neighbourhoods’.
  • Het is ook geen probleem als je spammers bij Google aangeeft. Doe het omdat je een gelijk speelveld creëert. Weg met eventuele ethische bezwaren!
  • Gebruik de domain operator als je een bepaalde link niet kan verwijderen.
  • Laat Google ook echt zien dat je bezig bent geweest met opruimen.
  • Gebruik de comments in de Disavow Tool. Google leest deze niet, waarom zouden ze? Het is vooral voor jezelf erg handig om alles goed te documenteren.

“Lees élke maand de Google Webmaster Guidelines”


– Kaspar Szymanski
 

Fili - Domain Operators

Moraal van het verhaal

Neem de tijd om alle oude lijken uit de kast te krijgen en ze op te ruimen. Zorg dat je je houdt aan de Google Webmaster Guidelines. Ook als het er toe leidt dat je 80-90% van je links verwijdert, je moet laten zien dat je het verleden wil opschonen. Alleen dat gaat ervoor zorgen dat je ooit weer gaat ranken. Verwijder de slechte zooi en houd het goede. Ben je niet zeker? Vraag dan een second opinion.

Presentatie bekijken

Bekijk hier de presentatie van Fili & Kaspar (en 12 andere presentaties van Search Congres 2013).