Vijf must-reads uit 2011 over conversie-optimalisatie

2011 was een jaar waarin er veel gebeurd is op het gebied van webanalytics en conversie-optimalisatie. Social media heeft stormachtige ontwikkelingen doorgemaakt en Google heeft zowel op positieve als negatieve manieren impact gehad op de manier waarop wij data kunnen analyseren.

2011 was voor webanalisten en online marketeers ook een jaar waarin we uitzonderlijk veel nieuwe literatuur aan onze verzameling konden toevoegen. Literatuur die ons kan inspireren en ons de kans geeft om onze kennis  van web analytics en conversie-optimalisatie een extra boost te geven. Er zijn vijf boeken die mij dit jaar de nodige stof tot nadenken hebben gegeven en ervoor gezorgd hebben dat ik dit jaar net iets beter in mijn vak ben geworden dan ik in 2010 was.

1. Social Media ROI – Olivier Blanchard (release: maart 2011)

In Social Media ROI wordt uitgelegd hoe de waarde van social media beter inzichtelijk gemaakt kan worden. In het boek wordt onderscheid gemaakt tussen de financiële en de niet-financiële ROI. Er wordt door Olivier Blanchard een aantal punten besproken die moeten leiden tot inzicht in de ROI van social media:

  • Focus je op doelen en targets
  • Houd in de gaten wat je kunt meten
  • Houd nog beter in de gaten wat je moet meten
  • Doe aan monitoring, metingen en rapportages

Social Media ROI is een boek dat met name relevant zal zijn voor webanalisten en social media managers die bij grote merken actief zijn. Desondanks zitten er genoeg goede tips in voor mensen die in het MKB actief zijn en eerste stappen willen zetten in het social media domein.

2. Seductive Interaction Design – Stephen Anderson (release: juni 2011)

In 2011 ben ik naar verschillende online marketing events geweest, waar veel goede sprekers hun kennis met me deelden. Een van de meest inspirerende en vermakelijkste sprekers was Stephen Anderson op het Emerce Conversion event.

Deze oud-leraar uit de Verenigde Staten is tegenwoordig een webdesigner/ interaction designer die zich specialiseert in de kunst van de online verleiding. In zijn boek Seductive Interaction Design bespreekt hij enkele methoden die je kunt gebruiken om je website een leukere plek te maken op het web, waar bezoekers graag wat langer blijven hangen (en dus meer kopen!). Stephen Anderson haalt met name het spelelement met veel succes naar normale website concepten. Aan de hand van goede voorbeelden leer je eenvoudige technieken toe te passen die zorgen voor extra stickyness of engagement van de content op jouw website. Dit boek vond ik niet alleen bijzonder leerzaam, maar was daarnaast ook heel leuk om te lezen.

3. Verleiden op het internet – Aartjan van Erkel (release: mei 2011)

Ook van Hollandse bodem komt veel goeds! Aartjan van Erkel heeft een boek geschreven dat een goed overzicht geeft van bestaande technieken die je kunt gebruiken om bezoekers te verleiden. Verleiden op het internet is een boek met heel veel direct toepasbare tips, voor alle online marketeers. Of je nu bij een grote of kleine organisatie actief bent, dit boek zorgt voor inspiratie om jouw website te blijven verbeteren.

4. Zappos Experience – Joseph A Michelli (release: september 2011)

Zappos is een e-commerce succesverhaal. Niet zozeer door de producten die ze verkopen, want die kun je eigenlijk overal wel vinden. Zappos is een enorm succes geworden door de werkwijze die het bedrijf weet te hanteren. In een notendop legt Joseph Michelli je in dit boek uit hoe je bijzonder succesvol kan zijn door vijf eenvoudige principes toe te passen. In dit boek wordt nogmaals duidelijk hoe je heel succesvol kunt worden door klanten nog meer in het zonnetje te zetten en plezier in je werk te hebben en dit met de buitenwereld te delen.

5. Convert! Designing websites to increase traffic and conversion – Ben Hunt (release: februari 2011)

Met Convert! ga je even terug naar de basis. In dit boek worden de basisbeginselen van conversie-optimalisatie op een duidelijke, eenvoudige manier uiteengezet. Het boek bestaat uit twee delen:

  1. Designing for traffic
  2. Designing for conversion

In het eerste deel wordt uitgelegd hoe je tijdens het designproces van een nieuwe website rekening moet houden met methoden waarop je in de toekomst traffic wilt genereren. Zo wordt uitgelegd hoe je tijdens het designproces rekening kan houden met zoekmachine optimalisatie en landingspagina’s kan integreren voor ieder moment tijdens het oriëntatieproces van een potentiële klant.

In het deel designing for conversion legt de auteur op een eenvoudige manier uit hoe je funnels inzichtelijk kan maken in webanalytics en hoe je deze funnels vervolgens kan optimaliseren. Verder wordt in dit deel uitgelegd hoe je barrieres kan wegnemen die succes in de weg kunnen staan.

Dit boek is met name geschikt voor beginnende webanalisten en online marketeers, maar soms is het ook voor doorgewinterde profs handig om even terug te gaan naar de basis en belangrijke zaken weer eens op een rijtje te zien.

6. Bonustip: Moneyball (nu in de bioscoop!)

Mocht jouw baas twijfels hebben of data impact kan hebben op de manier waarop we zaken doen en het succes van een (miljoenen)bedrijf, neem hem/haar dan eens mee naar de bioscoop. De verfilming van de bestseller Moneyball laat zien hoe er een revolutie werd gestart in de Amerikaanse baseball wereld, door het gebruik van data. Door minder gefixeerd te zijn op mogelijke talenten van baseball spelers en meer te kijken naar wedstrijddata. Het kleine team Auckland weet enorme successen te boeken met een minimaal budget, omdat ze goed kijken naar data en niet alleen maar af gaan op het onderbuik gevoel.

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.