Wat verwacht jij van een internet consultancy bureau?

Er is steeds meer overlap te ontdekken tussen de diensten van internetbureaus en de diensten die worden aangeboden door media- en reclamebureaus, wat de concurrentie voor internetbureaus doet toenemen. Is het oprichten van een internet consultancy bureau een manier om onderscheidend te zijn? Een internet consultancy bureau is meer gericht op het advies geven over alles wat te maken heeft met internet, hierbij valt te denken aan diensten zoals cloud computing oriëntatie, optimalisatie & user experience, quality control en leverancierselectie.

Voor mijn afstudeeronderzoek voor de Master Marketing Management aan de Tilburg University onderzoek ik de kansen van een internet consultancy bureau. Is er behoefte aan een internet consultancy bureau en in wat voor soort diensten zijn de klanten geïnteresseerd? En welke aanvullende services moet een internet consultancy bureau aanbieden om onderscheidend te zijn?

Uit het eerste deel van mijn onderzoek (een kwalitatief onderzoek) komen zes aanvullende services naar voren waar respondenten voornamelijk belang aan lijken te hechten:

  • De manier waarop de prijs van een dienst wordt berekend
  • Levertijd
  • Reactiesnelheid
  • Het wel of niet vragen van een aanbetaling
  • Het type contactpersoon
  • De ervaring en deskundigheid van het bedrijf en/of personeel

Ik wil graag meer inzicht krijgen in de werkelijke belangrijkheid van de bovengenoemde aanvullende services en naar welke diensten er vraag is. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig. Heb je (in het verleden) een internet (consultancy) bureau ingeschakeld of overweeg je dit te doen in de (nabije) toekomst, dan ben ik op zoek naar jou! Doel van het onderzoek is te achterhalen hoe de huidige markt eruit ziet en hoe de aanvullende services van een internet consultancy bureau het beste ingericht kunnen worden, zodat de service aansluit op de wensen van de klant.

Je helpt me enorm door deze enquête in te vullen. Het invullen ervan duur circa 15 minuten:
https://qtrial.qualtrics.com/SE/?SID=SV_6zoq3rMSpujO6EJ

Alvast bedankt voor je medewerking! De resultaten zal ik, na afloop van mijn onderzoek met jullie delen, hier op webanalisten.nl!

Update: de resultaten kan je lezen in het artikel Resultaten onderzoek “wat verwacht men van een internet consultancy bureau”.

Reacties (2)

  1. Ik ben afgehaakt bij de eerste keuzesets. De antwoorden hangen namelijk volledig af van het soort opdracht/het soort advies dat ik wens.

    In de ene situatie zal ik per sé een fixed fee willen (bv wanneer kostenoverschrijding vanuit interne opdrachtgever echt niet aan de orde is), in de andere een urentarief. Soms is een medior prima, soms heb ik per sé een senior nodig. Daar valt – voor mij althans – niks in zijn algemeenheids over te zeggen.

  2. Bedankt voor de uitgebreide feedback op het onderzoek. Dit kan ik zeker meenemen in de discussie van mijn onderzoeksrapport voor toekomstig onderzoek.

Reacties zijn gesloten.