Google Trends voor websites

Google heeft dit weekend een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan Google Trends. Met dit product van Google kunnen trends in zoekwoorden worden onderzocht, maar nu is het ook mogelijk om het verloop van het bezoekverkeer op individuele sites te achterhalen en met andere sites te vergelijken.

Nog enigszins met het drama van gisterenavond in mijn hoofd, heb ik de sites van de drie grootste voetbalclubs in Nederland als voorbeeld genomen:

Voorbeeld Google Trends voor websites

Wat zijn de mogelijkheden?

  • Het is mogelijk om op regio en op tijd te filteren.
  • Hoewel er geen absolute cijfers zijn te aanschouwen, zien wel de onderlinge verhoudingen tussen de clubs en zijn voor een deel de seizoensinvloeden te zien.
  • Bij de subregio’s kunnen we de logische conclusie aflezen dat de meeste bezoekers van psv.nl uit Noord-Brabant komen. En dat de statistieken ook uit wijzen dat de fans van Ajax.nl meer uit Noord-Holland en van Feyenoord.nl uit Zuid-Holland afkomstig zijn.
  • Tevens is per site te achterhalen waar bezoekers nog meer heen surfen en naar gezocht hebben. Leuk om te zien is dat bezoekers van PSV.nl ook geïnteresseerd in de site van de Brabantse zanger Guus Meeuwis.

Hoe werkt het?

In de FAQ van Google Trends voor websites staat hoe ze aan deze data komen:

Trends for Websites combines information from a variety of sources, such as aggregated Google search data, aggregated opt-in anonymous Google Analytics data, opt-in consumer panel data, and other third-party market research. The data is aggregated over millions of users, powered by computer algorithms, and doesn’t contain personally identifiable information.

Google geeft dus aan dat ze ook het populaire Google Analytics gebruiken voor het aggregeren van gegevens als de beheerder van een Analytics account toestemming geeft om de data te delen. De exacte gegevens binnen Analytics worden echter niet direct gebruikt voor Google Trends, aangezien dit de privacy regels schendt.

Google waarschuwt dat het product nog in de Google Labs-fase zit en dat er nog heel wat geëxperimenteerd moet worden om de kwaliteit van de cijfers te waarborgen. Hierdoor vangen ze gelijk af dat de cijfers nog kunnen verschillen van andere partijen van vergelijksites van bezoekverkeer, zoals Alexa, Compete en Comscore.

Spelen maar!

Ik ga Google Trends voor websites de komende tijd zeker verder testen naast de andere tools die al beschikbaar zijn. Natuurlijk is ook dit product weer volledig gratis te gebruiken. Het kan zo zijn dat wellicht jouw site niet is opgenomen in de resulaten, aangezien Google bepaalde regels hanteert en het volume van bezoekverkeer op je site boven een bepaalde grens dient te liggen.

Wel vind ik het een beetje raar dat je de resultaten van de sites van Google zelf niet kunt achterhalen:

Resultaten Google
Worden die sites niet zo veel bezocht of zal daar een andere reden voor zijn? 😉

Reacties (9)

  1. Als je met een Google account inlogt, dan zie je ook de absolute aantallen. Tenminste een grove schatting daarvan.

  2. @Wilbert gefeliciteerd met je eerst post hier! Mooie, nee geweldige update aan Google Trends! De traffic vergelijking is leuk, maar nog beter is de “bezoekers die deze site bezochten, bezochten ook” functie. Zo zie ik bij het bekijken van deze grafiek: http://trends.google.com/websites?q=marketingfacts.nl%2C+frankwatching.com%2C+molblog.nl%2C+dutchcowboys.nl&geo=NL&date=all&sort=0 dat de bezoekers aan marketingsfacts.nl, ductcowboys.nl, frankwatching.com en molblog.nl, naast o.a. emerce.nl en adformatie.nl ook webanalisten.nl bezochten 🙂 Zien waar de bezoekers van de sites die je vergelijkt naar zochten (+ verhouding per site) is ook geweldig… (let wel op dat deze verhouding moeten wordne vergeleken met de verhouding in bezoek aan de website, deze bezocht ook grafiekjes zijn niet relatief!)

