Kan je beter slepen of klikken voor meer conversie?

30 april, voor het eerst geen Koninginnedag. Voor veel Nederlanders was het een gewoonte geworden om op 30 april alles in het oranje te steken, feest te vieren en hun spullen te verkopen. Dit jaar niks van deze gewoontes, al ging het op 30 april, in het Trouw-gebouw, wel over gewoontes tijdens de Habit Summit Europe.

De dag stond bol van alles wat te maken had met gewoontes. Hoe leer je ze aan, hoe leer je ze af, hoe sterk zijn gewoontes, (on) gezonde gewoontes en ga zo maar door. Nicholas Naumof vertelde (slides) de zaal welke invloed onze bewegingen en gezichtsuitdrukkingen hebben op wat we doen. Eén van de punten die hij aandroeg was het verschil tussen iets van je afduwen en iets naar je toetrekken. De beweging; iets naar je toe trekken zorgt ervoor, zo zegt Nicholas, dat je impulsiever handelt, zoals hij in onderstaande voorbeelden laat zien.

arm-bewegingJe wilt geld ‘nu’.
voorbeeld-winkelwagen-mandjeHet tillen (naar je toe trekken) van het mandje zorgt ervoor dat je impulsiever aankopen doet.

Er is, zo zegt Nicholas, een link tussen de wat we doen en wat we vinden.
tekst-op-slide
Wanneer je deze kennis doortrekt naar het web kan je je afvragen of het klikken op een knop, wat een ‘van je afduw’ beweging is, wel de juiste interactie is, een die tot de hoogste conversie leidt. Nicholas pleit ervoor om, bijvoorbeeld bij Bol.com, een A/B-test te doen waarbij de ene groep bezoekers moeten klikken voor hun aankoop en de andere groep moeten slepen (naar je toe bewegen) voor hun aankoop. Hij is ervan overtuigd dat de verandering in beweging (niet van je af, maar naar je toe) tot een hogere conversie leidt.

De Bol.com A/B-test voor hogere conversie

bol-com-voorbeeld-introNiet klikken (van je af) zoals hierboven, maar slepen (naar je toe) zoals hieronder.
bol-com-voorbeeld

De theorie en offline testen vertellen ons dat beweging van invloed is op gedrag. Het testvoorbeeld dat Nicholas geeft is goed, maar aan de andere kant ook lastig uit te voeren. Zijn er bedrijven / collega’s die soortgelijke testen hebben uitgevoerd / ervaring hebben met de invloed van beweging op conversie? Hoor het graag in de comments!

Reacties (3)

  1. Interessant! Wellicht een hogere conversie naar het winkelmandje toe. Vergeet niet dat je online gemakkelijker producten weg kan leggen voór de “kassa” t.o.v. een offline supermarkt. Wat zegt Nicholas hierover?

    • Hi Corne, je bedoelt dat je online makkelijker het betaalproces nog even uitstelt, maar al wel producten in je winkelmand legt?

      Daar heeft, zover ik weet, Nicholas niks over gezegd. Het ging hem puur om de fysieke beweging om zaken in je winkelmand te krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat het positieve effect op je winkelmand uiteindelijke ook een verbetering betekent in verkoop.

Reacties zijn gesloten.