Mobile Web Analytics

Mobiel, vrij!Mobiel internet groeit sterk in Nederland. Zo´n 1,6 miljoen gebruikers surfen één of meerdere keren per maand over het mobiele web. De groei van het aantal mobiele surfers is zo’n 30% tot 40% per jaar. Desondanks blijkt de kwaliteit en het aanbod van mobiele websites nog wisselend, waarmee sommige exploitanten kansen laten liggen. Dit alles blijkt uit onderzoek van OMI (OpenMobielInternet).

Waar gesurft wordt, wordt gemeten, dus ook op het mobiele web. Het meten van mobiel internet leek mij (tot voor kort) niet veel anders dan het meten van het ‘normale’ web. We plaatsen een tag, of we sniffen het verkeer en we meten wat we willen weten. Helaas blijkt het niet zo simpel te zijn. Gelukkig brengt het mobiele webanalyse wel veel nieuwe mogelijkheden en inzichten, denk bijvoorbeeld aan het gebruik van GPS data, het mobiele nummer (fysieke onafhankelijkheid!) en de verschillende applicaties die gemeten (zouden) kunnen worden (VOIP, TV, Mail, Google Maps, etc).

Bij SNS Bank hebben we meerdere mobiele sites, voornamelijk gericht op het gebruik van Internet Bankieren / Beleggen. Deze sites / tools meten we op dit moment met Moniforce webSensor. Dit pakket is niet gemaakt voor het meten van mobiele internetsites. Ik ben zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden die de huidige ‘standaard’ pakketten te bieden ten aanzien van mobile web analytics, maar ook in de mogelijkheden van nieuwe pakketten die zich volledig richten op mobile web. Zijn er lezers die ervaring hebben met het meten van mobiele sites en die hun ervaringen willen delen?

Ik zou graag deze post willen verrijken met nuttige informatie over mobiele webanalyse, zodat dit een bron kan vormen voor elke webanalist die interesse heeft in mobile web analyse. Jullie input is hierbij zeer zeer welkom!

Informatie over Mobile Web Analytics

Blogs
Mobile Web Analytics Blog

Interessante artikelen
Waar staan we met Mobile Analytics (Marco Derksen)

The challenge of mobile analytics, Part 1 (Phil Kemelor)

The challenge of mobile analytics, Part 2 (Phil Kemelor)

Sunday Night Thinking on Mobile Analytics (Judah Phillips)

Crowd Participation in Mobile Marketing (Courtney Acuff)

Opera rapport: ‘State of the Mobile Web

Leveranciers / Tools
Amethon
Mobilytics
Bango
AdMob (uur durende webinar)
Stats4PDA

Reacties (15)

  1. Zie ook:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080427_waar_staan_we_met_mobile_analytics/

    In hoeverre zijn mobiele websites nog anders dan normale websites over een aantal jaar? (zie Iphone en N95). Voorlopig in ieder geval interessant om goed de verschillende devices te herkennen zodat je de verschillende typen sites goed kunt optimaliseren voor de juiste telefoon. Offline gebruik is een issue, maar dat is dat uberhaupt in webanalyse (evenzo als gebruik van content buiten je eigendomein). Toegevoegde waarde mobiel zit natuurlijk vooral in context / locatie. Dat zal zeer van invloed zijn op het gedrag van de gebruiker (en daar zal je dus je aanbod live op af moeten stemmen).

    Dit pakket mag ook niet ontbreken: http://analytics.admob.com/, ik wacht nog op een demo via http://slandr.net

    En oh ja, de mobiele versie van webanalisten.nl staat op de ToDo (gelukkig hebben we full rss feeds, dus daarmee kun je kwa lezen al uit) πŸ™‚

  2. Check http://stats4pda.com ook zeker even. Die hebben we vorige maand geupdate en draait al sinds, ik meen, begin 2006.

    Je kunt bij ons browserinfo (versie/os/resolutie), refs (searchengines/trefwoorden/ref links) en bezoekersstats bekijken (ltste 5 dagen/5 mnden/top 5 landen). En momenteel loopt een BETA voor de Telefoon statistieken waar je de dus kunt zien met welke toestellen er gebruik wordt gemaakt van je site).

  3. Ok, dank!

    Worden de landen gemeten op basis van de locatie van de telefoon of op basis van de taalinstellingen van de mobiel/browser? Hoe zie jij btw mobile analytics? Het gebruik van tagging is lastig ivm weigeren van javascripting, ik zie dat jullie de ‘oude’ images techniek gebruiken, bevalt dat? Wat zijn de alternatieven? En welke voor/nadelen hebben die?

