Webanalytics gaat allang niet meer enkel over ‘t web

keep-calm-and-use-data-wiselyBinnen het webanalytics landschap zijn verschillende trends zichtbaar. Eén van die trends is dat webanalytics data niet meer op zichzelf staat, maar gekoppeld wordt met data uit andere bronnen. Je kunt nu denken “oh, big data!”; prima, wat jij wilt, geef het een naam. Het gaat erom dat de data uit je analyticspakket niet meer enkel en alleen geanalyseerd wordt ‘in’ het webanalyticspakket, maar dat het ook daarbuiten beschikbaar wordt gesteld, zodat het geanalyseerd kan worden in combinatie met andere data.

We gaan cross-channel denken

Het combineren van verschillende databronnen heeft alles te maken met het feit dat wij als e-commerce gedreven professionals meer inzicht willen hebben in de totale customer journey van de klant. We willen ons niet enkel blind staren op het webgedrag, maar we willen al het gedrag binnen alle kanalen inzichtelijk hebben. Dit vereist van ons dat we data gaan koppelen. Webdata koppelen aan e-maildata, aan CRM data, aan KCC data, etc, etc.

Zijn webanalisten slim genoeg?

Waar dit artikel niet over gaat, maar wat minstens zo interessant is, is de vraag of ‘wij’, de webanalisten, wel klaar zijn voor deze stap. Zijn wij (en kijk vooral ook om je heen) in staat om verschillende databronnen te analyseren en te koppelen? Hebben wij de kennis (kunnen we die krijgen)? Hebben wij het vermogen om onszelf deze multi-data-disciplines aan te leren? Arend Zwaneveld heeft hier een (artikel 1) hele (2) rits (3) artikelen over geschreven. In dit artikel neem ik aan dat we hoe-dan-ook de inzichten willen hebben, of we het nou zelf doen, of met een heel leger van experts: het inzicht moet er komen.

De lezers die zich op dit moment aangesproken voelen zullen (waarschijnlijk) werken bij (of voor) de grotere bedrijven, aangezien daar vaak de meeste data wordt opgeslagen. Maar ook binnen kleinere bedrijven zal deze vraag (alleen op kleinere schaal) actueel zijn (of worden). Neem e-mailstatistieken; het aantal verzonden en gebouncede emails zit niet standaard in je analyticspakket, maar is tóch wel handig om te hebben wanneer je je e-mailcampagne gaat analyseren.

Een ander analyticspakket?

Wanneer je nu in een proof of concept zit voor de keuze van een webstatistiekenpakket kan je je afvragen wat belangrijker is: een goede interface, waarin je alles lekker snel opgezocht hebt, of een goede mogelijkheid om je data te exporteren. Ik hoor je haast denken ‘beide’. Logisch, je wilt natuurlijk alles, maar alles willen is vaak ‘teveel willen’, waardoor je het risico loopt een pakket te kiezen wat in niets echt uitblinkt. Keuzes moeten gemaakt worden.

Ik verwacht dat het steeds minder belangrijk wordt hoe bijvoorbeeld de interface eruit ziet en dat het steeds belangrijker wordt dat de data op een goede, snelle -liefst real-time- betrouwbare, consistente manier gekoppeld kan worden met andere bronnen.

Webanalytics gaat al een tijdje niet meer over het web alleen, het gaat om analytics, cross-channel (of omni-channel, wat je wilt) en cross-device. Heb jij (of het bedrijf waar je werkt) deze stap nog niet gezet? Breng dan de randvoorwaarden in kaart om de stap te gaan zetten, zodat je, wanneer de tijd daar is, eenvoudig de koppelingen kunt leggen. Koppel je al je data al en heb je de inzichten over kanalen heen? Dan hoor ik graag in de comments waar (in welk pakket) je uiteindelijk je analyses in uitvoert.

Reacties (4)

  1. Goed artikel Reinout en helemaal eens met je input.

    Kleine toevoeging: e-mail statistieken kun je via gegevens importeren toch in Google Analytics laden net als Facebook/LinkedIn Ads?

  2. Ha Gerard, dank!

    Ja, eens, waarschijnlijk is het allemaal wel te importeren. Het gaat me in deze niet zozeer om het feit of het wel of niet te importeren is, maar dat dit a) standaard zeer waarschijnlijk niet gebeurt en b) je jezelf moet afvragen of het analyticspakket de juiste omgeving is om de data te koppelen (wanneer je gaat koppelen).

  3. Ik vind het ook een goed artikel. Het wordt zóveel boeiender als je de data uit je pakket haalt en daarna ook nog eens koppelt met andere bronnen om je data te verrijken. Meer data toevoegen over je kanalen vanuit offline en online.

    Zonder er een reclamepraatje van te maken. Tableau Software gebruik ik om te koppelen, te analyseren en te visualiseren. De data zelf zet ik in Excel of een database.

    Je ontdekt zoveel extra inzichten. Bij b2b weet ik of een lead echt een order is geworden of hoeveel spam er is gemeten. En bij b2c het % retouren per kanaal/campagne. Of vanuit welke zoekwoorden mensen met de hoogste boekduren komen of hoe ver van te voren wordt geboekt per kanaal/campagne. Ontzettend veel mogelijkheden dus. Bij elke klant zijn de vraagstukken anders vanwege de specifieke doelstellingen.

  4. Hi René en Reinout,

    Tableau is inderdaad top software! Jammer genoeg is het ongelooflijk duur, waardoor jammer genoeg de afweging voor kleinere websites snel gemaakt is.
    Wij gebruiken Bime en ik ben hier heel tevreden over, vooral om additionele informatie van aankopen te koppelen aan de transacties welke gemeten worden in Google Analytics. Bijvoorbeeld, collectie, kortingspercentages, voorraad en retouren.
    Pakketkeuze is inderdaad heel belangrijk. Jammer genoeg is Google Analytics (ondanks het eenvoudige gebruik) in veel gevallen niet toereikend. Zeker niet voor diepgaande analyses en optimalisaties! Dashboard tool zoals Tableau of een ander Analytics pakket is zeker nodig.

Reacties zijn gesloten.