Leer je klanten te begrijpen

Op Conversion Hotel op Texel sprak conversiewetenschapper Brian Massey. Op vrijdagavond om 20.00 uur vertelde hij hoe je jouw klanten kunt definiëren en leren begrijpen. In dit artikel op webanalisten.nl hebben we een aantal tips uit zijn presentatie samengevat, een link naar zijn slides, een video-samenvatting van Stephen zijn presentatie en als eerste een kort video-interview.

Video interview Brian Massey

Learnings van Brian Massey zijn presentatie

Ontwerp je website met verschillende mensen in gedachten

Klanten zijn allemaal anders. Sommige mensen zien één pagina en kopen iets; anderen zien heel veel pagina’s en komen drie keer terug voordat ze beslissen iets te kopen. Deze matrix toont verschillende persoonlijkheden (“persona” types):

Persona-Matrix-e1417278918188

Simpel gezegd:

  • Competitief: mensen die heel kort de tijd nemen en een paar pagina’s bekijken voor ze beslissen of ze bij jou gaan kopen of niet.
  • Spontaan: mensen die heel snel beslissen (vaak al op de landingspagina) of ze wel of niet gaan kopen.
  • Methodisch: mensen die lang de tijd nemen (en boel onderzoek en vergelijkingen doen) voor ze beslissen of ze moeten kopen.
  • Humanist: mensen wiens acties vooral gedreven zijn door emotionele factoren (reviews, sociale aspecten) en deze informatie graag op de landingspagina tegenkomen.

Het is dus belangrijk om deze segmenten in gedachten te houden wanneer je jouw website en landingspagina’s ontwerpt. Jouw tekst moet ze allemaal aanspreken.

Verschillende browser segmenten vragen om verschillende aandacht

Browser versies kunnen vaak gekoppeld worden aan een bepaalde groep mensen.

  • Chrome en Firefox gebruikers hebben vaak meer technisch inzicht.
  • Safari gebruikers hebben vaak een bovengemiddeld inkomen.
  • Internet Explorer gebruikers zijn vaak oudere mensen 🙂

Dit is globaal genomen, en ook een momentopname. Vergelijk de mate waarin dit overeenkomt ook met je eigen analytics.

Wat heeft dit te maken met conversie optimalisatie?

Wel, soms is het beter om verschillende varianten van je pagina’s te tonen aan verschillende browser segmenten. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hogere omzet.

Test hoe effectief je interne zoekfunctie is

Er is vaak een correlatie tussen zoekfuncties op je website en conversie percentage. Mensen die de interne zoekbox van een site gebruiken converteren vaak beter dan mensen die dat niet doen.

De vraag is: “kopen mensen die op mijn website zoeken meer, of zoeken kopers meer?”

Brian had een paar interessante cases waar het overtuigen van meer bezoekers om de zoekfunctie te gebruiken leidde tot meer conversies.

Mijn advies: doe zelf een aantal split tests!

Bovenstaande punten komen uit het 31 learnings van Conversion Hotel artikel dat blogger Paul Koks schreef op zijn website.

Bekijk de slides van Brian’s presentatie op ons slideshare account.

Video samenvatting van Brian Massey’s keynote

Wil jij ook bij Conversion Hotel 2015 zijn?

Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang als eerste de early bird korting notificatie!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.