  4. “Dit pakket is niet gemaakt voor het meten van mobiele internetsites.”

    Een mobiele site is gewoon een vaste site met mobiele gebruikers hoor πŸ™‚

    Oracle (voorheen: Moniforce) webSensor kan alles meten, wat over HTTP(s) gaat en in HTML of XML opmaak is opgesteld: als je HTML commentaar met labels er in opneemt, gaat het werken.

    Ik zou zelfs zeggen: juist deze manier van meten is bijzonder geschikt voor mobiele gebruikers die wellicht geen javascript ondersteunen. Het enige wat een client nodig heeft, is ondersteuning voor cookies.

    Disclaimer: ik werk voor Oracle.

  5. Dank voor je scherpe blik πŸ˜‰

    Volgens mij klopt het ook wat je zegt. Sniffing met UXinsight (voorheen webSensor) is kwa techniek prima, maar het pakket is niet bedoeld om sites, die door middel van mobiele devices bekeken worden, te meten. Interfaces en metrics zijn niet (standaard) voorgedefinieerd voor mobile analytics.
    Het kÑn natuurlijk wel ingesteld worden, maar ik vraag me af wat de nadelen zijn van sniffing ten opzichte van andere technieken. Kan je bijvoorbeeld bepaalde data niet in de comments opnemen? Hoe zit het met het weigeringspercentage van cookies op mobiel (is er een trend zichtbaar) tov weigering van javascript en welke andere technieken zijn nog meer mogelijk.

  6. Met het risico voor reclamezuil te worden afgeschilderd: webSensor en UX Insight zijn net zo geschikt voor reguliere als voor mobile webanalytics. De techniek is namelijk hetzelfde:

    Het voordeel van netwerk protocol analyse is dat je kan meten wat er zich af speelt in de communicatie tussen het mobieltje en de webserver.
    Je bent dus niet afhankelijk van javascript, en het “vervolg gedrag” van de client, zoals meetgegevens opsturen naar een third party, zoals Google of Nedstat. Ook kan je nog veel meer meten wat juist voor mobile analytics belangrijk is, zoals pagina laadtijden en network delay.

    De challenges die Phil Kemelor noemt worden geaddresseerd met deze methode: HTTP-headers kunnen uitgelezen worden om user-agent en hardware-type te detecteren. Zie ook het artikel van Judah Philips, die dezelfde conclusie trekt.
    Bovendien: als de handset een uniek nummer meestuurt in de HTTP headers, heb je het ultieme cookie.

    Zo. De nadelen mag iemand anders opnoemen πŸ™‚

  7. Sniffing als meettechniek is goed, ook voor mobiel (mits alle benodigde extra info wordt meegegeven), je mist alleen bewegings en formulier actie, maar ook daar zou een mouw aan te passen zijn. Uiteindelijk gaat het voor mij echter om de bruikbaarheid en de presentatie. Welke vergelijkingsmogelijkheden biedt een tool mij voor de data die is verzameld en hoe wordt deze gepresenteerd. Leidt het allemaal tot inzichten of niet? Usability is datapresentatie is way important.

    My 2 cents is dat dit een traject is waar menig vendor nog kan verbeteren (inclusief moniforce / oracle).

    Dit geldt natuurlijk voor ongeacht waarover wordt gerapporteerd, web of mobiel.

  8. Wat belangrijk is om hierin mee te nemen, is dat 06-nummers, en daarmee de locatie van de mobiele internetter op basis van telefoonmast informatie, alleen beschikbaar is bedrijven die op de whitelist staan de mobiele operator. Als je als bedrijf dus afspraken maakt met de operators, dan is het mogelijk om van iedere bezoeker zijn huidige locatie op te vragen.
    (Gelukkig) kom je als bedrijf niet zomaar op een whitelist, maar het biedt wel een zee aan mogelijkheden.

    Ik ben het trouwens met Ton eens dat het mobiele internet steeds meer gewoon internet zal worden. Inclusief de nodige javascript ondersteuningen op het mobiel.
    Ik denk daarom ook dat technieken die nu bedacht worden speciaal om het mobiele internetgedrag te meten, niet een lang leven zullen hebben, omdat ze snel genoeg worden ingehaald door de ontwikkeling van betere mobiele telefoons.

  9. Zijn er al bedrijven (naast de operators) die toegang hebben tot de 06-informatie?
    En ik neem aan dat toegang niet direct ook betekent dat je helemaal ‘los’ mag gaan met die informatie…
    Zijn hier al privacy regelementen voor opgesteld?

  10. Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet dat er al wel implementatiepartners zijn die de mogelijkheid hebben, vooral voor testdoeleinden, maar of het ook al in de praktijk wordt gebracht? Daar heb ik nog niets over gehoord.

