google tag manager

Google Tag Manager advanced: triggers en search engine optimization

In het eerste artikel van deze reeks behandelde ik de web analytics toepassingen van Google Tag Manager, in het tweede artikel ging ik verder in op optimalisatie en personalisatie van een website met Google Tag Manager. In dit laatste artikel behandel ik triggers in Tag Manager en laat ik een voorbeeld zien van de inzet van Google Tag Manager voor search engine optimization (SEO).  

Triggers in Google Tag Manager

Triggers zijn het belangrijkste onderdeel van Tag Manager omdat ze bepalen of een tag al dan niet wordt afgevuurd. Tag Manager biedt naast de standaard triggers zoals pageviews en clicks op links of elementen, nog meer complexe triggers aan waarvan ik er een paar wil noemen:

  • De element visibility trigger vuurt de tag alleen af wanneer het geselecteerde element op een webpagina ook daadwerkelijk zichtbaar was voor de gebruiker. Handig wanneer je tag vereist dat een webbezoeker daadwerkelijk het element heeft gezien;
  • Sommige websites lijken maar uit één webpagina te bestaan die zichzelf steeds vernieuwt. Hierdoor krijg je een snelle vloeiende website. Het meten van pageviews lukt dan niet. Met de history change trigger kan je deze pagina’s meten via wijzigingen in de url. Van de wijziging kan je een variabele maken die je als pageview naar Google analytics stuurt. Zo kan je toch pageviews meten.
  • Via een Trigger group kan je triggers combineren. Ik heb hier zelf handig gebruik van kunnen maken bij het definiëren van een ‘engaged visitor’ goal in Google Analytics. Ik maakte meerdere triggers aan: langer dan x seconden op de pagina; meer dan 50% van de pagina gelezen en bezocht nieuwspagina’s op de website. De combinatie van die drie triggert een event dat naar Google analytics wordt gestuurd. Daar maak je een goal aan dat het unieke event als input heeft.

Inzet van Google Tag Manager voor SEO

Een niet zo voor de hand liggende toepassing van Google Tag Manager is deze in te zetten voor het plaatsen van structured data op een website. Structured data bestaat uit content die via javascript in de html wordt geplaatst die niet in die vorm zichtbaar is op de website, maar wel in de Google zoekresultaten. Dat laatste is overigens niet gegarandeerd. Google laat alleen structured data zien in de zoekresultaten wanneer de website voldoende autoriteit heeft. De structured data moet ook als leesbare content op de website aanwezig zijn. Sommige CMS-en helpen je de structured data aan te maken, maar vaak moet je dit zelf doen en dan is Tag Manager een handig hulpmiddel.

Een simpel voorbeeld is het tonen van een FAQ in zoekresultaten.

google tag manager triggers

Door deze javascript in de site te plaatsen wordt je FAQ getoond in de zoekresultaten. In Google Tag Manager plaats je het javascript in een custom html tag en de trigger stel je in op de pagina waarop de FAQ zichtbaar is voor webbezoekers. Google biedt je hier ook een handige tool waarin je structured data kan testen nadat je deze via Tag Manager hebt geplaatst.

Search Gallery

In de Search Gallery van Google vind je een aantal toepassingen van structured data die je kan toepassen. Een paar voorbeelden:

  • Breadcrumbs aan de zoekresultaten toevoegen zodat zoekers kunnen zien waar ze de website binnen komen;
  • Producten, evenementen, opleidingen die je via de website aanbiedt;
  • Het logo van je bedrijf tonen in de knowledge graph;
  • Bedrijfs- of product informatie die je wilt weergeven in de knowledge graph.

In deze artikelreeks heb ik meer toepassingen van Google Tag Manager laten zien dan de bekende pageview en event tracking. Ik hoop dat ik je daarmee heb geïnspireerd je website nog beter te tracken en op basis daarvan nog sneller optimalisatie en personalisatie door te voeren.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen omtrent data en analyses? Schrijf je dan in voor de Webanalisten.nl nieuwsbrief.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.