5 Google Analytics time savers

2300 jaar geleden zei men voor het eerst “tijd is geld”, maar het is vandaag de dag misschien nog meer waar dan in de Romeinse tijd. Of het de deadline van werk is, of de kinderen die van school gehaald moeten worden, iedere minuut die we kunnen besparen is meegenomen. Daarom deelt Clickz deze 5 Google Analytics tools die je tijd kunnen besparen en je ook geestelijk gezond houdt.

  1. Custom Reports
    Hoewel Custom Reports niet nieuw zijn in Google Analytics (GA), is het waarschijnlijk een van de minst gebruikte methodes om de data te krijgen die je nodig hebt. Een groot gedeelte van de verantwoordelijkheden die digitale analisten hebben is het genereren van rapportages voor interne teams of klanten, en om die data om te zetten in inzichten. Je hoeft niet elke keer het wiel opnieuw proberen uit te vinden.


    Het is gemakkelijk om verdwaald te raken in het aanmaken van Custom Reports, maar wat maakt nu een fantastisch Custom Report? Om die vraag te beantwoorden, raad ik graag dit uitstekende artikel aan van niemand minder dan Avinash Kaushik.

  2. Custom Alerts
    Het web is een hele complexe plek die alleen maar lastig wordt. Custom Alerts bestaan om het makkelijker en minder tijdrovend te maken om bij te houden wat belangrijk is. Als je bijvoorbeeld regelmatig je site update en bang bent om analytics codes we te halen, dan kan je een custom alert instellen die je een e-mail stuurt wanneer je bezoek met een bepaald percentage per dag, week of maand daalt.

    Hoewel het bovenstaande voorbeeld gaat om het opvangen van fouten die tijdens site updates plaatsvinden, kan je ook kijken naar de effectiviteit van je marketing campagnes, zoals veranderingen in organisch zoekverkeer in vergelijking met de vorige dag, week of maand, of veranderingen in conversie aantallen voor specifieke marketing kanalen.

    Als je nog inspiratie zoekt voor custom alerts: in oktober schreven wij over 8 Custom Alerts om in Google Analytics te gebruiken.

  3. Shortcuts
    Een relatief nieuwe mogelijkheid in Google Analytics zijn Shortcuts. Shortcuts maakt het mogelijk om specifieke configuraties of rapporten op te slaan zodat je de informatie die je wilt zien makkelijk kunt repliceren.

    Je vraagt je misschien af wat het verschil is tussen Shortcuts en Custom Reports. Hoewel Custom Reports het je mogelijk maken om de verschillende dimensies en metrics te selecteren en een filter toe te passen op het rapport, maakt Shortcuts het mogelijk om aanvullende aanpassingen op te slaan, zoals geavanceerde segmenten, secundaire dimensies of geavanceerde filters.

    Een voorbeeld van Clicks: voor een klant moet iedere week hetzelfde rapport gegenereerd worden waarvoor een Aangepast Rapport, Geavanceerd Segment en een Gevanceerd Filter moeten worden gecombineerd met een relatief complexe Reguliere Expressie. Om dit iedere week te dupliceren zou heel veel tijd kosten en het is makkelijk om soms wat handmatige fouten te maken. Door Shortcuts, kan je het hele rapport een keer aanmaken in Google Analytics, opslaan, en dan gewoon elke week met een klik exporteren. Je bespaart tijd die je anders kwijt zou zijn aan het steeds weer rapporteren van hetzelfde, en je hebt meer tijd om de daadwerkelijk te analyseren en aanbevelingen te doen.

  4. Cost Data Upload
    Een andere nieuwe feature van Google Analytics is de mogelijkheid om ‘click en cost’ data te importeren, vergelijkbaar met wat beschikbaar is in AdWords. Als je als adverteerder een marketing campagne runt en Google Analytics gebruikt, is dit redelijk baanbrekend.

    Met deze update kan je beginnen met het analyseren van de effectiviteit van campagnes vanuit ROI bekeken, door metrics als kosten, gemiddelde CPC, impressies e.d. te importeren uit andere kanalen als Bing of Facebook. Dit betekend dat je de mogelijkheid om snel te analyseren en diepere metrics te onderzoeken in Google Analytics in plaats van al je data te exporteren, data te combineren in tabellen en dan de analyse te starten.

    Als je er in geïnteresseerd bent om deze feature te gebruiken, hier zijn enkele bedrijven die dit aanbieden, waarvan verschillende ook gratis trials hebben:

  5. Google Analytics Report Automation
    Deze tool is het meest complexe, maar het is ook de meeste opwindende omdat het de barrière weghaalt voor niet-technische marketeers en analisten om geavanceerde aangepaste dashboards te creëren. Afgelopen zomer kondigde Google de mogelijkheid aan om aangepaste rapporten te genereren via hun API, direct in Google Docs! Zo kunnen digitale marketeers en analisten snel custom reports creëren en delen, die automatisch geupdate worden.

    Jules Stuifbergen schreef al eerder over “Google Analytics data automatisch inlezen in Google Docs” (deel 1 en deel 2). Mocht je nog meer willen weten, kan je ook de video tutorial van Google zelf bekijken om met deze tool aan de slag te gaan.

Heb jij ook nog tips om tijd te besparen in Google Analytics? Het zou fantastisch zijn om nog meer tijdbesparende tips te delen!