Toolreview: gratis clickmap software: crazyegg.com

Enerzijds gaat het bij conversie optimalisatie om inzichten en niet om data, maar anderzijds wil je ook niet eeuwig bezig zijn met het implementeren van allerlei codes op je pagina’s en links en/of het bewerken van de data in of uit je presentatietool. Iets wat helaas wel vaak moet omdat niet altijd snel even duidelijk is wat er nu aan de hand is en wie nu eigenlijk waar heeft geklikt. Crazyegg.com biedt gratis (5000 views, voor meer, een paar dollar betalen, zie prijsplan) een clickmap tool aan die je wensen in vervulling laat gaan. Altijd al willen zien welke links nu eigenlijk waar worden aangeklikt op de pagina? Hier is je standaard plug en play (1 code op je pagina opnemen en klaar) oplossing!

Vorige week is er van het klikgedrag op de homepage van Webanalisten.nl een heatmap gemaakt via Crazyegg:

Homepage webanalisten.nl heatmap door crazyegg.com
Deze click heatmap (clickmap) geeft wel direct een probleem aan in het gebruik van clickmaps. Voor dynamische pagina’s, waar de content roteert (zoals weblogs), of doelurl’s wijzigen (dynamische content) is er slechts een (hele) korte periode met dezelfde “layout”. Het schijnt in de betaalde versies van Crazyegg echter zo te zijn dat de lokatie van de klik kan worden getoond ongeacht de content die nu op de website staat.

De clickmap van webanalisten.nl geeft de afwijking dat hoe langer een artikel al op de homepage staat, des te meer kans er op clicks waren (vandaar ook geen clicks op het eerste artikel en meer clicks op de nu lager op pagina staande artikelen). Opvallend vind ik de “over ons” en “bloggers” klikaantallen. Het zal ermee te maken hebben dat we pas net live zijn en bezoekers voor het eerst komen en even willen kijken wie schrijft? De RSS artikelen feed klikt goed evenals navigatieonderdelen zoals de zoekbox, de categorie pulldown en de “volgende pagina” onderaan de content.

Niet goed klikt het overzicht van meest recente artikelen in de verticale navigatiebalk (rechterzijde). Logisch omdat de de laatste berichten natuurlijk al samengevat op de homepage staan. Er loopt een nieuwe test om te bekijken hoe het gedrag op dit contentblok is op een losse productpagina. De discussie intern is natuurlijk overal dezelfde navigatie hanteren (duidelijk), of een afwijkende voor de homepage (en als dit contentblok in de subpagina test ook slecht scoort, natuurlijk nergens deze content tonen).

Crazyegg levert nog meer info naast de clickmaps zoals hierboven. Behalve dat je de lijst met alle clicks kunt zien of exporteren (csv bestand) heeft men een bijzondere “confetti” clickmap:

Crazy egg confeti graph
Deze bovenstaande weergave geeft je de mogelijkheid om filtering toe te passen op het klikgedrag (alleen gedrag van bezoek van een bepaald domein laten zen of bijvoorbeeld alleen bezoek met een bepaalde browser…). Het is voorgedefinieerd, maar geeft zeer goede inzichten. Wie doet wat met welke browser? Wat klikken de mensen aan die hun eerste klik pas na 30 seconde hadden (of juist al na 1 seconde)?

Crazyegg is een tool die ik iedereen kan aanraden (en die ik ook zelf zal blijven inzetten). Het geeft je erg veel inzichten over het gezamenlijke gedrag op je webpagina. Wat gebruikt je bezoeker wel en wat niet? Tijd dat een partij zoals Google dit overneemt ter verbetering van de huidige eigen klikdata presentatielaag in Analytics…

Reacties (3)

  1. Op snsbank.nl heb ik ook twee pagina’s getest (producthomepage en productpagina) en wat ik interessant vond (naast de heatmap en confetti) was de overlay met gedetailleerde referrer. Hierdoor krijg je een goed inzicht in het klikgedrag over pagina’s heen en krijg je meer inzicht in het ‘waarom’ mensen ergens op klikken. Je zou eigenlijk alle informatie moeten kunnen combineren voor betere inzichten. Gedetailleerde referrer met time to click, etc.

    Daarnaast vraag ik me ook af of het mogelijk is om ‘succesvolle’ en ‘onsuccesvolle’ kliks te kunnen tonen, oftewel, welke kliks leidde ook tot een actie op de pagina / openen van een nieuwe pagina en welke kliks leidde tot helemaal niks. Dit geeft weer inzicht in kwaliteit van je website/pagina.

  2. Google Analytics heeft Klikpatronen en daarvoor ook een Site-overlay. Helaas heb ik dit alleen nog niet werkend gezien.

  3. Zojuist weer even bekeken en Google Analytics heeft daarbij nog steeds het bekende probleem:

    – site-overlay overzicht leidt niet tot inzichten. Elke link op de pagina bevat een percentage van het totaal aantal kliks, je kunt niet in 1 keer zien waar veel gebeurt en waar niet
    – de cijfers kloppen niet bij meerdere van dezelfde links op 1 pagina. Google maakt de site overlay op basis van kliks vanaf de pagina die je wilt zien, naar een andere pagina (of eigenlijk alle pagina’s op je te meten omgeving met als referer de pagina waar jij de site-overlay van wilt zien). Veel websites hebben dezelfde URL op een aantal plekken op de zelfde pagina gelinkt staan. Deze link krijgt in de site overlay van Google Analytics nu telkens dezelfde hoeveelheid kliks toebedeeld (het totaal). Dat klopt dus niet. Crazyegg heeft dit probleem niet.

Reacties zijn gesloten.