Verleden, Heden en de Toekomst van Search – Bas van den Beld (Search Congres 2013)

Bas van den Beld op Search Congres 2013Bas opent het congres en neemt ons mee door de timeline van Seach en waar we nu zijn aangekomen bij content marketing. Eigenlijk iets waar we altijd al mee bezig waren. In de begindagen bevonden zicht hier mensen die zo snel mogelijk geld wilde verdienen met spammen. Door middel van updates zoals Panda en Penguin werd het web een stukje schoner.

Google is bezig met ‘user intent’ wat wil de bezoeker nou echt? Ze leggen steeds meer verbanden tussen mensen en sites, wie staat met wie in contact (Google+, als identificatie tool), wat wordt door wie beïnvloed en waar speelt het zich af (multiplatform, je reis doortrekken op meerdere devices)? Het nieuwe search is volledig gericht op de mens.

“Google heeft eigenlijk gewoon Kit gemaakt. Zoals Knight Rider een conversatie had met zijn auto, zo moeten wij omgaan met Google”


– Bas van den Beld
 

De grootste update om dit te realiseren is Hummingbird, op Caffeïne na de grootste update uit Google’s geschiedenis. Wat deze update zo uniek maakt is dat deze zich niet richt op het aanpakken van spammers maar op het vereenvoudigen van het ‘het gesprek’ tussen de bezoeker en de zoekmachine. Een klein voorbeeld hiervan is dat Google je zoekopdracht onthoudt en die informatie gebruikt bij volgende zoekopdrachten. Hierdoor wordt het meer en meer een natuurlijke conversatie.

100% not provided, wat nu!?

We gaan naar 100% not provided. Het zoekwoorden onderzoek wordt hierdoor lastiger. Grote paniek bij de SEO consultants, is dit dan het einde van ons werk? Nee, we blijven zoekwoorden nodig hebben, maar we worden nu gedwongen om hier op een andere manier naar te kijken. SEO is en blijft belangrijk.

Mensen willen graag vertrouwen. We kiezen op basis van onze omgeving. We kijken enorm om ons heen om keuzes te maken. We zijn op zoek naar overeenkomsten, iets wat ook in het dierenrijk terug te zien is. Apen die elkaar vlooien zijn ook op zoek naar overeenkomsten. Wil je meer lezen over dit onderwerp? Bas geeft een boektip: Grouped van Paul Adams.

Doelgroepdenken

Het heeft op dit moment geen zin om boodschappen steeds harder te brengen; de massa benaderen heeft geen zin. Het is de kunst om je in de doelgroep te verplaatsen in plaats van alleen maar te zenden. Je moet elke doelgroep op een eigen manier benaderen.

Stel dan ook je doelgroepen vast: waar onderscheidt deze doelgroep zich in en hoe ga je deze benaderen? Daar moeten we over na gaan denken en dit zal, zo zegt Bas, in andere presentaties op het Search Congres, nog vaker naar voren komen.