Nieuwe functie in Google Analytics: de browser size analyse tool!

Sinds enkele weken is de pagina-analyse binnen Google Analytics uitgebreid. Tot nog toe kon je in Google Analytics alleen het klikgedrag per pagina analyseren. De nieuwe functie ‘browsersize’ geeft je meer mogelijkheden om de interactie van je bezoeker met de pagina door te meten. Naast het klikgedrag op de pagina, kun je nu namelijk ook zien welke content de gebruiker ziet zonder dat hij hoeft te scrollen. Ik zal jullie wat meer vertellen over waar je deze functie kunt vinden in Google Analytics en wat je er mee kunt?

Wat ziet de bezoeker van de pagina?

Om deze nieuwe functie te bekijken ga je in je Google Analytics naar ‘inhoud’, en vervolgens kan je klikken op ‘analyse op pagina’. Je kunt daarbij het percentage van de bezoekers selecteren dat jouw pagina heeft bekeken zonder te scrollen. Daardoor krijg je te zien welke content van jouw pagina direct zichtbaar is voor jouw bezoekers.

'' ''

In  bovenstaande afbeelding kun je zien welk gedeelte van mijn pagina door 50% van de bezoekers bekeken wordt zonder te hoeven scrollen. Op mijn site vind ik het belangrijk om de Twitter-stream te communiceren om de lezer kennis te laten nemen van de interacties op dit kanaal. Dankzij deze browser size analyse heb ik kunnen zien dat de meerderheid van mijn lezers deze content helemaal niet kunnen zien op mijn homepage zonder te hoeven scrollen. Dit geeft je de inzichten om deze content ‘boven de vouw’ te plaatsen, zodat de meerderheid van jouw bezoekers dit wel te zien krijgt.

Kortom

Ik vind deze browser size toevoeging een sterke verbetering binnen de pagina analyse van Google Analytics. Het doormeten van de klikken per pagina in Google Analytics heeft zijn beperkingen, omdat de links naar dezelfde landingspagina niet afzonderlijk gemeten kunnen worden. De toevoeging van de ‘browser size’ analyse geeft je veel meer inzichten om goed onderbouwd aanpassingen te kunnen verrichten aan je landingspagina’s. Google Analytics laat hiermee zien, dat zij ook WIA (web interactie analyse) elementen aan haar pakket wil toevoegen. Het zou mij daarom niets verbazen als er binnenkort ook een heatmap functionaliteit wordt toegevoegd. Naast de onlangs toegevoegde experimenten kun je dan ook de interactiemomenten van jouw gebruiker op de pagina leren kennen!

Wat vind jij van de browsersize functie in Google Analytics? Ik lees graag jouw mening bij de reacties!

Reacties (3)

  1. Dank Gerard voor dit heldere artikel. Mooi hoe jij de informatie koppelt aan de doelen van je website en die je vervolgens vertaald in een actie. Nice!

  2. Dank voor je compliment Jan.

    Ik denk, dat als deze functie wordt uitgebreid met een heatmap, zodat je het klik en scroll gedrag van je gebruiker kan meten nog meer inzichten krijgt met de interactie momenten van je gebruiker op de site.

    Hoe kijk jij hier tegenaan?

  3. Zo’n heatmap zou helemaal ‘cool’ zijn.

    Kan je een mooi inzicht geven in welke taken je naar boven moet plaatsen, om ze direct zichtbaar te maken.

    Zelf wist ik nog niet dat deze functie er was. Bedankt dus voor je artikel:D

Reacties zijn gesloten.