State of CRO and A/B-testing tools

White Paper: De kwaliteit van je Google Analytics setup vergroot de waarde van je webstatistieken

De Kwaliteit van je Google Analytics Setup vergroot de waarde van je webstatistieken, door Stephan van Heusden. Download de White Paper hier!

Google Analytics is de meest gebruikte webanalytics tool. De software is gratis, uitgebreid, zeer accuraat en kennis over het gebruik is wijdverbreid. Tegelijkertijd is dat een nadeel. De verwachtingen die we hebben van de webstatistieken zijn hooggespannen. Marketingmanagers vragen regelmatig om cijfers terwijl jij, webanalist, twijfels hebt over de kwaliteit van de cijfers die je oplevert. Omdat Google Analytics je dagelijks een duizelingwekkende hoeveelheid data oplevert waaruit je de juiste informatie moet halen of omdat je je afvraagt of de scripts wel goed zijn geïnstalleerd op je website.

Kortom, je vraagt je af of je Google Analytics webstatistieken accuraat en volledig zijn. Niet iedereen begrijpt je zorg. Iedereen gebruikt toch Google Analytics? Dan zou het toch niet moeilijk moeten zijn en gewoon werken? Maar alleen helaas worden er nog regelmatig fouten gemaakt bij het instellen van Google Analytics en doen je optimalisaties in Google Analytics niets aan de data die je in het verleden hebt verzameld.

Google Analytics webstatistieken zijn natuurlijk nooit 100% accuraat of volledig, al is het alleen maar omdat je afhankelijk bent van cookies op de devices van je bezoekers. Je kunt echter de kwaliteit van je tracking met enige inspanning verbeteren. Brian Clifton liet vorig jaar op de Digital Analytics Conferentie een model zien waarmee hij de kwaliteit van een Google Analytics setup beoordeelt. Via dit model heb ik speciaal voor Webanalisten.nl in 5 artikelen uitgelegd hoe je de kwaliteit van je Google Analytics setup kunt verbeteren. Om deze kennis nog toegankelijker te maken is de inhoud van deze artikelen samengebundeld in een White Paper.

De Kwaliteit van je Google Analytics Setup vergroot de waarde van je webstatistieken, door Stephan van Heusden. Download de White Paper hier!

De kwaliteit van je Google Analytics