Vijf tips in het gebruik van Google Analytics

Vijf tipsNico geeft op zijn site vijf tips voor gebruikers van Google Analytics. Nico vindt zichzelf geen expert, zijn tips zijn dan ook niet voor experts. Veel gebruikers van Google Analytics zijn nog geen expert en daarom zijn deze vijf tips wellicht ook voor jou interessant. Gebruik je ook Google Analytics en heb je aanvullende tips? Deel deze dan met ons.

De tips!

1. Gebruik het

De eerste tip is de belangrijkste en randvoorwaardelijk voor de overige tips. Gebruik Google Analytics! Er zijn weinig redenen om het niet te gebruiken. Het is gratis en makkelijk te installeren. Daarnaast kan het je inzichten geven om je website, weblog of online business te verbeteren. Zie Google Analytics niet als een ‘bezoekers teller’, Google Analytics telt wel bezoekers, maar kan daarbij veel meer informatie geven, wat je inzicht vergroot.

2. Leer hoe je de data moet ‘lezen’

Vaak wordt er wel gemeten met Google Analytics, maar wordt de data uit Google Analytics niet begrepen. Het is belangrijk je website te kennen, te weten waarvoor je website bestaat en te weten welke informatie wát zegt over je site. Dit klinkt nogal abstract, maar het is vrij simpel. Neem als voorbeeld het aantal pageviews (oud voorbeeld, maar wel juist). Hoe meer pageviews hoe beter je site, wordt nog wel eens gedacht. Maar ís dat wel zo? Veel pageviews kan ook inhouden dat bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken, of dit kan inhouden dat je website te gedefragmenteerd is en dat is niet altijd goed. Het is belangrijk om vast te stellen welke meetwaarden het succes van je site uitdrukken en te weten wat het zegt wanneer de waarden stijgen of dalen. Met andere woorden, weet welke informatie belangrijk voor jou is, hoe je deze informatie moet lezen en hoe je erop moet reageren.

3. Segmentatie is belangrijk

Door gebruikers te segmenteren (lees: onder te verdelen in groepen) kan je meer inzicht krijgen in het gebruik van je website. Binnen Google Analytics zijn standaard segmenten beschikbaar, maar het is ook mogelijk om zelf segmenten te definiëren. Dit kan door gebruik te maken van User Defined reports. Hiervoor moet je wel extra informatie toevoegen aan de javascript code op je website. Je bent daarna wel in staat om bezoekers te onderscheiden op bijvoorbeeld gedrag dat ze uitvoeren op je website (reageren op een bericht, bekeken producten, ingevulde contactformulieren, etc).

4. KPI is een buzzword, “and it´s shit”

Deze tip wordt in het Engels pas echt goed helder, vandaar voor deze tip een quote van de Nico:

[…] you´ll probably hear some analytics consultant talking about KPI´s or ´Key performance indicators´. Don´t get caught up with that stuff, it´s an evil buzzword used to impress their bosses. The web has become a rich platform and there´s no such thing as the 5 KPI´s that will tell you everything about your site´s performance.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Nico heeft gelijk waar hij zegt dat er meer is dan enkel 5 KPI’s, maar het vastellen van KPI’s kan wel degelijk zinvol zijn om over een langere tijd deze waardes te monitoren en te vergelijken, maar dan zou je het ook gewoon Indicators kunnen noemen.

5. Bezoek de Conversion University

Binnen webanalyse is het belangrijk dat je blijft leren en dat je kennis deelt met vakgenoten/idioten. De Conversion University van Google kan je daarbij helpen. Hier worden zeer interessante artikelen, video’s en faq’s geplaatst en kunnen webanalisten met elkaar discussieren. Een bezoekje waard!

Meer tips

Heb je zelf ook tips? Laat deze dan achter door op dit bericht te reageren.

Lees meer: Het volledige artikel op AboutNico

Reacties (3)

  1. Leuk. Nico is overigens de maker van de Google Analytics plugin voor Adobe AIR: http://www.aboutnico.be/index.php/google-analytics-air-beta-sign-up/

    KPI”s onzin. Hmm, klopt eigenlijk heel goed, maar vanwege het feit dat de data voor de kpi vaak niet goed gefilterd wordt. Conversie over je totale bezoek bijvoorbeeld kan te veel fluctueren door allerlei externe invloeden. Conversie door bezoekers die via een aantal vaste linkpartners binnenkomen en al 1 maal eerder op de site zijn geweest geeft een veel beter trendbeeld. Als je dat soort stappen niet maakt heb je weinig aan je KPI dashboard.

  2. reinoutw@hotmail.com'

    Ton, bij het voorbeeld dat jij aandraagt zijn volgens mij de KPI’s gewoon niet juist gedefinieerd 🙂 Ik ben het met je eens dat het vervelend is als KPI’s te beinvloeden zijn door externe factoren, maar hier kan je rekening mee houden bij het vaststellen van de KPI’s. Verrijk je data bijvoorbeeld met externe data om dit inzichtelijk te krijgen (maar dan nog blijft ‘de mens’ de laatste die de cijfers moet beoordelen/analyseren en dan het filter moet zijn).

  3. Klopt, komt er dus op neer dat je je KPI’s heel goed moet definieren en dat is blijkbaar een lastige klus. Er worden daar misschien meer fouten mee gemaakt dan je wilt (KPI samensteller is ook vaak niet de aflezer), waardoor grosso modo KPI’s onzin zijn?

    En ja, goed samengestelde KPI’s zijn dus goed en niet goed samengestelde KPI’s zijn niet goed 🙂

Reacties zijn gesloten.