Voldoet Google Analytics eigenlijk wel aan je analyse wensen?

Afgelopen week kwam ik een interessant onderzoek tegen door Econsultancy. Een onderzoek met de titel ‘Online Measurement and Strategy 2011’, uitgevoerd onder 800 bedrijven, waarvan 66% afkomstig uit de UK, 15% van het Europese vastenland en 10% uit de USA. Naast een aantal open deuren (het aantal bedrijven dat de online reputatie en social media activiteiten in kaart brengt groeit) bevat het rapport ook interessante data over met name het gebruik van Google Analytics.

Gebruik Google Analytics groeit nog steeds

Het aantal bedrijven dat Google Analytics gebruikt groeit nog steeds. 44% geeft daarbij aan Google Analytics als enige tool te gebruiken ten opzichte van 38% in 2010 en 23% in 2009. Daarnaast gebruikt 42% van de organisaties Google Analytics naast een ander webanalyticspakket waarmee het totale Google Analytics gebruik op 86% komt.

Waarvoor wordt Google Analytics gebruikt?

87% van de respondenten geeft aan Google Analytics vooral in te zetten voor bezoekers en conversie KPI’s. Een tikkeltje vaag en breed begrip waar je bijna alles wel onder kan scharen. Wat me echter opvalt is dat minder dan de helft (49%) Google Analytics gebruikt voor funnel en conversieoptimalisatie, navigatie analyse (44%) en slechts 9% geeft aan rich media, flash en video tracking met Google Analytics te doen.

Waarom gebruiken organisaties geen Google Analytics of GA in combinatie met een ‘betaalde tool’?

Het meest interessante gedeelte van dit onderzoek is de vraag waarom 42% van de organisaties aangeeft tevens gebruik te maken van een tweede webanalytics pakket naast Google Analytics. Het grootste gedeelte van de respondenten geeft aan dat Google Analytics niet aan alle requirements kan voldoen. Helaas laat het onderzoek niet zien wat deze requirements dan zijn waardoor het een ietwat leeg analyse resultaat oplevert en voeding geeft voor aannames. Brian Clifton, voormalig hoofd Web Analytics van Google EMEA geeft aan dat gebruikers hoogstwaarschijnlijk een groot gedeelte van de mogelijkheden die Analytics biedt niet benutten of kennen.

“I have yet to come across a customer who has exhausted the possibilities of Google Analytics. Often they say “there is too much to do…” – Brian Clifton

Bedrijven die geen Google Analytics gebruiken geven aan dat men tevreden is over de huidige webanalytics leverancier en ziet geen reden de overstap naar Google Analytics te maken (42%). Daarnaast noemt 19% het feit dat het niet wenselijk is dat Google toegang heeft tot de data als belangrijkste reden en worden ook de snelheid van het systeem, de steekproef data en het niet kunnen opslaan van persoonlijke klantdata genoemd.

In reactie op het Econsultancy onderzoek geeft Adobe Product Marketing Manager Mike Quinn het volgende aan:

“Are they happy with the often restricted and simple high level views of their data or do they want to dive deeper and analyse data further? Analysis is so much more than simple page views and click through, to get real value from your analysis tools you need to be able to gain insight across all your digital channels including mobile, social, video. Can you get a full view of your customers? Customers interact with you in so many ways and with so many touch points it’s critical to bring in your CRM, e-mail, content management and ad-serving applications. If these systems cannot easily integrate with your analysis tools then you will be missing out on some important customer insights.” – Mike Quinn

Het blijft een leuke en interessante discussie; wel/niet Google Analytics. Ik ben erg benieuwd naar jullie eigen ervaringen? Wat is voor jullie de reden om wel of juist niet met Google Analytics te werken? En welke requirements mis je eigenlijk?

Download hier het sample rapport van Econsultancy ‘Measurement and Strategy 2011’

Reacties (5)

  1. enigste limitatie waar ik tegen aan loop is de maximum 50 profielen limiet per account.

    (sub)profielen zijn vaak handig om data (en gebruikers) nauwkeuriger te verdelen dan mogelijk is met segmenten.

    Zeker bij grote portals kom je met 50 profielen in de problemen.

  2. Grootste tekortkoming van GA vind ik het statistisch samplen van resultaten als het segment meer dan 500.000 bezoeken bevat. Dat maakt het downdrillen op specifieke informatie erg lastig of zelfs onmogelijk.

    De bijbehorende melding “This report is based on sampled data” is trouwens vervangen door “This report is generated in fast-access mode” – mooi staaltje marketing 🙂

  3. Er zijn een aantal punten die ik mis / minder handig vind in GA:

    1. Geen real time data, alleen vanaf gisteren
    2. Focus op geaggregeerde data – soms is het toch handig om een individuele bezoeker te analyseren (click pad, zoekwoord, historie, isp etc.). Dit kun je wel uit GA halen, maar niet heel makkelijk. NB ik zal niet in gaan op de privacy discussie 😉
    3. Gebruiksgemak – voor de ongetrainde gebruiker is het vaak lastig om een specifieke vraag te beantwoorden met GA als hier niet een standaard rappport voor is.

    Clicky vind ik zelf een handige real time tool.

Reacties zijn gesloten.