    Zie ook dit eerdere artikel over een eerdere wijziging aan Google trends (absolute aantallen / @Kevin): https://www.webanalisten.nl/software/gratis-tools/zoekwoorden-beter-te-vergelijken-met-google-trends.html

    Wanneer je inlogt en de absolute aantallen bekijkt lijkt het op dit moment voor sites met veel early adaptor bezoek goed te kloppen, maar voor sites met algemeen bezoek erg ondergewaardeerd te zijn.

    @sharkoon de link die jij toont is de link naar het Google trend overzicht van alle zoekopdrachten naar de betreffende domeinen, niet het geschatte bezoek aan de websites, dat is deze link: http://trends.google.com/websites?q=google.com,+blogger.com,+youtube.com&date=all&geo=all&ctab=0&sort=0&sa=N en die levert inderdaad geen resultaten…

  3. @kevin Scherp, had ik nog niet gezien! Ook al is het uitsluitend een grove schatting, het helpt wel in de beeldvorming.

    @Ton toen ik zaterdag voor het eerst met deze nieuwe tool zat te spelen, heb ik natuurlijk gelijk getest met wat Nederlandse sites. De topblogs uit de marcom 100 stonden er toen vreemdgenoeg nog niet in. Goed om te zien dat er waarschijnlijk een indexatieslag binnen Google Trends is geweest en dat we nu ook steeds meer de resultaten van de Nelderlandse sites kunnen zien.

  4. Ik had hier afgelopen week al eerder over gelezen, maar dit is zeker een goede bijdrage. Heeft iemand enig idee hoeveel traffic je ongeveer moet hebben voordat je opgenomen wordt in de statistieken van Google Trends? Ik heb al een aantal sites uitgeprobeerd waarvan ik weet dat ze wel aardig wat verkeer hebben, maar er zaten er maar heel weining bij in de database van Google Trends..

  5. @Sharkoon: Jouw link is naar de gewone Google Trends en daar gaat het dus om de zoekopdrachten. De link naar Google Trends voor Websites is:
    http://trends.google.com/websites?q=google.com,+blogger.com,+youtube.com&date=all&geo=all&ctab=0&sort=0&sa=N

    En daar geeft Google dus lekker niks weg.

    Wel grappig, dat jullie vrij positief zijn over deze nieuwe feature. Hier in Duisland (waar de privacybescherming in het algemeen wel erg hoog in het vaandel staat in vergelijking met Nederland) is de response heel negatief. Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal hard, dat Google mijn “anonieme” Analytics data gebruikt om mijn concurrenten gegevens over mijn websites te geven. Ik denk dat veel mensen destijds Google hebben gezegd, dat ze de data anoniem mogen gebruiken, omdat ze dachten dat het alleen voor die nieuwe benchmark feature van Analytics was. Nu blijkt dat Google toch wel andere dingen ermee van plan was…..

  6. @Evert, ik vraag me af of Google deze ‘anonieme’ data écht gebruikt voor deze feature. Volgens mij kunnen ze alleen al op basis van het klikgedrag in hun zoekmachine zelf een prima beeld geven van het aantal bezoekers op een website. SNS Bank heeft bijvoorbeeld bij haar GA account niet aangegeven dat deze info gedeeld mocht worden en toch heeft Google deze data. Blijkbaar dus uit een andere bron.

  7. @reinout @evert ik vermoed dat ze op basis van de kliks naar een URL vanuit de Google Index samen met de sites die via Google Analytics worden gemeten en wel hun data delen achterhalen wat het bezoek is aan sites waar ze geen informatie over hebben (geen GA of wel GA maar geen data delen). Dit zou m.i. ook verklaren waarom “normale websites” onderpresteren in de cijfers van Google Trends t.a.v. bijvoorbeeld blogs. Die laatste groep krijgt relatief gezien vaak veel meer searchtraffic dan de “normale websites”.

  8. Ze geven zelf aan, dat ze de data van Analytics gebruiken: “such as aggregated Google search data, aggregated opt-in anonymous Google Analytics data, opt-in consumer panel data, and other third-party market research.”

    Maar ze kunnen natuurlijk idd ook data over een site vinden die zelf geen data vrijgeeft, door data van wel vrijgegeven sites terug te vervolgen.

    De Duitse SEO Marcus Tandler heeft ook een aardig stukje geschreven over Google Trends voor Websites en het gebruik van zijn Google Analytics data.:
    http://www.mediadonis.net/?p=306

Reacties zijn gesloten.