    Ik denk dat hier de markt een beetje op elkaar zit te wachten. De rede waarom er niks mee gedaan wordt, is omdat er nog geen privacy regelementen voor zijn opgesteld. En de rede waarom er nog geen privacy regels zijn, is omdat er nog geen ‘killer-app’ voor bedacht is, die de moeite waard is voor eindgebruiker om hun mobiele privacy hiervoor op te geven.

  11. Ik hoop dat dat voor de gebruikers gewoon allemaal opt-in wordt. Zoals ik met GPS op mijn N95 en de lokatiebepaler op de Iphone al gebruik kan maken van location based services, omdat ik de informatie doorgeef (bij het gebruik maken van de twinkle applicatie op de Iphone worden mijn status updates op twitter voorzien van locatie. Brightkite.com is ook zo een voorbeeld (location based social network info). Ik bepaal dan zelf wel welk bedrijf / website gebruik mag maken van mijn lokatie informatie!

  12. @Ton, ben ik helemaal met je eens. Nadeel van de technieken die jij noemt is dat de mobiele telefoon moet beschikken over een juiste hardware en veel mainstream telefoons dat nu nog niet doen. Dan zou een opt-in model dat op de server draait uitkomst kunnen bieden. Maar dan komen we weer terug waar het allemaal om draait bij Mobile Analytics, zal over een paar jaar de de mainstream telefoon dit ook niet ondersteunen, waardoor server based oplossingen overbodig worden?

  13. Binnen Adversitement zijn we op dit moment met een vrij uitgebreide test bezig (op basis van Omniture) in samenwerking met een buitenlandse partner om de nauwkeurigheid van mobiele metingen te verhogen. Zoals Bjorn al aangeeft is toegang tot uitgebreide informatie alleen mogelijk als je op een whitelist staat van de operators. Om het nog wat gecompliceerder te maken is er ook niet sprake van één whitelist waar alle operators gebruik van maken, maar moet per operator (of groep van operators) een aparte afspraak gemaakt worden. Dit maakt het als niet telecom-gerelateerd bedrijf erg lastig (zoniet onmogelijk) om op voldoende whitelists terecht te komen om betrouwbare informatie te verzamelen. De partner waar Adversitement mee samenwerkt staat bij meer dan 95% van alle operators op een whitelist.

    Het verzamelen van toestelinformatie (merk en type, geheugen, video-ondersteuning, e.d.) is vrij eenvoudig te realiseren. Deze functionaliteit wordt door veel tools geboden (zie eerdere reacties). In verband met de beperkte ondersteuning van JavaScript is image tracking of sniffing vaak de aangewezen techniek. Zonder whitelisting zal het echter nooit mogelijk zijn om bezoekers uniek te identiferen (zonder actie vanuit een bezoeker, zoals inloggen) op een betrouwbare manier. Om zaken als bezoekfrequentie, loyaliteit, en klantverloop op een heldere manier inzichtelijk te maken is informatie nodig die alleen via een whitelist beschikbaar is. Een voorbeeld is een hash (http://en.wikipedia.org/wiki/Hash_function) van een IMEI-nummer. In dat geval is er een uniek nummer beschikbaar, zonder dat dit ten koste gaat van de privacy. Daarnaast is ook de geografische informatie veel nauwkeuriger. Een bekend probleem bij de huidige oplossingen is het feit dat bijv. de locatie van BlackBerry gebruikers vaak als Canada wordt weergegeven, omdat al het verkeer via hun eigen servers verloopt. Hier zijn inmiddels weer deel-oplossingen voor bedacht, maar via de operator data zijn deze gegevens direct toegankelijk.

    Tot slot is het verzamelen van deze informatie slechts de eerste stap. Daarnaast is het van belang om deze data ook op de juiste manier te presenteren. Welke data ga je aan elkaar correleren, kan je eenvoudig patronen in mobiel gebruik zichtbaar maken, waar liggen specifieke verkoopkansen voor mobiele bezoekers, etc. Verder is een vergelijking tussen mobiel en regulier sitebezoek ook erg waardevol om te bepalen op welke gebieden de mobiele site en de gewone website overlap vertonen of juist significante afwijkingen vertonen. GPS-data zal in de toekomst een interessante toevoeging worden, indien beschikbaar. Bijvoorbeeld via een opt-in mogelijkheid, zoals Ton aangeeft (evt. server-side). Kortom, interessante materie waar zeer grote kansen liggen en de gebruikte techniek een belangrijke rol speelt.

Reacties zijn gesloten.