Google Trends voor websites

Google heeft dit weekend een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan Google Trends. Met dit product van Google kunnen trends in zoekwoorden worden onderzocht, maar nu is het ook mogelijk om het verloop van het bezoekverkeer op individuele sites te achterhalen en met andere sites te vergelijken.

Nog enigszins met het drama van gisterenavond in mijn hoofd, heb ik de sites van de drie grootste voetbalclubs in Nederland als voorbeeld genomen:

Voorbeeld Google Trends voor websites

Wat zijn de mogelijkheden?

  • Het is mogelijk om op regio en op tijd te filteren.
  • Hoewel er geen absolute cijfers zijn te aanschouwen, zien wel de onderlinge verhoudingen tussen de clubs en zijn voor een deel de seizoensinvloeden te zien.
  • Bij de subregio’s kunnen we de logische conclusie aflezen dat de meeste bezoekers van psv.nl uit Noord-Brabant komen. En dat de statistieken ook uit wijzen dat de fans van Ajax.nl meer uit Noord-Holland en van Feyenoord.nl uit Zuid-Holland afkomstig zijn.
  • Tevens is per site te achterhalen waar bezoekers nog meer heen surfen en naar gezocht hebben. Leuk om te zien is dat bezoekers van PSV.nl ook geïnteresseerd in de site van de Brabantse zanger Guus Meeuwis.

Hoe werkt het?

In de FAQ van Google Trends voor websites staat hoe ze aan deze data komen:

Trends for Websites combines information from a variety of sources, such as aggregated Google search data, aggregated opt-in anonymous Google Analytics data, opt-in consumer panel data, and other third-party market research. The data is aggregated over millions of users, powered by computer algorithms, and doesn’t contain personally identifiable information.

Google geeft dus aan dat ze ook het populaire Google Analytics gebruiken voor het aggregeren van gegevens als de beheerder van een Analytics account toestemming geeft om de data te delen. De exacte gegevens binnen Analytics worden echter niet direct gebruikt voor Google Trends, aangezien dit de privacy regels schendt.

Google waarschuwt dat het product nog in de Google Labs-fase zit en dat er nog heel wat geëxperimenteerd moet worden om de kwaliteit van de cijfers te waarborgen. Hierdoor vangen ze gelijk af dat de cijfers nog kunnen verschillen van andere partijen van vergelijksites van bezoekverkeer, zoals Alexa, Compete en Comscore.

Spelen maar!

Ik ga Google Trends voor websites de komende tijd zeker verder testen naast de andere tools die al beschikbaar zijn. Natuurlijk is ook dit product weer volledig gratis te gebruiken. Het kan zo zijn dat wellicht jouw site niet is opgenomen in de resulaten, aangezien Google bepaalde regels hanteert en het volume van bezoekverkeer op je site boven een bepaalde grens dient te liggen.

Wel vind ik het een beetje raar dat je de resultaten van de sites van Google zelf niet kunt achterhalen:

Resultaten Google
Worden die sites niet zo veel bezocht of zal daar een andere reden voor zijn? 😉

Reacties (9)

Reacties zijn gesloten.